Verhoog de conversie met een goede productpagina
arrow_drop_up arrow_drop_down
9 januari 2014 

Review: Verhoog de conversie met een goede productpagina

De productpagina is een van de belangrijkste pagina’s in je webwinkel. Hier beslist de bezoeker namelijk of hij tot een aankoop over gaat. Productpagina’s moeten voldoende relevante informatie bevatten en bezoekers tot een aankoop verleiden. Maar ook een duidelijke call to action button is essentieel. In dit artikel lees je aan de hand van webwinkel www.happybellys.nl een aantal handige tips om de productpagina’s in je webwinkel te verbeteren en daarmee de conversie te verhogen.

Gebruik duidelijke productfoto’s

Mooie, duidelijke productfoto’s zijn essentieel voor een webwinkel. Het niet kunnen zien, voelen en aanraken van een product is een van de grootste drempels bij online winkelen. Door extra aandacht te besteden aan de productfoto’s verlaag je deze drempel en kun je de conversie een enorme boost geven. Ga je voor de beste gebruikservaring? Maak dan van elk product een filmpje of 360˚ foto, waarin het product van alle kanten te bekijken is.

Verhoog de conversie met een goede productpagina

Wat webwinkel Happy Belly’s goed doet is dat de producten van meerdere kanten gefotografeerd worden. Zo krijgt de bezoeker een goed beeld van het artikel. Bovendien kunnen de afbeeldingen ingezoomd worden, waardoor details goed zichtbaar zijn. De meeste producten komen het beste over op een witte achtergrond. Hierdoor gaat alle aandacht naar het product. Op dit punt is er voor Happy Belly’s nog ruimte voor verbetering. De webwinkel bevat diverse productfoto’s met een grijze achtergrond. Om rust in de webwinkel te creëren is het verstandig om alle foto’s op dezelfde manier te maken. Gebruik voor elk product dezelfde achtergrond, belichting en manier van presenteren.

Productteksten die de bezoeker verleiden

Ook de teksten op de productpagina hebben een grote invloed op de conversie. Voordat bezoekers tot een aankoop overgaan willen zij goed geïnformeerd worden over het product. Door het gebruik van goede productteksten weet de bezoeker precies wat hij van het product kan verwachten. Houd de teksten op deze pagina kort, bondig en duidelijk, maar zorg er wel voor dat ze volledig zijn.

Happy Belly’s gebruikt weinig tekst op de productpagina’s. Bij de meeste producten worden alleen het merk, de maat, kleur en materiaal opgesomd. Sommige producten bevatten wel een korte beschrijving, bij andere producten wordt op de plek van de beschrijving leveringsinformatie getoond. Ook hier geldt dat het belangrijk is om consequent te zijn. Geef elk product een goede titel en een duidelijke, volledige en unieke omschrijving. Maak de bezoekers enthousiast over het product en verleid ze tot een aankoop.

Belangrijke informatie bovenaan de pagina

De ruimte bovenaan de pagina is het eerste wat bezoekers zien als ze een productpagina openen. Plaats hier dus de belangrijkste informatie. De productfoto’s, een duidelijke en beschrijvende titel, een korte beschrijving van het product, de prijs en eventueel de voorraadstatus, levertermijn en betaalmogelijkheden. Dit zijn zaken die een bezoeker direct wil weten over het product. Ook je Unique Selling Points vermeld je bovenaan de pagina. Hiermee overtuig je de bezoeker om het product bij jouw webwinkel te kopen. Onderaan de productpagina, eventueel onder tabbladen plaats je een uitgebreidere beschrijving van het product en een opsomming van alle detailkenmerken.

Happy Belly’s doet op dit punt een aantal zaken goed, maar ook hier is ruimte voor verbetering. Een korte beschrijving van het product, direct onder de prijs maakt deze pagina direct aansprekender. Het artikelnummer voegt voor bezoekers geen enkele waarde toe en is dus overbodig op deze plek. Het groene balkje met de buttons ‘vertel een vriend’ en ‘stel een vraag’ is niet logisch op deze plek. Ik weet nog bijna niks over dit product, waarom zou ik dit dan delen met een vriend? Verder mis ik de Unique Selling Points. Maak duidelijk waarom ik dit product bij Happy Belly’s moet kopen en niet bij een concurrent.

Verhoog de conversie met een goede productpagina

 

Call to Action button

Een van de belangrijkste elementen op de productpagina is de call to action button. Zorg ervoor dat deze knop eruit springt. Niets op deze pagina mag meer opvallen dan deze knop.

Op de productpagina’s van Happy Belly’s is het even zoeken naar de call to action button. Het groene balkje langs de prijs en het groene vlak met verzendkosten trekken direct de aandacht, waardoor de wit-grijze call to action button in het niets lijkt te verdwijnen. Het aanpassen van deze button is een eenvoudige, maar zeer effectieve manier om de conversie te laten stijgen. Geef de knop een opvallende kleur die past bij het design van de webwinkel, maar die niet voor andere onderdelen wordt gebruikt. Bovendien mag het formaat van de knop wel wat groter, zodat de button direct opvalt. Zorg ervoor dat de verzendkosten minder prominent aanwezig zijn, bijvoorbeeld door deze niet in een gekleurd vlak te plaatsen.

Toon relevante of bijpassende producten

Een relatief eenvoudige manier om de conversie van je webwinkel een boost te geven, is het plaatsen van bijpassende of gerelateerde producten op de productpagina. Bovendien vergroot het de gebruiksvriendelijkheid. Een bezoeker kan bij een broek meteen een bijpassende top bestellen bijvoorbeeld. Ook op dit punt is winst te behalen voor Happy Belly’s.

Conclusie

Happy Belly’s scoort vooral punten met de duidelijke productfoto’s. Op andere onderdelen bevatten de productpagina’s nog ruimte voor verbetering. Door het toepassen van bovenstaande tips zullen zij zeker een verbetering merken in de conversie.

Over Happy Belly’s

In webwinkel Happy Belly’s vind je tweedehands zwangerschapskleding, babykleding en accessoires. Vrouwen die hun zwangerschapskleren niet meer nodig hebben, kunnen deze aanbieden aan Happy Belly’s. Na een zorgvuldige selectie wordt de leukste kleding verkocht in de webwinkel en tijdens speciale inloopdagen. De aanbieder ontvangt 40% van de opbrengst en de koper profiteert van mooie zwangerschapskleding, zo goed als nieuw, voor een scherpe prijs.

Dit artikel is ook gepubliceerd in Checklist Webwinkel, vakblad voor webwinkeliers.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen