Win het vertrouwen van je klant met een webwinkelkeurmerk
2 min. leestijd

Win het vertrouwen van je klant met een webwinkelkeurmerk

Als webwinkelier ben je voor nieuwe klanten toch altijd een beetje een 'abstract' begrip: ze krijgen je immers niet te zien voordat ze iets kopen. Mensen kunnen het dan ook best spannend vinden om geld naar je over te maken. Als klanten in een fysieke winkel geld uitgeven, hebben ze contact met de verkoper. Dat schept vertrouwen. Online moet je wat harder werken om datzelfde vertrouwen op te bouwen. Natuurlijk zet je al je bedrijfsgegevens op een zichtbare plek en plaats je een duidelijke foto van jezelf onder 'Over ons'. Maar daarnaast kan het enorm helpen als een externe autoriteit een vinkje achter je naam zet. En dat is precies wat een webwinkelkeurmerk in feite is: een vinkje achter je webshop.

Een webwinkelkeurmerk in het kort

Met een keurmerk laat je zien dat jouw webshop voldoet aan de eisen van een externe professionele partij. Je mag hun logo immers alleen op je website plaatsen als je de aanmeldprocedure en alle checks die daarbij horen succesvol doorlopen hebt. Bezoekers kunnen ook bij het betreffende keurmerk nagaan of jij wel écht onder hun vleugels opereert. Als bezoekers een keurmerk zien, kunnen ze er dus op vertrouwen dat jij je aan de wet houdt en afspraken over bestellingen nakomt.

Verschillende keurmerken, verschillende diensten

Maar een keurmerk is meer dan een onafhankelijke instantie die de betrouwbaarheid van jouw webwinkel toetst. Vaak komt lidmaatschap bijvoorbeeld met een geschillencommissie. Mocht je toch een keer ergens niet uitkomen met een klant, kun je naar hen doorverwijzen. Fijn voor jou, én fijn voor je klant. Soms kijkt een keurmerk ook naar je cyber security. Het aanbod van diensten verschilt sterk per keurmerk. Kijk daar dus goed naar voordat je je aanmeldt.

Webwinkelkeurmerken in Nederland

In Nederland mag iedereen in principe een eigen keurmerk beginnen, net zo goed als dat iedereen een eigen webshop mag beginnen. Gelukkig zijn er nog steeds meer webshops dan keurmerken, maar ook de keuze aan keurmerken is inmiddels - jawel - reuze. Dat lijkt misschien handig, maar is ook een hoop gedoe: want welk keurmerk moet je kiezen?

Het is goed om je te beseffen dat de keurmerken onderling nogal van elkaar verschillen. In hoeveel het kost om ze te krijgen, maar ook in de mogelijkheden die ze bieden. Het is dus een goed idee om vooraf op een rij te zetten wat jij verwacht van een keurmerk en te kijken welk bedrag je bereid bent hiervoor te betalen. Heb je dat in kaart gebracht? Breng dan in ieder geval een digitaal bezoek aan de volgende partijen. Dit zijn namelijk de voornaamste webwinkelkeurmerken van Nederland:

Zo kom je in aanmerking voor een webwinkelkeurmerk

Als je je keuze gemaakt hebt, ga je de aanmeldprocedure in. Dit gaat 'automatisch'. Dat wil zeggen: je zult er heus wat formulieren voor moeten invullen en misschien nog één en ander op de rit moeten trekken voordat het keurmerk van jouw keuze de vlag en wimpel voor jou en je webshop tevoorschijn haalt. Maar uiteindelijk is het een kwestie van: aanmelden, stappen doorlopen en lidmaatschap betalen. Niet zo ingewikkeld dus. Het is meer een activiteit in de categorie: gewoon even doen. Want uiteindelijk is het vertrouwen van je potentiële klant winnen misschien wel je belangrijkste taak als webwinkelier.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief