Richard en Japke Haeser verkopen bijzonder speelgoed
Interviews
Astrid van der Made
Interviews
4 min

Richard en Japke Haeser verkopen bijzonder speelgoed: ‘Er gaat geen week voorbij dat we niks verbeteren’

4 min
Het begon allemaal op een camping in Italië. Voor de caravan vertelt Japke Richard dat ze graag een webshop wil starten. Eén brainstorm en een wijntje later besluiten ze om haar liefde voor mooie cadeautjes en zijn technische kennis samen vorm te geven in Drie Kleine Haasjes, een plek waar je items voor kinderen kunt kopen die je niet overal in de digitale etalage vindt. We spreken Richard over de vliegende start van hun webshop. ‘Wij dromen niet van een groot bedrijf. We willen vooral met plezier ons werk doen en genoeg verdienen om leuke dingen te kunnen doen met de kinderen.

Richard en Japke Haeser verkopen bijzonder speelgoedJapke is apotheker, Richard freelance web developer. Maar inmiddels gaat er ook behoorlijk wat tijd zitten in hun webwinkel. En dat is snel gegaan. Ze vertrokken vanuit één stelregel: we verkopen alleen producten die we zelf graag cadeau zouden doen. En dat sloeg aan. Richard: ‘Vorig jaar zaten we met Sinterklaas nog te wachten op die ene bestelling. Dit jaar zitten we elke dag tot middernacht cadeautjes in te pakken.’

Service, service, service 

En dat cadeautjes inpakken, daar gaat dan ook behoorlijk wat tijd in zitten. ‘Toen we besloten om in de kinderproducten te gaan, zagen we een overvolle markt met een hoog Bol.com-gehalte. Wij onderscheiden ons op twee manieren: met bijzondere buitenlandse merken die je hier niet zo makkelijk kunt krijgen én met service, service, service. Zo is inpakken bij ons altijd gratis. We besteden veel aandacht aan iedere bestelling en sturen onze klanten een kant-en-klaar cadeautje toe: een pakje dat écht leuk is om te geven. We schrijven ook altijd een persoonlijk kaartje en doen vaak een aardigheidje in de doos.’

‘Maar’ vier sterren

De Drie Kleine Haesjes maakte een start waar veel webwinkeliers alleen maar van kunnen dromen. En het mag gezegd worden: dat had met ‘geluk hebben’ maar weinig te maken. ‘In het begin hebben we de prijzen van producten in het hogere segment soms expres iets lager gezet om naamsbekendheid op te bouwen. Als we daar nu op terugkijken, denken we dat dat ook echt zo uitgepakt heeft. Door advertenties in te zetten, hadden we meteen een flinke groep klanten die we allemaal om reviews gevraagd hebben. Reviews zijn dé manier om nieuwe klanten te krijgen. Zo betaalt een focus op klanttevredenheid en service zich terug. Als wij ‘maar’ vier sterren krijgen, zijn we eigenlijk niet tevreden.’

Het geld waard 

Naast slim adverteren met scherpe prijzen, schakelden Japke en Richard ook meteen freelancers in. ‘De technische kennis had ik natuurlijk zelf in huis, dat scheelt enorm. Maar marketing hebben we bijvoorbeeld eerst uitbesteed. Specialisten kosten geld, maar mijn ervaring is dat mensen hun uurloon vaak gewoon waard zijn.’ Omdat het budget van een beginnende webwinkel natuurlijk niet eindeloos is, moeten ze soms een beetje schuiven. ‘Nu hebben we de marketing bijvoorbeeld weer teruggepakt en is de grootste investering in expertise die we doen het Next Level-traject van Succes met je Webshop.’

Een logische stap

Na die levensveranderende beslissing op die Italiaanse camping, kwamen Richard en Japke eigenlijk al snel bij Succes met Je Webshop uit. ‘Om ons in te lezen voor ons nieuwe avontuur, kocht ik het boek ‘Meer verdienen met je webshop’. Toen we dat uit hadden, besloten we dat we meer wilden leren van Astrid en schreven ons in voor de Webwinkel Succes Academie. In iedere les vonden we weer nieuwe handigheden en een bak met webwinkelervaring. Next Level voelde voor ons dan ook als een logische volgende stap.’


Blijven groeien

Richard en Japke vinden het heel belangrijk om te blijven groeien in hun kwaliteiten als ondernemer. ‘Dat we nu al op het punt zitten waar we zitten, is geen garantie voor succes in de toekomst. In onze markt heb je altijd veel concurrentie, vooral van de grote jongens die ondersteund worden door gigantische marketingafdelingen. Om daar tegenop te kunnen boksen, moet je scherp blijven.’ Een hoge positie bereiken in Google is bijvoorbeeld lastig. ‘We zijn nu bezig met linkbuilding, komend jaar willen we ook aan de slag met onze categorieën en landingspagina’s. Daarnaast willen we nog veel meer content plaatsen. Sinds we de webshop hebben, is er geen week voorbij gegaan dat we niks verbeterd hebben.’

Een huis vol speelgoed

Een huis vol speelgoed hebben met drie kleine kinderen, is dat niet lastig? ‘Soms wel, maar meestal is het heel erg leuk. We nemen de kinderen altijd mee op jacht naar nieuw speelgoed voor in ons assortiment. Als zij aanslaan zegt dat natuurlijk nog lang niet alles, maar het is wél een mooi begin.’ De keerzijde is natuurlijk dat al dat mooie speelgoed voor andere kinderen bedoeld is en niet voor de drie kleine haasjes naar wie de webwinkel vernoemd is. ‘Ze zijn best verwend, maar we verkopen ook regelmatig nee hoor.’

Chef magazijn

Zo’n magazijn aan huis, dat heeft natuurlijk ook voordelen. ‘Onze oudste (8) is Chef Magazijn. Hij haalt soms de bestellingen op en mag ze ook wegbrengen. Dat vindt hij hartstikke leuk.’ Toch hopen Japke en Richard snel door te groeien naar een eigen pand. ‘Natuurlijk ben je 24 uur per dag ondernemer, maar het is ook belangrijk om afstand te kunnen nemen. Het huis staat nu behoorlijk vol met voorraad en we willen ook niet continu aan het werk zijn. Onze droom is om volledig te kunnen leven van onze webshop én lekker met onze kinderen op vakantie kunnen. Als we dat voor elkaar kunnen krijgen door mensen van de allermooiste pakketjes te voorzien, dan hebben we ons doel bereikt.’


Draait je webwinkel lekker, maar ben jij als ondernemer toe aan de volgende stap? Ontdek dan of het Next Level traject ook iets voor jou is. 

Categorieën