Houd jij je website up to date?
Houd jij je website up to date?

Content marketing; iets waar vrijwel elk online bedrijf mee te maken heeft. Voor de beste content worden soms de duurste content schrijvers in dienst genomen. Maar wanneer de content er eenmaal staat, wordt er niet of nauwelijks meer naar om gekeken. Zonde!

Bij Stichting WebwinkelKeur doen we ook aan content marketing. Dit houdt in dat we naast het schrijven van content ook aandachtig websites observeren die content over ons schrijven. Op bepaalde websites worden overzichten geplaatst waarin verschillende online keurmerken met elkaar vergelijken. Het is dan jammer als zo’n vergelijking nog oude data gebruikt, waardoor de gegeven informatie niet meer juist is.

Waar in bepaalde overzichten wordt vermeld dat Stichting WebwinkelKeur slechts een paar honderd leden heeft, hebben wij vandaag de dag meer dan vijfduizend aangesloten webwinkels. Helaas werken niet alle websites mee aan het bijwerken van de data. Hierdoor kunnen de bezoekers op de website een incorrect beeld krijgen van een keurmerk, dat weer gevolgen kan hebben op de lezer en het keurmerk. Om deze redenen wordt in dit blogbericht het belang van het up-to-date houden van de content uitgelegd.

Hoe relevant is de content nog op de website?

Als je favoriete krant iedere keer dezelfde informatie zou bevatten, zou je hoogstwaarschijnlijk je abonnement binnen de kortste keren stopzetten. Deze situatie zou je kunnen vergelijken met de informatie op een website. Door de inhoud van een website niet op reguliere basis aan te passen, kan de bezoeker afhaken doordat er een verkeerd beeld geschetst wordt op je website.

Dit gebeurt ook bij het voorbeeld van de keurmerkoverzichten hierboven. Als een bezoeker deze incorrecte informatie in de vergelijkingen leest, kan hij of zij dat aannemen als de ‘waarheid’. Het is hierbij onze taak om aan te tonen dat dit niet de waarheid is. Dit doen wij onder andere door middel van ons zoeksysteem. Hierdoor beschadigen we echter ook, zonder dat dit onze bedoeling is, de geloofwaardigheid van de organisatie die de incorrecte content publiceert. Dit voorbeeld laat zien dat het niet up-to-date houden van de website niet alleen gevolgen voor de website zelf kan hebben, maar ook voor andere partijen.

Het hebben van een relevante, continue juiste, website is een hele investering. Zo kun je een hele middag kwijt zijn aan het opstellen van een artikel waar vervolgens nooit meer naar om gekeken wordt. Het is daarom van belang dat een website tot zijn maximale capaciteit wordt benut. Onder het maximaal benutten wordt bedoeld dat er wordt stilgestaan bij de effectiviteit, content en de uitstraling van een website en dat hier aan gewerkt wordt.

In dit blogbericht geven wij je vijf tips voor het up-to-date houden van de website.

1. Bekijk regelmatig je eigen website

Jammer genoeg wordt er regelmatig door webwinkeliers vergeten om hun online omgeving zelf te bezoeken. Als je om de zoveel tijd je website bezoekt, zal je al gauw verouderde content tegenkomen. Zo kunnen sommige producten niet meer voorradig zijn, zijn de verzendkosten van de pakketjes duurder geworden en zijn enkele betalingsmogelijkheden niet meer in gebruik.

Het advies is dan ook om je website eens in de zoveel tijd aandachtig te inspecteren op de content. Een vooraf opgesteld checklist zou deze bezoekjes nog effectiever kunnen maken. Op die manier weet je precies waar je je website op wilt toetsen. Per punt kun je vervolgens noteren wat er aangepast moet worden en kun je na de controle tijd schenken aan het aanpassen van de content.

Een dergelijke controle is niet alleen handig voor de content, maar ook voor het nalopen van de belangrijkste functies van de website. Loop bijvoorbeeld het bestelproces nog eens door, meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en vul het contactformulier in. Zo kun je nalopen of alles nog naar behoren werkt.

Laat je website niet onbeheerd! Het is erg schadelijk voor een bedrijf om een website te hebben waar geen verantwoordelijkheid op rust.

