De muziekbox
Interviews
Astrid van der Made
Interviews
5 min

Miriam volgde ons programma en verdubbelde haar omzet: ‘Soms maken kleine aanpassingen een gigantisch verschil’

5 min

Iets meer dan een jaar geleden besloot Miriam om nou eindelijk maar eens leven te gaan blazen in die webshop die ze al zo lang wilde. Samen met haar vriend runde ze al zeven jaar een eigen reclamebureau. Toen ze demuziekbox.nl lanceerde, was ze dus absoluut geen groentje in de e-commerce. Toch merkte ze al snel dat voor jezelf doelen nastreven anders is dan voor je klant. Op zoek naar een stok achter de deur kwam ze uit bij Succes met je Webshop. Eenmaal aan boord boekten zij en haar partner razendsnel resultaten. 

‘Veel mensen beginnen een webshop uit passie voor een product of omdat ze de overstap willen maken van hobby naar werk. Zo ging het bij ons niet,’ vertelt Miriam. ‘Ik wilde al heel lang een webshop beginnen. Mijn vriend en ik runnen ons eigen reclamebureau, dus ik wist heel goed wat er allemaal moet gebeuren als je een webshop succesvol wilt maken. Veel van de dingen die je als webwinkelier moet doen, doe ik al jaren voor anderen. Ik wilde wel eens ervaren hoe het is als de opbrengsten van mijn inspanningen voor mij zijn en niet voor mijn klant. Maar een webshop opzetten leek me ook gewoon een fantastische manier om mijn vakkennis in de praktijk te verdiepen.’

Op zoek naar hét product

Ze meldde zich aan bij verschillende groothandels. ‘Gewoon om te kijken: wat is er allemaal en waar word ik nou enthousiast van? Zo kwam ik uit bij muziekdoosjes. Het is een nostalgisch product, dat ene cadeautje dat je bij blijft. Volgens mij heeft iedereen wel een herinnering aan een muziekdoosje.’ Maar enthousiasme alleen was voor Miriam niet genoeg. Ze wilde een goed geïnformeerde businessbeslissing maken. ‘Ik heb eerst uitgebreid concurrentieonderzoek gedaan en gekeken of er online naar muziekdoosjes gezocht werd. Op basis daarvan dacht ik: ja, dit zou inderdaad wel interessant kunnen zijn.’

Van project voor ‘erbij’ naar prioriteit

Het avontuur begon écht met inkopen. ‘We wilden meteen een gevarieerd aanbod online zetten. Na het bouwen van de webshop gingen we aan de slag met teksten en landingspagina’s, anders word je natuurlijk niet gevonden. Maar ik merkte toch al snel dat de webshop iets bleef dat we ‘erbij’ deden.’ Om dat te doorbreken, ging Miriam op zoek naar een online uitdaging. Ze schreef zich in voor een challenge van Succes met je Webshop. ‘Vijf dagen knallen met andere webwinkeliers bleek precies wat ik nodig had om de webshop prioriteit te geven.’ Het beviel zelfs zo goed, dat ze besloot een volledig programma te gaan volgen. ‘Om de webshop prioriteit te blijven geven, maar ook om mijn kennis uit te breiden.’

Astrid heeft een bak ervaring, is straight to the point en altijd constructief. Je merkt aan alles dat ze een aanpakker is. Zo iemand van niet te lang praten, maar gewoon kijken wat een idee doet. Dat klikte, want zo ben ik zelf ook.

Straight to the point

Na de kick-off call met Astrid zat Miriam meteen vol nieuwe ideeën en frisse energie. ‘Astrid heeft een bak ervaring, is straight to the point en altijd constructief. Je merkt aan alles dat ze een aanpakker is. Zo iemand van niet te lang praten, maar gewoon kijken wat een idee doet. Dat klikte, want zo ben ik zelf ook.’ Ook de directheid vond Miriam heel fijn. ‘Astrid windt er geen doekjes om, maar zegt gewoon dingen als: deze verkooppagina, daar snappen mensen echt helemaal niks van hoor. Voor mij werkt dat heel goed.’

