Adverteren op Instagram, do's & dont's
4 min. leestijd

Adverteren op Instagram, do's & dont's

Met de komst van social media is er een hele nieuwe manier van adverteren bij gekomen. Ook via Instagram is het mogelijk om te adverteren. Instagram wordt in Nederland door ruim vijf miljoen mensen gebruikt en dit aantal groeit jaarlijks. Het kan dus een interessant platform zijn om te adverteren. Maar zijn Instagram ads voor jouw webshop een goede optie? En hoe zorg je ervoor dat je resultaat haalt? Dat lees je in dit blog.

Allereerst is het belangrijk om te weten hoe adverteren op Instagram werkt. Je hebt verschillende vormen van advertenties. Je kunt adverteren in een post. Dit kan in de vorm van een enkele fotopost, videoadvertentie, een carrousel met meerdere foto’s of video’s of een collectieadvertentie waarmee je makkelijk een collectie producten kunt tonen met video’s of foto’s. Welke vorm je ook kiest, een advertentiepost komt in de tijdlijn van de gebruiker te staan. Als gebruikers op de advertentie klikken, worden ze doorgelinkt naar een door jou gekozen pagina. Dit kan de homepage van je webshop zijn, maar ook een specifieke pagina. Een andere optie is een advertentie op de Ontdekken-pagina van Instagram. Ongeveer de helft van de Instagram-gebruikers bezoekt deze pagina maandelijks. Ook hier heb je de optie om een foto of video te gebruiken. Als laatste is er de optie te adverteren in Stories. Deze functie wordt steeds vaker gebruikt binnen Instagram. Bijna de helft van de gebruikers bekijkt hun Stories zelfs dagelijks! Je kunt hiervoor foto’s of video’s gebruiken, al werken video’s voor stories vaak het beste.

Adverteren op Instagram kan een goede optie zijn om je webwinkel te promoten. Het aantal gebruikers van Instagram stijgt ieder jaar. Daarnaast is het vrij eenvoudig om Instagram ads op te zetten. Je plaatst advertenties op dezelfde manier als op Facebook, met Facebook Ads Manager. Als je hier al gebruik van maakt zal het je niet zoveel tijd kosten een eerste advertentie of campagne op te zetten. Ook is Instagram een heel visueel platform, alles draait om foto’s en video’s. Met een webshop kun je op deze manier makkelijk je producten in de spotlight zetten. Maar als je producten niet zo fotogeniek zijn, moet je hier een stuk creatiever in zijn. Als laatste is je doelgroep heel belangrijk. Hoewel er steeds meer gebruikers van verschillende leeftijden bijkomen, wordt Instagram nog steeds het meest gebruikt door jongeren. Zeker de leeftijd 40+ is vooral op Facebook te vinden. Het is handig na te gaan op wie je wil focussen met je advertenties en of Instagram daar het beste platform voor is.

Er zijn een aantal do’s en don’ts als je gaat adverteren op Instagram. Een simpele foto met wat tekst en een linkje naar je webshop zullen de meeste mensen gewoon voorbij scrollen. Als je resultaat wilt behalen, zijn er een aantal dingen waar je op moet letten.

Do: Bedenk wat je doelgroep is

Het is belangrijk je doelgroep duidelijk te hebben. Zoals eerder benoemd is Instagram vooral populair bij een jongere doelgroep. Als je doelgroep 40+ is, is Instagram misschien niet het beste platform voor jouw webshop. Maar je doelgroep is niet alleen afhankelijk van leeftijd, maar ook van geslacht, woonplaats en interesses. Neem de tijd je doelgroep duidelijk te krijgen voor je een advertentiecampagne begint.

Don’t: Zonder doel adverteren

Hoe je advertentie eruit moet gaan zien, wordt deels bepaald door het doel wat je ermee probeert te bereiken. Wil je naamsbekendheid opbouwen of wil je conversie genereren? Het is belangrijk een duidelijk doel te stellen, omdat je anders ook niet kan meten of je het gewenste resultaat wel of niet haalt en wat het beste werkt. Over het algemeen is Instagram beter geschikt om naamsbekendheid te krijgen en minder geschikt voor conversie. Je kunt je conversie vaak meer verhogen via andere advertentieplatformen. Dit betekent echter niet dat het onmogelijk is op Instagram. Je doel is echter een belangrijk bij de overweging van de advertentieplatformen die je gaat gebruiken.

Do: Investeer in je advertenties

Instagram is heel visueel. Je moet de aandacht weten te trekken tussen alle andere mooie foto’s en video’s. Wees dus niet te zuinig en steek wat tijd en geld in het maken van het beeldmateriaal dat je voor je advertenties wil gebruiken. Als je advertentie de aandacht trekt, zal je dit geld zo terugverdienen.

Don’t: Te veel tekst gebruiken

Zoals in de vorige tip aangegeven, is Instagram een heel visueel platform. Mensen focussen vooral op de foto’s en video’s. Maak dus gebruik van korte beschrijvingen bij posts en gebruik ook in je stories niet te veel tekst. Een goede maatstaf is dat je visual voor maximaal 20% uit tekst mag bestaan.

Do: Wees authentiek

De laatste jaren is persoonlijkheid steeds belangrijker geworden in marketing. Dit betekent niet dat je je hele levensverhaal in je marketing hoeft te verwerken, maar een persoonlijke touch is belangrijk. Standaard verkooppraatjes swipen mensen zo voorbij. Speel in op de emoties en behoeften van mensen. Hiermee wek je interesse van mensen die je advertentie zien. Daarnaast kun je er zo ook voor zorgen dat mensen een connectie vormen, je gaan volgen en misschien wel een terugkerende klant worden.

Do: Maak meerdere advertenties

Je hebt de perfecte advertentie ontworpen. Althans, dat denk je. Na deze een aantal weken te draaien blijk je niet de resultaten te krijgen die je verwacht. Maar wat is hier de oorzaak van? Omdat je alleen die ene advertentie hebt, heb je geen vergelijkingsmateriaal en is het lastig te achterhalen waarom je niet de gewenste resultaten behaalt. Met meerdere advertenties kun je testen wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Maak een advertentiepost, een story advertentie en een advertentie op de Ontdekken-pagina zodat je deze kunt vergelijken. Maak daarnaast voor iedere variant verschillende visuals om te kijken wat het beste werkt. Misschien bereik je met je videopost meer mensen, maar krijg je meer conversie met je story ad. Aan de hand van de resultaten kun je aanpassingen maken in je campagne. Wees wel geduldig, het kan even duren voor je resultaat ziet.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.