Hoe je door neuromarketing meer verkoopt in je webshop
5 min. leestijd

Hoe je door neuromarketing meer verkoopt in je webshop

Een groot deel van de beslissingen die we elke dag maken worden bepaald door ons onderbewustzijn. In plaats van dat we rationeel denken maken we vaker beslissingen op basis van emoties. Emoties kunnen niet goed gereguleerd worden, omdat deze ontstaan in ons onderbewustzijn. Ze zijn een reactie op iets dat je waarneemt. Als je bijvoorbeeld een auto op hoge snelheid op je af ziet komen, koppelt je brein daar de emotie angst aan. Je reageert hierop door aan de kant te springen om het gevaar te ontwijken. Je gedrag volgt instinctief op datgene dat je waarneemt. Ook in marketing kun je inspelen op de emoties van klanten. In dit artikel lees je wat neuromarketing precies is en hoe je dit kunt toepassen op jouw webshop, waardoor je meer verkoopt.

Neuromarketing is een techniek die onderzoekt hoe onze hersenen reageren op bepaalde stimuli. Soms zijn we onszelf bewust van deze reacties, maar vaak ook niet. Neuromarketing is een relatief nieuwe marketingtechniek waarbij de inzichten uit deze onderzoeken worden toegepast op het gebied van marketing. Super interessant, want door deze inzichten toe te passen op jouw webwinkel kun je met een aantal kleine aanpassingen meer verkopen en dus meer verdienen.

Verliesaversie is een veel voorkomend verschijnsel. Het is de angst om iets te verliezen. De angst om iets te verliezen is namelijk een veel sterkere emotie dan de blijdschap wanneer je iets krijgt. Een manier om hierop in te spelen in je webwinkel is door de voorraad te tonen bij producten die bijna uitverkocht zijn. Misschien heb je het zelf ook wel eens ervaren als je een populair product heel graag wilde hebben. Je gevoel is heel anders als je ziet dat er nog 100 stuks op voorraad zijn dan wanneer er nog maar twee zijn. Je bent bang om te verliezen, om het product niet te kunnen kopen, waardoor je niet rationeel meer denkt maar impulsief koopt. Daar kun je als webwinkelier handig op inspelen.

Een andere manier om op de angst van je klanten in te spelen is door deze angst eerst aan te spreken en vervolgens weg te nemen. Op de productpagina plaats je bijvoorbeeld de tekst: ‘Met deze jurk ben jij op elk feestje het stralende middelpunt’. Je spreekt klanten aan op de angst om er niet leuk uit te zien en draagt meteen de oplossing aan (de jurk). Hiermee overtuig je mensen om te kopen.

Framing is het principe uit de neuromarketing waarbij producten aan emoties gekoppeld worden. Denk eens aan Amstel Bier. Dit merk heeft hun product gekoppeld aan vriendschap en saamhorigheid. Dit is een positieve emotie, waardoor klanten aan het merk een positief gevoel koppelen en het eerder zullen kopen. Door in jouw webshop positieve prikkels toe te voegen – denk aan foto’s van vrolijke of gelukkige mensen – zullen klanten ook een positief gevoel koppelen aan jouw producten. Onbewust hebben we de neiging om het gedrag dat we voor ons zien te spiegelen, waardoor we zelf ook een goed gevoel krijgen als we lachende mensen of vrolijke kleuren in een webshop zien.

Hoe je meer verkoopt dankzij neuromarketing

Vroeger werkte het nog goed als je als je als webwinkelier of als merk zei dat jouw producten goed werken of eenvoudig in gebruik waren. Denk aan ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’. Tegenwoordig zijn consumenten daar niet meer gevoelig voor. Wat wél werkt is dat andere klanten vertellen dat jouw product geweldig is. Steeds vaker nemen consumenten beslissingen op basis van de acties en meningen van andere consumenten. Dit kun je in jouw webwinkel implementeren in de vorm van productreviews. Ook het tonen van gerelateerde producten op de productpagina, onder het mom van ‘Andere klanten vonden dit ook leuk’ is een vorm van sociale bewijslast, ook wel social proof.

Wist je dat je consumenten vrij makkelijk kunt sturen in het maken van keuzes? Als je schoenen verkoopt, en je plaatst een paar schoenen van €70 naast een vergelijkbaar paar van €100, dan zal ruim de helft van de klanten kiezen voor de goedkoopste optie. Plaats je daartussen een vergelijkbaar paar schoenen van €90, dan zal de meerderheid kiezen voor de middelste optie; de schoenen van €90. Dit is een slimme manier om je omzet te verhogen dus.

Hoe je meer verkoopt dankzij neuromarketing

Het principe van wederkerigheid is een van de 7 beïnvloedingsprincipes die Robert Cialdini beschreven heeft. Door bezoekers eerst iets van waarde te geven, zijn ze daarna eerder geneigd om een aankoop te doen. ‘Voor wat hoort wat’. Door bijvoorbeeld een gratis e-book weg te geven, een gratis productsample of een productdemonstratie geef je bezoekers waarde. Hierdoor voelen bezoekers zich sneller verplicht om de waarde op een bepaald moment weer terug te geven in de vorm van een aankoop in je webwinkel.

Wat ook goed werkt: het verrassen van je klanten. Bijvoorbeeld door hen een felicitatie met kortingscode te sturen op hun verjaardag. Ook dit roept positieve emoties en het gevoel van wederkerigheid op waardoor de kans groot is dat de code verzilverd wordt en jij je omzet ziet stijgen.

In dit artikel heb ik je uitgelegd wat neuromarketing precies is en hoe je dit kunt toepassen op jouw webwinkel. Misschien pas je sommige technieken – bewust of onbewust – al toe. Zo niet, dan is er werk aan de winkel. Test een of meerdere van bovenstaande principes en kijk wat dat voor jouw webwinkel doet.

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.