2. Draag werkzaamheden over

Overdragen of het loslaten van taken is nog voor veel mensen niet eenvoudig. Met name eigenaren van kleine bedrijven hebben de neiging alles zelf te willen doen. Dit kan grote gevolgen hebben, zoals een burn-out. Het is daarom van belang om taken over te dragen.

Zo kan een extern bedrijf of eigen personeel prima de inhoud van een website bijhouden. Dit betekent niet dat je de verantwoordelijkheid verliest, je delegeert alleen een deel van de bezigheden aan derden.

3. Routine van maken

Waken over je website en de inhoud ervan behoort tot een routine die je jezelf moet aanleren. Voer daarom een standaardmoment in om te werken aan de website. Dit kan bijvoorbeeld elke vrijdag zijn, als afsluiter van de werkweek. Wanneer er voor het bijhouden van de website geen tijd wordt gereserveerd, zal er uiteindelijk niks met de website gebeuren. Hoe meer tijd je bereid bent te investeren in de website, hoe succesvoller deze kan worden.

Door op reguliere basis tijd vrij te maken voor het bijhouden van de content, wordt het een vaste routine en hoeft er niet meer over nagedacht te worden: het wordt immers telkens opgepakt! Net als het volhouden van gezond eten en voldoende lichaamsbeweging, zal je in de toekomst merken hoe waardevol het is.

4. Houd de ontwikkelingen bij

De technologie heeft de afgelopen jaren vele ontwikkelingen gekend en zal zich in de toekomst alleen maar verder ontwikkelen. Het is daarom belangrijk om als webwinkelier vooruit te denken.

Zorg dat je vandaag de dag al klaar bent voor de klantvragen van morgen. Verwacht je bijvoorbeeld dat je klanten vaker en sneller contact met je willen? Dan is het raadzaam om een speciaal chatprogramma te installeren. Heb je interesse om je webwinkel te optimaliseren door de feedback van je klanten nuttig te gebruiken? Dan is het wijs om te vragen naar de koopervaring van je klanten in een vorm van een beoordeling op je website.

Ten slotte de tip om de trends op het gebied van internetontwikkelingen in de gaten te houden. Zo weet je wat voor gevolgen deze ontwikkelingen kunnen hebben voor jouw bedrijf en hoe je deze het beste kunt benutten.

5. Voldoet de website aan de wettelijke verplichtingen?

Door het opzetten en beheren van een hele onderneming kan dit vraagstuk je ontschoten zijn; handel ik wel volgens de wetgeving? Door deze vraag melden ondernemers zich aan bij een online keurmerk, zoals Stichting WebwinkelKeur. Mede dankzij de telkens veranderende wetgeving, wil een goedkeuring van twee jaar geleden bij een keurmerk niet zeggen dat de webwinkel nog steeds voldoet. Keurmerken die waarde hechten aan het voldoen van de leden aan de wetgeving, voeren dan ook met regelmaat hercontroles uit.

Door je website bij te houden zorg je er niet alleen voor dat je website relevant blijft voor je klanten, maar voorkom je ook juridische problemen. Zo controleert de Autoriteit Consument en Markt (ACM) met regelmaat webwinkels. Zij waarschuwen webwinkels en leggen, waar nodig, boetes op die hoog kunnen oplopen. Leden van WebwinkelKeur kunnen ten alle tijden een hercontrole aanvragen.

Het is spijtig dat in de praktijk niet alle webwinkeliers iets met deze hercontrole doen. Wij hopen daarom dat we het belang van het bijhouden van de website goed hebben uitgelegd.

Conclusie

Het is belangrijk dat je je website up-to-date houdt. Zoek geen smoesjes en ga aan de slag met de content van je website. Verwijder producten die niet meer voorradig zijn of stel bijvoorbeeld een 301 in dat doorverwijst naar een optioneel product.

Om meer interactie met je klanten te krijgen, kun je een chatprogramma installeren. Hierdoor is de drempel voor het opnemen van contact verlaagd wat de klantenservice ten goede komt.

Laat vooral een comment achter als je feedback of aanvulling hebt!

Dit artikel is geschreven door Jelmer van der Linden van Stichting WebwinkelKeur.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen