Besteed jij voldoende aandacht aan je merkidentiteit?
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 mei 2019 

Besteed jij voldoende aandacht aan je merkidentiteit?

Heb jij een eigen webshop? Dan wil je waarschijnlijk een positieve indruk maken bij bestaande en potentiële klanten. Dit doe je bij bestaande klanten in de eerste plaats door goede producten en service te bieden. Maar wist je dat potentiële klanten sneller een bestelling plaatsen bij webshops met een duidelijke en onderscheidende huisstijl? Met een coherente huisstijl en goed ontworpen logo krijgt je webshop een duidelijke merkidentiteit. Merkidentiteit is een belangrijke factor in het aankoopproces van consumenten. Hoog tijd dus om eens aandacht te besteden aan een goede huisstijl en logo voor jouw webwinkel.

De huisstijl van je webwinkel

De meeste bedrijven en merken hebben een huisstijl. Dit is eigenlijk niet veel meer dan een aantal afspraken over de vormgeving en invulling van communicatie-uitingen. Je kunt hierbij denken aan het gebruik van bepaalde lettertypes en kleurgebruik, maar ook de afsluiting van e-mails. De gemaakte afspraken worden meestal bewaard in een huisstijldocument. Voor het creëren van een sterke merkidentiteit is het belangrijk dat de huisstijl bewaakt wordt. Iedereen die communiceert namens het merk moet zich aan de huisstijl houden. Doe je dit, dan zul je veel voordelen ervaren.

Het belangrijkste voordeel van een duidelijk toegepaste huisstijl is het versterken van je merkidentiteit. Een sterke merkidentiteit is essentieel voor iedereen die succesvol producten of diensten wil verkopen. Heb jij een sterke identiteit, dan zien consumenten jou sneller als expert. Ze zullen meer vertrouwen hebben in jouw diensten of producten en sneller tot een aankoop over gaan.

Naast het opwekken van vertrouwen, draagt een duidelijke huisstijl ook bij aan de herkenbaarheid van je communicatie-uitingen. Gebruik jij altijd dezelfde kleuren en context voor je boodschap? Dan koppelen consumenten een boodschap gelijk aan je merk. Deze herkenning is ook een belangrijke factor in het aankoopproces. Iedere webwinkel wil in het geheugen van hun klanten naar boven komen als ze iets zoeken. Het toepassen van een sterke huisstijl zorgt ervoor dat klanten sneller aan je denken.

Tot slot is er nog de conversie. Conversie gaat over acties die bezoekers van je webwinkel ondernemen. Voorbeelden van conversie zijn het aanmaken van een account of het plaatsen van een bestelling. Heb jij een huisstijl die perfect aansluit bij je doelgroep en producten? Dan zorgt je huisstijl voor een hogere conversie.
Het is wel duidelijk dat een passende huisstijl op verschillende manieren voor meer verkopen zorgt. Het mooie hieraan is dat het niet heel veel tijd kost. Je moet in het begin tijd investeren in het ontwikkelen van je huisstijl. Heb je de huisstijl goed vastgelegd dan gaat de rest vanzelf. Voor iedere ondernemer dus zeker een must om zich in te verdiepen.

Een herkenbaar logo

Een logo is een andere belangrijke factor voor het uitdragen van je identiteit als merk. Een goed logo is een sterke visuele afspiegeling van je bedrijf. Logo’s worden door consumenten snel herkend. Maar een goed logo ontwerpen, hoe doe je dat?

Er zijn twee soorten logo’s: een beeldlogo en een woordlogo. Een beeldlogo bestaat alleen uit een beeld. De naam van je bedrijf wordt hierin niet weergegeven. Een beeldlogo is eigenlijk alleen geschikt voor grote gevestigde merken. Mensen moeten namelijk al weten waar het beeld voor staat. Voorbeelden van merken met beeldlogo’s zijn Apple en Shell. Mensen die alleen de appel met de hap eruit zien, weten direct dat het over het merk Apple gaat. Zelfde geldt voor de schelp van Shell.

Besteed jij voldoende aandacht aan je merkidentiteit?
Een woordlogo bevat juist wel de naam van je bedrijf. Dit is voor startende ondernemingen vaak de beste keuze. Mensen zien de naam van je bedrijf en weten wat ze kunnen verwachten. Voorbeelden van bedrijven met een woordlogo’s zijn Coca-Cola, Levi’s en HEMA.

Besteed jij voldoende aandacht aan je merkidentiteit?
Wil je een logo voor jouw webwinkel? Dan zijn er verschillende manieren waarop je dit kunt aanpakken. Heb je ervaring met programma’s als Illustrator of Photoshop? Dan kun je zelf gaan ontwerpen. Anders kun je beter een grafisch vormgever inhuren. Er zijn een aantal factoren waar je bij het ontwerpen van een nieuw logo op moet letten.

De belangrijkste voorwaarden waar het ontwerp van je nieuwe logo aan moet voldoen zijn: eenvoudig ontwerp, tijdloos, breed toepasbaar en authentiek. Maak je keuzes over kleurgebruik, vorm en typografie, zorg dan dat je aan deze voorwaarden blijft denken.

Aan de slag met de merkidentiteit van jouw webshop

Een huisstijl en logo zijn belangrijke aspecten voor iedere succesvolle webwinkel. Wil je aan de slag met een huisstijl voor jouw webshop? Doorloop dan de volgende stappen.

Begin met nadenken over je identiteit. Wat wil je precies uitdragen met de huisstijl? Ook zul je onderzoek moeten doen naar het beeld dat consumenten van je organisatie hebben; je imago. Heb je deze zaken duidelijk, dan kun je aan de slag gaan met het ontwerp. Zorg ervoor dat het ontwerp een visuele weergave is van de resultaten van je onderzoek naar identiteit en imago. Je onderzoeken vormen de rode draad voor keuzes in typografie, lay-out, kleurgebruik en logo.

Heb je een huisstijl een logo ontwikkeld? Dan is het tijd voor de implementatie. Zorg dat je consequent bent met het toepassen. Dan zul je de voordelen vanzelf merken.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen