arrow_drop_up arrow_drop_down

Review - Meer webwinkel succes met contentmarketing

Elke maand selecteer ik een webwinkel waarover ik een uitgebreide review schrijf. Telkens staat een ander onderwerp centraal. Deze maand: contentmarketing voor je webwinkel. Als webwinkel eigenaar ben je continue bezig met het promoten van je webwinkel. Dat kan op vele manieren: met banners, advertorials, flyers, enz. Maar ook contentmarketing is een belangrijk middel om je webwinkel onder de aandacht te brengen. Contentmarketing is niks meer of minder dan het plaatsen en verspreiden van content. Je doelgroep is op zoek naar bepaalde informatie en jij geeft hen die. Zo creëer je waarde voor je doelgroep, profileer je jezelf als expert in jouw vakgebied en zorg je ervoor dat jouw bedrijf onder de aandacht komt. Door het inzetten van contentmarketing voor jouw webwinkel versterk je bovendien de positie van je webwinkel in zoekresultaten. In dit artikel lees je aan de hand van webwinkel De leukste lunch een aantal tips om content marketing voor jouw webwinkel in te zetten.

Productomschrijvingen

Met goede productomschrijvingen kun je je onderscheiden van de concurrentie. Geef elk product een unieke beschrijving. Pas de tekst aan op de doelgroep en geef zoveel mogelijk relevante informatie. Geef die informatie waarnaar de lezer op zoek is. Noem bijvoorbeeld alle detailkenmerken van het product, maar omschrijf ook waarvoor het product gebruikt kan worden, hoe het gecombineerd kan worden enz.

Webwinkel De leukste lunch heeft productomschrijvingen van wisselende kwaliteit. Bij sommige artikelen is deze helemaal oké en wordt er niet alleen informatie gegeven over het product, maar ook extra tips voor het gebruik ervan. Bij andere artikelen ontbreekt de omschrijving volledig of is deze erg beperkt. Geef elk product een uitgebreide omschrijving en je zal zien dat de conversie stijgt.

Foto’s en afbeeldingen

Foto’s zeggen vaak meer dan woorden. Het spreekt vanzelf dat er bij elk product een duidelijke foto geplaatst moet worden. Liefst meerdere foto’s, waarop alle details goed zichtbaar zijn. Maar denk ook eens aan sfeerfoto’s. Laat zien hoe jouw producten gebruikt kunnen worden. Verkoop je kleding of accessoires, laat dan zien hoe elk product te combineren is. Verkoop je woonartikelen, plaats dan foto’s van het product in verschillende interieurs. Ook collages en moodboards zijn een goed voorbeeld.

De productfoto’s die De leukste lunch gebruikt zijn mooi en professioneel. Complimenten dus! Bij elk artikel worden meerdere afbeeldingen getoond. Details zijn goed zichtbaar en er worden sfeerbeelden gebruikt waarop goed te zien is hoe een product gebruikt kan worden. Minpunt is echter dat de afbeeldingen erg klein worden weergeven op de productpagina.

Meer webwinkel succes met contentmarketing

 

Afbeeldingen op de productpagina mogen groter.

Tip: goede productfoto’s en sfeerbeelden zijn ideaal om te delen op sociale media zoals Pinterest. Hier maakt De leukste lunch dan ook handig gebruik van.

Video’s

Niet iedereen leest graag (lange) artikelen over producten. Zet daarom ook video in als marketingmiddel. Maak bijvoorbeeld filmpjes met reviews over producten, laat zien hoe producten gebruikt kunnen worden en beantwoord vragen.

Op de homepage van De leukste lunch en bij een aantal producten wordt goed gebruik gemaakt van video. Ze laten bezoekers op een leuke manier kennis maken met de artikelen uit het assortiment. Goed bezig dus. Bekijk ook op welke andere manieren je video in kunt zetten voor je webwinkel.

Blogs en artikelen

Bloggen is een uitstekende methode om je kennis te delen, je doelgroep op de hoogte te brengen van nieuws en om je webwinkel onder de aandacht te brengen. Elke webwinkel zou een blog moeten hebben. Deel niet alleen nieuws over je webwinkel, maar ook achtergrondinformatie over producten, nieuwe collecties en handige tips.
De content die je gaat creëren moet natuurlijk passen bij je webwinkel en doelgroep. Kies dus onderwerpen die hierbij aansluiten en die belangrijke zoekwoorden bevatten. Bedenk onderwerpen voor blogs waar veel vraag naar is, maar nog weinig over te vinden is. Om je op weg te helpen vind je hier een lijst met mogelijke blog onderwerpen.

De leukste lunch is actief met bloggen en plaatst zowel tips en inspiratie op verschillende pagina’s in de webwinkel als op een apart blog. De eigenaresse geeft hier onder andere een kijkje achter de schermen, handige tips en daarnaast deelt ze trends en tutorials. Een goede combi om de persoon achter het bedrijf te laten zien, bezoekers te inspireren en te binden aan je webwinkel.

Tip: in combinatie met een eigen blog kun je ook zoeken naar websites waar je als gastblogger berichten mag plaatsen. Op deze manier kun je veel mensen bereiken die jouw webwinkel nog niet kennen.

Reviews

Zelf vertellen dat je de beste bent werkt niet meer. Bezoekers nemen dat eerder aan van je huidige klanten. Geef klanten de mogelijkheid om hun ervaringen te delen en plaats deze reviews op je website. Bovendien zijn klantreviews goed voor de SEO van je webwinkel.

Bij De leukste lunch is het mogelijk om per product je ervaring te delen, maar hier wordt nog weinig gebruik van gemaakt. Na een aankoop komen klanten vaak niet meer terug op de productpagina, waardoor ze niet gemotiveerd worden om hun ervaring achter te laten. In plaats daarvan kun je elke klant een mail sturen waarin je vraagt het product te beoordelen. Je kunt dit zelf doen, maar ook uitbesteden aan een dienst als Kiyoh of Feedback Company.

Infographics

Een infographic is een leuke afwisseling op je content. Een infographic is een illustratie die informatie op een overzichtelijke manier weergeeft. Vaak is het een combinatie van tekst en beeld. Je kunt hiermee bijvoorbeeld een productieproces uitleggen.

E-books

E-books en papers zijn ideale middelen om jouw kennis en expertise te delen. Schrijf een e-book over een onderwerp waarin jouw doelgroep geïnteresseerd is en dat past bij de producten die je verkoopt. Dit kun je bovendien inzetten om meer inschrijvingen op je nieuwsbrief te genereren.

De leukste lunch maakt nog geen gebruik van infographics of e-books voor hun bezoekers. Dit zijn dus mooie kansen om het bereik en de naamsbekendheid te vergroten.

Over De leukste lunch

In de webwinkel De leukste lunch vind je alles om zelf de leukste lunches te maken. Verras je kinderen tussen de middag met een leuke, grappige, creatieve lunch. Reken maar dat de lunchtrommels leeg gaan. Het assortiment bestaat onder andere uit broodtrommels, drinkflesjes, boterham uitstekers, eivormpjes, prikkers, en eetbare oogjes.

Dit artikel is ook gepubliceerd in Checklist Webwinkel, vakblad voor webwinkeliers.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Draag zorg voor je website en hou deze up-to-date - WebwinkelKeur
Reactie plaatsen