De leukste onverwachte inhakers op social media
Marketing
Jeroen van der Zwet
Marketing
4 min

De leukste onverwachte inhakers op social media

4 min

Inhakers op social media zijn de perfecte manier om je bereik en interactie te verhogen. Nationale feestdagen, evenementen en sportwedstrijden bieden ieder jaar weer voldoende inspiratie voor de leukste inhakers. Je kunt bij het maken van inhakers gebruik maken van een inhaakkalender, maar de echte creatievelingen gaan een stapje verder en spelen in op onverwachte gebeurtenissen. Als je dat goed doet, met een flinke dosis humor en koppeling naar je bedrijf, dan heb je pas echt een geslaagde inhaker. We bespreken de leukste onverwachte inhakers op social media!

1. Piloot veroorzaakt chaos op Schiphol

Misschien herinner je je die avond nog wel dat op Schiphol de noodsituatie werd afgekondigd vanwege een vliegtuigkaping. Wat bleek nou? Vals alarm! Het tumult werd veroorzaakt door iemand die in de cockpit op het verkeerde alarmknopje had gedrukt. En dan maakt de opluchting al snel plaats voor grappen en inhakers. Aan de lopende (bagage)band stroomden ze binnen. Bol.com weet altijd wel raad met dit soort kinderlijke fouten.

2. Ramos pakt geel en krijgt een kaart van PostNL

Het tweeluik tussen Real Madrid en Ajax in de Champions League gaat de boeken in als een historische. Met een 1-4 overwinning in Madrid maakte de Amsterdammers de 1-2 nederlaag uit de heenwedstrijd goed. Ramos besloot in de heenwedstrijd bewust geel te pakken, zodat hij met een schone lei aan de kwartfinale kon beginnen. Zover kwam het niet, de gele kaart pakte verkeerd uit en Real Madrid werd uitgeschakeld. PostNL kon het niet laten om even in te haken op deze gebeurtenissen.

“Een inhaker die terugblikt op een moment levert meer reacties op dan een inhaker die vooruitblikt”

3. Jumbo was er als de kippen bij

Het “World Record Egg”, een simpele stockfoto van een ei, verbrak het wereldrecord aantal likes op Instagram. Dat verhaal bleek een knap staaltje marketing, want al snel bleek dat er ‘iets’ in het ei zat en dat het ei naar verloop van tijd ging breken. Veel bedrijven besloten in te haken op deze ludieke actie. De Jumbo spande de kroon, want de supermarktketen ging de eieren zelfs verkopen en pikte zodoende nog een graantje mee.

4. Duncan Laurence krijgt 12 punten van de Hema

Dat Duncan Laurence met het nummer Arcade hoge ogen ging gooien op het Eurovisie Songfestival had Hema al voorzien. Nog voordat de finale was begonnen ontving hij 12 punten van de Hema, het maximum aantal punten dat gegeven kan worden voor een optreden. Er werd een slimme koppeling gemaakt naar de welbekende taarten die de Hema verkoopt. Het bleek een slimme inhaker, want Duncan bezorgde Nederland voor het eerst in 44 jaar de winst op het Eurovisie Songfestival.

5. En toen kwam Dotan in het nieuws

Waar Duncan op handen werd gedragen en zijn reputatie een boost gaf, zakte er aan de andere kant iemand compleet door het ijs: Dotan. Dotan beheerde een aantal nepaccounts waarmee hij zichzelf in beter daglicht zette. De Volkskrant ontmaskerde Dotan en bracht het nieuws naar buiten. En mocht alle ophef omtrent zijn nepfans je zijn ontgaan, dan zorgt Bol.com er met deze creatieve inhaker voor dat je er toch nog iets van meekrijgt. Eigen schuld, dikke bult..

“Inhaken loont: inhakers worden gemiddeld drie keer zo vaak gedeeld op social media dan niet-inhakers”

6. Hulp nodig bij het kiezen van de juiste baan?

Het was misschien wel het meest besproken moment op de Olympische Spelen van 2014: de verkeerde baanwissel van Sven Kramer. Sven lag op koers voor goud, maar zijn coach stuurde hem de verkeerde baan in. Sven zakte figuurlijk door het ijs en werd gediskwalificeerd, zijn bijna zekere gouden plak verdween als sneeuw voor de zon. En als het nog niet erg genoeg was haakte Randstad met de slogan “Kies de baan die bij je past” in op deze gebeurtenis. Een passende inhaker, gerelateerd aan de diensten van Randstand, die een hoop publiciteit opleverde, maar helaas geen goud.

7. Toen je nog grappen kon maken over Rokjesdag

Rokjesdag is de eerste dag van het jaar waarop vrouwen massaal een rokje gaan dragen. Je ziet deze dag vaak wel aankomen in de weersverwachtingen, maar op de inhaakkalender zal deze nooit staan. Toen het eenmaal zo ver was en de media begon te spreken over “Rokjesdag”, haakte Gamma op Rokjesdag in met een leuke actie. Het vond een manier om bladblazers ook in de lente te kunnen afzetten. Ondanks dat duidelijk is dat deze inhaker met een knipoog is, is het nog maar de vraag of zo’n inhaker anno 2020 nog gewaardeerd word.

Hulp nodig bij inhaken via social media?

Ben je genoeg geïnspireerd door deze blog? Dan is het tijd om zelf aan de slag te gaan om een aantal leuke posts te bedenken. Daarbij willen we je nog één ding meegeven: doe het goed of doe het niet. Heb je even geen leuk creatief idee? Laat het los en denk er niet te lang over na. Een slechte uitvoering kan volgers kosten, dus vraag altijd even rond wat je collega’s of vrienden van het bericht vinden. Heb je nog hulp nodig om een social media post te bedenken? Neem contact op met onze specialisten en we helpen je graag verder.

Categorieën