De muziekbox

Vertragen om vaart te maken

Om echt vaart te kunnen maken met haar webshop, moest ze eerst nog even vertragen. Dat werd Miriam vroeg in het programma al duidelijk. ‘Tijdens de lessen zag ik ineens heel helder dat ik stappen die ik voor mijn klanten altijd zorgvuldig neem, er nu eigenlijk doorheen gejaagd had. Soms kun je zó graag willen verkopen, dat je jezelf met je eigen haast in de weg zit. Het programma van Succes met je Webshop heeft mij echt met mijn neus op die stappen geduwd.’ En die stapjes terug, die gaven haar uiteindelijk een enorme push vooruit. ‘Ik heb mijn doelgroep nu bijvoorbeeld veel scherper voor ogen, waardoor ik potentiële klanten veel gerichter op kan zoeken.’

In een jaar verhoogde Miriam haar conversie van één naar vijf procent en ging haar omzet keer tien. Hoe ze dat deed: door het toepassen van de strategieën in Boost je Conversie.

Simpele oplossing, groot resultaat

En de resultaten mochten er zijn: in een jaar verhoogde Miriam haar conversie van één naar vijf procent en ging haar omzet keer tien. ‘Soms maken kleine aanpassingen een gigantisch verschil. In een van de lessen leerde ik bijvoorbeeld om op de productpagina en op de pagina waar klanten hun bestelling afronden mijn unique selling points onder elkaar te zetten. Dat zag ik meteen terug in de cijfers. Nu ik eenmaal weet dat het zo werkt, vind ik het ook logisch. Mensen die een product in hun mandje stoppen, krijgen ineens nog allemaal vragen: is dit product wel echt leuk, hoe zit het met de verzending, is deze shop wel betrouwbaar? Het gevolg is dat veel potentiële klanten op de valreep wegklikken. Een lijstje met USP’s ondervangt een deel van deze wegklikkers. Dat het resultaat zo goed meetbaar is, geeft wel echt een kick.’

Echt van de cijfertjes

Miriam is sowieso ‘echt wel van de cijfertjes’. Ze zet dan ook alles in Excel. Zo kan ze goed monitoren hoe het met de webwinkel gaat. ‘Natuurlijk weet je lang niet altijd welke verandering welk effect gehad heeft. Ik ben nu bijvoorbeeld vroeg in het verkoopproces transparant over de verzendkosten - nog zoiets simpels waar ik zelf niet aan gedacht had. Maar hoeveel effect dat dan precies gehad heeft?’ Ze denkt dat het vrijwel altijd een combinatie van dingen is. ‘De laatste maanden heb ik alles wat ik leerde steeds in batches aangepast en online gezet. Soms werken we samen met een tekstschrijver, maar verder doen we alles zelf. Dan geeft het extra veel voldoening als cijfers verdubbelen.’

Expertise van buitenaf

Dat ze in een vroeg stadium expertise van buitenaf ingeschakeld heeft, heeft volgens Miriam veel invloed gehad op de successen die ze nu boeken. ‘Zelfs als je al behoorlijk wat kennis in huis hebt, is het fijn om te sparren. Iemand anders ziet altijd dingen die jij niet ziet. Ik leer niet alleen van de feedback van anderen op onze webwinkel, maar ook van de dingen die zij delen over hun bedrijf. En het is natuurlijk ook leuk om daar op mijn beurt weer aan bij te dragen.’

Gouden tips en mantra’s

Over haar gouden tips voor beginnende webwinkeliers is ze duidelijk: ‘Zoek uit wie je doelgroep is, doe onderzoek naar je concurrenten en vraag jezelf af of jij tegen deze shops kunt opboksen. En kies vooral een product waar je passie bij voelt, anders wordt het niks.’ Of passie dan ook hét geheim van het succes van De Muziekbox is? ‘Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar ik leefde echt met een mantra. Ik zei een paar keer per dag tegen mezelf: straks heb ik vijf bestellingen per dag. Toen we dat doel gehaald hadden, verving ik het door een omzettarget.’ En de mantra’s lijken voorlopig nog niet uitgeput. ‘Een loods nodig hebben om onze voorraad kwijt te kunnen en bestellingen in te pakken, dat zou wel echt heel gaaf zijn.’

Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw marketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. In Boost je Conversie leer je hoe je van bezoekers in je webshop klanten maakt. Ontdek welk programma jij nodig hebt voor de volgende stap in jouw bedrijf.
Categorieën