Coaching helpt art gallery-eigenaar Jack om zich te focussen op wat belangrijk is: ‘Uiteindelijk wil ik vooral bezig zijn met kunst en de stad’
08 november 2022 
7 min. leestijd

Coaching helpt art gallery-eigenaar Jack om zich te focussen op wat belangrijk is: ‘Uiteindelijk wil ik vooral bezig zijn met kunst en de stad’

Jack Hoogeboom - Image of the cityHet begon allemaal met een passie voor stedelijke omgevingen en architectonische kunst. In het begin focuste Jack Hoogeboom zich met zijn online art gallery IMAGE OF THE CITY vooral op Rotterdam, maar langzaamaan breidt hij steeds meer uit naar city-kunst uit andere steden. ‘Als je in transitie bent, is het belangrijk dat je een stevige basis hebt staan. Én dat je weet waar je naartoe wilt.’ 

Jack Hoogeboom is van huis uit architect en planoloog en sinds 2015 eigenaar van online art gallery IMAGE OF THE CITY. Voor hem een logische stap. ‘Sinds 2008 werkte ik naast mijn deeltijdbaan in het hoger onderwijs als zelfstandige. Toen de crisis toesloeg, nam mijn advieswerk af en ontstond ruimte voor iets anders. Het duurde niet lang voordat ik wist dat ik graag “iets met kunst” wilde doen. Maar een eigen galerie hebben? Dat was niet te combineren met mijn andere bezigheden.’ 

Daarom besloot Jack om een online galerie op te zetten. Eerst maakte hij zelf ook kunst, inmiddels biedt hij vooral werk van andere kunstenaars aan en richt hij zich op de verkoop. ‘E-commerce was voor mij helemaal nieuw. Ik vond het spannend en interessant. Het was op allerlei manieren een zoektocht en dat is het eigenlijk na al die jaren nog steeds. Dat geldt zowel voor het samenstellen van het productaanbod als voor het designen van een webshop die precies aansluit bij wat ik wil uitstralen.’ 

De eerste vorm die Jack zijn online galerie gaf, was op een print-on-demand website. Daar maakte hij gebruik van zowel de printtechniek als het platform. Hij heeft ook nog een tijdje een losse website gehad die naar dat platform verwees en runde een blauwe maandag een Etsy-shop. Bij CCV Shop vond hij uiteindelijk precies waar hij naar op zoek was: aan de ene kant een stevige basis en aan de andere kant de vrijheid om dingen op maat te maken. ‘In de opstartfase heb ik ook vaak even met CCV Shop gebeld. Dat dat kon, heb ik altijd enorm gewaardeerd. Ze kennen je en ze kijken met je mee.’ 

Image of the City

Dat hij bij CCV Shop de bandbreedte heeft om zelf op zoek te gaan naar de juiste uitstraling voor zijn shop, is iets van Jack ontzettend belangrijk vindt. ‘Ik wil kwaliteit uitstralen, niet alleen maar koop-bij-mij. Terwijl ik óók wil verkopen natuurlijk. Het vinden van de balans tussen die  twee kanten is een voortdurende uitdaging. Ik wil dan ook niet steeds afhankelijk zijn van een developer die kleine dingen voor mij moet aanpassen. Ik wil de vrijheid hebben om snel en zelfstandig te kunnen experimenteren met wat wel werkt en wat niet.’ 

Toen de basis van IMAGE OF THE CITY bij CCV Shop nét stevig stond, belde een van de kunstenaars met wie Jack samenwerkt hem op met een vraag die hem aan het denken zette. ‘Zij wilde zich weer volledig gaan focussen op het maken van kunst. Het verkopen leidde haar te veel af. Daarom vroeg ze mij of ik niet exclusief haar verkoop wilde gaan doen. Ik vond dat een fantastisch idee, maar ik vond ook dat ik dan écht stappen moest gaan zetten in het uitbouwen van mijn galerie.’ 

Dat uitbouwen begon met het inschakelen van een bedrijf dat gespecialiseerd is in marketing en SEO. Die externe expertise leverde hem wel een stukje meer zichtbaarheid op, maar het werd hem al snel duidelijk dat er meer moest gebeuren als hij serieus wilde gaan groeien. ‘Ik denk dat ik toen iets gegoogled heb in de trant van ΅webwinkel coaching” en dat dat is hoe ik uitgekomen ben bij Succes met je Webshop van Astrid van der Made.’ Astrid is e-commercespecialist en coach. In haar Webwinkel Succes Academie behandelt ze niet alleen marketing, maar alles wat er komt kijken bij het succesvol maken van een webshop. ‘Die brede kijk sprak mij enorm aan.’ 

Eén van de eerste opdrachten die hij uitvoert in de academie, is het maken van een ‘Vivid Vision’ waarin hij beschrijft hoe hij zijn leven over drie jaar voor zich ziet: waar staat hij dan als ondernemer? Maar ook: hoe zien zijn dagen er dan uit? ‘Voor mij was het echt een eye-opener om op die manier te gaan kijken. Door te vertrekken vanuit waar ik over een paar jaar wil staan, kijk ik als het ware terug op keuzes die ik daar nú voor moet maken. Hiermee gaat mijn visie voor de toekomst veel meer leven en plaats ik alles automatisch in perspectief: werk en privé komen heel natuurlijk samen.’ 

Image of the City

De coachgesprekken die hij naast de lessen van de Webwinkel Succes Academie heeft met Laura, klantsuccescoach bij Succes met je Webshop, helpen hem die visie nóg scherper te stellen. ‘Laura ziet heel goed wat er speelt in mijn webshop en geeft mij steunend en gericht advies.’ Wat Laura ook echt heeft toegevoegd, is dat hij zichzelf durft te positioneren als expert. ‘Ik heb niet alleen een galerie, maar ben ook architect en planoloog. Ik gaf jarenlang les aan de hogeschool en ben op dit moment werkzaam als stedenbouwkundig adviseur. Hóe ik al die dingen uiteindelijk ga samenbrengen, is een langer traject waar ik nog middenin zit. Maar Laura prikkelt me wel om daarover na te denken.’

Zijn Vivid Vision en de coaching van Laura helpen Jack om voortdurend scherp te blijven op wat voor hem belangrijk is. ‘Het is makkelijk om jezelf te verliezen in cijfers, maar voor mij is geld verdienen geen hoofdzaak. Uiteindelijk vind ik in IMAGE OF THE CITY vooral een hele mooie manier om bezig te zijn met kunst en de stad. Alleen al dat ik dát nu helder heb, is onbetaalbaar.'


Banner Groeiversneller training

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.