Nieuwsbrief voor je webwinkel: waarom dat onmisbaar is
Waarom een nieuwsbrief voor je webwinkel onmisbaar is

Waarom een nieuwsbrief voor je webwinkel onmisbaar is

Vaak wordt gedacht dat e-mailmarketing, het versturen van nieuwsbrieven naar je doelgroep, niet meer actueel is. Dat niemand deze meer leest. Maar niets is minder waar. Natuurlijk, het klopt dat consumenten tegenwoordig ontzettend veel mails en nieuwsbrieven ontvangen, maar dat wil niet zeggen dat je ze dan maar beter niet kunt sturen. Je moet er alleen voor zorgen dat je het goed aanpakt. In dit artikel vertel ik waarom het sturen van een nieuwsbrief voor je webwinkel zo belangrijk is.

Waarom een nieuwsbrief voor je webwinkel?

Het grote voordeel van het sturen van een nieuwsbrief is dat vrijwel iedereen tegenwoordig een e-mailadres heeft. Probeer online maar eens iets te kopen zonder e-mailadres, dat lukt je niet. E-mailmarketing is dus de perfecte manier om je doelgroep en klanten te bereiken en hen op de hoogte te houden van nieuwe producten, acties en ander nieuws. Als je regelmatig een nieuwsbrief stuurt wordt de lezer bovendien continue aan je webwinkel herinnerd. Op het moment dat de consument iets nodig heeft zal deze dan ook eerder aan jouw webwinkel denken.

Hoe vaak moeten consumenten je gezien hebben voordat ze klant worden?

Al in 1885 schreef de succesvolle Engelse zakenman Thomas Smith een gids over adverteren. Toen al was duidelijk dat consumenten je meerdere keren gezien moeten hebben voordat ze je onthouden.

  1. De eerste keer dat iemand een advertentie tegenkomt, ziet hij hem niet.
  2. De tweede keer merkt hij de advertentie niet op.
  3. De derde keer is hij zich bewust van de advertentie.
  4. De vierde keer herinnert hij zich de advertentie eerder gezien te hebben.
  5. De vijfde keer leest hij de advertentie.
  6. De zesde keer haalt hij zijn neus ervoor op.
  7. De zevende keer leest hij de advertentie en zegt ‘het zal wel’.
  8. De achtste keer zegt hij ‘daar heb je die verrekte reclame weer’.
  9. De negende keer vraagt hij zich af of het toch niet om iets interessants gaat.
  10. De tiende keer vraagt hij anderen of zij het product uit de advertentie kennen.
  11. De elfde keer vraagt hij zich af waar de adverteerder het geld voor de advertenties vandaan haalt.
  12. De twaalfde keer denkt hij dat het product toch wel iets goeds moet zijn.
  13. De dertiende keer denkt hij dat het product wellicht de moeite waard is.
  14. De veertiende keer bedenkt hij zich dat hij dit product eigenlijk al lang wilde hebben.
  15. De vijftiende keer voelt hij zich gefrustreerd omdat hij zich het product niet kan veroorloven.
  16. De zestiende keer neemt hij zich voor om het product ooit te kopen.
  17. De zeventiende keer schrijft hij het product op zijn lijstje.
  18. De achttiende keer vervloekt hij zijn gebrek aan geld.
  19. De negentiende keer telt hij zorgvuldig zijn geld.
  20. De twintigste keer dat hij de advertentie ziet koopt hij het product.

Dit gaat natuurlijk over de traditionele (print) advertenties, maar ook uit recent onderzoek blijkt dat consumenten je bedrijfsnaam of merk meerdere keren gezien moeten hebben voordat ze je onthouden en klant bij je zullen worden. Een nieuwsbrief voor je webwinkel is – net zoals social media en (online) advertenties – daarvoor een goed medium.

Nieuwe klanten binnen halen

Een nieuwsbrief is tevens een mooie manier om nieuwe klanten binnen te halen. Door op je website een goed zichtbaar inschrijfformulier te plaatsen en bezoekers een reden te geven om zich in te schrijven kun je e-mailadressen verzamelen, ook van mensen die op dat moment nog geen klant zijn. Door zich in te schrijven voor je nieuwsbrief hebben zij wel aangegeven dat ze geïnteresseerd zijn in je producten. Gebruik de nieuwsbrief vervolgens om deze potentiële klanten kennis te laten maken met je webwinkel en het vertrouwen te winnen, zodat ze alsnog tot een aankoop over gaan.

Waarde bieden in je nieuwsbrief

Maak van je nieuwsbrief geen digitale reclamefolder. Pak het eens anders aan dan je concurrenten, zodat je opvalt in die overvolle mailboxen. Geef in je nieuwsbrief tips, achtergrond informatie en sneak previews. Maak er iets waardevols van, dat werkt veel beter dan simpelweg zeggen ‘dit zijn de nieuwe producten en dit zijn de aanbiedingen van deze week’. Natuurlijk moet je die ook noemen, maar bied ook altijd een beetje meerwaarde, waardoor mensen je nieuwsbrieven blijven openen en er op den duur zelfs naar uit gaan kijken.

Verstuur jij ook een nieuwsbrief voor je webwinkel, hoe vaak doe je dat en wat zet je er in? Ik ben heel benieuwd naar je reactie!

Wil jij ook meer verdienen door het slim inzetten van e-mailmarketing? Bekijk dan de online cursus Maak & verstuur nieuwsbrieven die je omzet verhogen.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen