Succesvol verkopen op Marktplaats
28 april 2016 
3 min. leestijd

Succesvol verkopen op Marktplaats

Er zijn vele manieren om je webwinkel onder de aandacht te brengen en om meer verkopen te genereren. Een daarvan is middels advertenties op online marktplaatsen zoals Marktplaats, Speurders of Tweedehands.nl. In dit artikel geef ik je een aantal handige tips om adverteren op online marktplaatsen succesvol in te zetten. Ik richt me daarbij vooral op Marktplaats, het grootste en bekendste advertentieplatform in Nederland. Succesvol verkopen op Marktplaats is mogelijk, als je maar weet hoe!

Verkopen op marktplaats, heeft dat nou zin of niet?

Er zijn verschillende online marktplaatsen, die ooit begonnen zijn als kanaal om tweedehands producten te verkopen. Marktplaats is met 7,3 miljoen bezoekers per maand de grootste in Nederland. Tegenwoordig bevat Marktplaats niet meer uitsluitend tweedehands producten maar worden er ook nieuwe producten en zelfs diensten aangeboden. Volgens cijfers van Marktplaats zoekt 40% van de bezoekers naar nieuwe producten. Daar ligt dus een mooie kans voor vele webwinkeliers.

Maar niet voor elke webwinkel levert adverteren op Marktplaats ook echt iets op. Ervaring leert dat het vooral goed werkt voor producten die ook tweedehands verkocht worden. Consumenten die op zoek zijn naar dergelijke producten kijken in de oriëntatiefase vaak ook even op online marktplaatsen. Consumenten die op zoek zijn naar verbruiksproducten zullen dit minder snel op zo’n platform zoeken. Houd hier dus rekening mee als je op deze manier wilt gaan adverteren.

Admarkt

Marktplaats heeft een eigen advertentieprogramma voor webwinkeliers en andere zakelijke verkopers ontwikkeld: Admarkt. Je betaalt per klik, waarbij de positie in de zoekresultaten afhankelijk is van de klikprijs die je wilt betalen en het klikpercentage. Eenvoudig gezegd: hoe meer je voor een klik wilt betalen en hoe meer bezoekers op jouw advertentie klikken, des te hoger deze op de pagina wordt weergegeven. Deze betaalde advertenties worden bovenaan de pagina’s weergegeven en staan dus boven de gratis advertenties.

Maak advertenties die opvallen

Heb je besloten om Marktplaats in te zetten als promotiekanaal, dan wil je natuurlijk een zo hoog mogelijk rendement halen. Dus moet je ervoor zorgen jij opvalt tussen de honderden advertenties. Het helpt om je advertentie een titel te geven die direct de aandacht trekt. Gebruik de volledige beschikbare ruimte en noem in elk geval het merk, trefwoorden die je product beschrijven en indien van toepassing de kleur, vorm, afmeting of andere details. Je betaalt voor elke klik op deze titel. Door goede titels te gebruiken voorkom je dat bezoekers klikken die helemaal niet geïnteresseerd zijn in je product.

Geef zoveel mogelijk relevante informatie

Op de advertentiepagina geef je zoveel mogelijk relevante informatie over het product. Schrijf in de eerste zinnen een korte samenvatting van het product, dit wordt namelijk ook in het advertentie-overzicht getoond. Verwerk zoektermen en synoniemen van het product in de tekst, zodat je advertentie ook via de zoekresultaten gevonden wordt.

Vergeet niet de betaal- en leveringsmogelijkheden en eventuele verzendkosten duidelijk te vermelden. En uiteraard een link naar de productpagina in je webwinkel. Maak het de bezoekers zo gemakkelijk mogelijk en stimuleer hen om naar je webwinkel door te klikken.

Gebruik ook hier goede foto’s

Niet alleen in je webwinkel, maar ook voor je advertenties heb je goede foto’s nodig. Een duidelijke foto waarop details goed zichtbaar zijn geeft direct een goed beeld van het product. De eerste foto is het belangrijkst, want deze wordt zowel op de advertentiepagina als bij het overzicht getoond. Zorg er dus voor dat deze het hele product laat zien.

Testen, testen, testen

Je kunt natuurlijk vanalles van tevoren bedenken, maar veel slimmer is het om advertenties te testen. Kies er bijvoorbeeld voor om te spelen met de advertentietitel, de advertentietekst of de foto’s. Maak per product meerdere advertenties aan en meet welke het beste resultaat oplevert. Welke advertentie krijgt het meeste kliks, bij welke inhoud wordt er het meeste doorgeklikt en welke advertentie levert het meeste verkopen op? Door dit te analyseren kun je het rendement verhogen en kun je echt succesvol verkopen op marktplaats.

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Dit artikel is ook gepubliceerd in Checklist Webwinkel, vakblad voor webwinkeliers.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief