Waarom je bezoekers niet welkom moet heten + wat je wél moet doen
Conversie verhogen
Astrid van der Made
Conversie verhogen
4 min

Waarom je bezoekers niet welkom moet heten + wat je wél moet doen

4 min

Laatst liep ik in Eindhoven een winkel binnen. Vrijwel direct werd ik begroet door een vriendelijke medewerker die in de buurt van de ingang stond. Slim, zo’n eerste contactmoment. Je voelt je als klant direct welkom.

In het echte leven werkt het op de juiste manier aanspreken van klanten prima voor het verhogen van de omzet. En dus vertalen veel webwinkeliers dit een op een door naar hun webshop.

Je moet voor de grap eens Googlen naar “Welkom in onze webshop”. 21.600.000 resultaten worden er gevonden! Speciaal voor hen schrijf ik dit blog 😉

Waarom je bezoekers niet welkom moet heten - en wat je wel moet doen

Nog erger is het als de tekst op de homepage verder gaat met: “Hier kun je veilig en snel al onze artikelen bestellen.” Joh.. je zou toch denken dat een bezoeker wel weet dat hij in een webwinkel iets kan bestellen.

En dan: “Heb je vragen over onze producten, neem dan contact met ons op. We helpen je graag.” Als jij de contact-knop op de juiste plek hebt staan, of een chatmogelijkheid aanbiedt, dan weet een klant met vragen je echt wel te bereiken. Bovendien valt het me op dat er 9 van de 10 keer niet eens een link naar de contactpagina in zo’n zinnetje staat. Gemiste kans.

Soms gaat de tekst nog even verder. “Ben je op zoek naar een bepaald artikel, probeer dan onze zoekfunctie rechtsboven.” Ook nu: als je de zoekfunctie op een logische plek hebt staan, dan hoef je dit niet expliciet te melden.

Wij kunnen ook dingen op maat maken, wil je dit, neem dan contact met ons op”. Hiermee werp je een enorme drempel op. Ten eerste moet de consument op zoek naar je contactgegevens, dan moet hij heel zijn verhaal doen, in de hoop dat jij datgene kunt maken waar hij naar op zoek is. Slimmer is het om een klant met maatwerk-wensen door te leiden naar een speciale pagina in je webshop, waar hij alle informatie en mogelijkheden kan vinden. Fijn voor de klant, want de drempel om naar zo’n pagina te klikken is stukken lager. En fijn voor jou want het scheelt je een hoop mails en telefoontjes beantwoorden. Als je onderaan die pagina direct een formulier plaatst waar de klant zijn wensen kan doorgeven, maak je het de klant zo makkelijk mogelijk en is de kans groter dat hij contact met je opneemt. Bovendien ontvang jij hiermee alleen de serieuze aanvragen.

En mocht zo’n webwinkelier ook een fysieke winkel hebben, dan wordt er vaak afgesloten met: “Wij zijn geopend op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag van 9.00 tot 18.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 21.00 uur.” Waarom zou een online shopper dit in hemelsnaam willen weten? Het fijne van online winkelen is dat het gewoon 24 uur per dag kan. Vanaf elke plek in de wereld met een beetje bereik. Je hoeft geen rekening te houden met openingstijden. Prima dat je deze als webwinkelier op je contactpagina zet, maar het heeft totaal geen nut om ze op de homepage te melden.

Je snapt mijn punt denk ik. De ruimte boven de vouw op je website, zeker op de homepage is de meest kostbare ruimte die je hebt. Die plek wil je zo goed mogelijk benutten om bezoekers een goede eerste indruk te geven en ze daarna dieper je webwinkel in te leiden.

Hoe geef je klanten dan toch een welkom gevoel in je webwinkel?

Zoals ik al schreef hoef je klanten echt geen welkom te heten. Ze weten echt wel dat jij blij bent dat zij jouw shop gevonden hebben. Er zijn echter wel wat kleine dingen die je kunt doen om je bezoekers dat welkome gevoel te geven.

Plaats een tagline bij je logo

Een korte en krachtige zin die de essentie van je webwinkel beschrijft: wat je verkoopt en voor wie. In het voorbeeld hieronder: “Luxe verzorgingsproducten van natuurlijke, biologische oliën”. Bezoekers die deze webwinkel binnenkomen weten nu zonder verder te kijken precies wat de webwinkel verkoopt.

Waarom je bezoekers niet welkom moet heten - en wat je wel moet doen

Schrijf een headline die de aandacht trekt

Plaats bovenaan je website een headline die de aandacht trekt, die nieuwsgierig maakt en iets vertelt over je assortiment. Webwinkel HIPindeREGEN.nl doet dat heel slim. De meeste bezoekers zullen zich aangetrokken voelen tot de headline “Ben jij dat shitty regenpak ook zo zat?” De ondertitel verduidelijkt en geeft informatie over het assortiment: “Shop nu eindelijk een hippe regenjas”.

Waarom je bezoekers niet welkom moet heten - en wat je wel moet doen

Maak gebruik van sfeerfoto’s

Dit geven een betere indruk van je assortiment dan wanneer je alleen een saai stuk tekst plaatst. De eerste indruk is ook online heel belangrijk. Gebruik je mooie foto’s, dan zien bezoekers in een oogopslag wat je te bieden hebt. Iemand die net je webwinkel binnenkomt gaat echt geen hele lap tekst lezen om een indruk te krijgen, die vertrekt meteen naar je concurrent.

Waarom je bezoekers niet welkom moet heten - en wat je wel moet doen

Paper Time laat heel mooi zien dat je door het gebruiken van mooie sfeerfoto’s direct een goede indruk geeft van wat je verkoopt.

Houd je menu eenvoudig

Het werkgeheugen in ons brein kan maximaal 7 dingen voor een aantal minuten onthouden. Kies dus voor maximaal 7 items in je menu. Dit heeft ook als voordeel dat het menu zowel op desktop als op mobiele apparaten overzichtelijk en leesbaar blijft. Naast de Home- en Klantenservice links heb je dus nog plek voor je 5 meest belangrijke productcategorieën.

Geef standaard elementen in je webshop een logische plaats

Het is natuurlijk niet handig als een bezoeker eerst moet zoeken naar de zoekfunctie. De standaard plek van een zoekfunctie is bovenaan in de header of in een linker- of rechterkolom. Het winkelwagen icoon bevindt zich standaard rechtsboven en de contactpagina als laatst in het menu en onderaan in de footer. Hoe makkelijker en voorspelbaarder jouw webwinkel is, des te gebruiksvriendelijker deze voor de bezoeker is. Maak je het hem onnodig moeilijk, dan is het kruisje om jouw site weg te klikken zo gevonden.

Door het toepassen van deze tips kun je bezoekers écht het gevoel geven dat ze welkom zijn in jouw webwinkel. Bij alles wat je op je website doet moet je het belang van de bezoekers voorop stellen. Maak het hen zo makkelijk mogelijk. Tegen een gebruiksvriendelijke website kan het zinnetje “Welkom in onze webshop” echt niet op.

Categorieën