arrow_drop_up arrow_drop_down
Adverteren op Facebook, do's & dont's
29 december 2020 

Adverteren op Facebook, do's & dont's

Met meer dan anderhalf miljard dagelijkse actieve gebruikers, blijft Facebook de ‘koning' van sociale media. Voor bedrijven biedt dit platform een uitstekende manier om in contact te komen met (nieuwe) klanten. Adverteren op Facebook zorgt ervoor dat je leads of verkopen worden vergroot. Tenminste als je het op de juiste manier aanpakt. In deze blog geven we je een aantal do's en dont's voor het adverteren op Facebook.

+ Ken je nichemarkt

Voordat je gaat adverteren op Facebook, zal je een duidelijk idee moeten hebben wie je wil gaan bereiken. Hoe meer informatie je verzamelt over je potentiële klanten en de demografische gegevens, hoe makkelijker het wordt om succesvolle advertenties aan te maken. Denk aan de woonplaats, inkomen of relatiestatus. Hierdoor kan je een soort klantprofiel opmaken dat goed van pas komt bij het ontwerpen van een advertentie.

+ Maak gebruik van verschillende advertentie indelingen

Facebook biedt diverse mogelijkheden om te adverteren, die allemaal gericht zijn op het behalen van de beste resultaten. Sommige reclame aankondigingen hebben als doel om pagina-likes te verkrijgen of om meer verkeer op je website te stimuleren. Anderen zijn er op gericht om leads en conversies te genereren. Stel op voorhand je doelen vast zodat je de juiste advertentieformule kiest.

+ Zorg voor opvallende koppen

De aandacht van je publiek trekken speelt uiteraard een grote rol: te starten met een kop of eyecatcher. Je advertentiekop moet in het oog springen en uniek zijn met de belangrijkste info als lokaas. Het toepassen van interpunctie, emoji's en capslock kunnen je hierbij helpen om een bepaalde advertentie in de schijnwerpers te zetten.

+ Gebruik altijd boeiende afbeeldingen

De meeste mensen zijn visueel ingesteld. Het eerste wat zij zien wanneer je op Instagram of Facebook scrolt, zijn de foto's. Deze trekken de aandacht. Wanneer je boeiende afbeeldingen van uitstekende kwaliteit publiceert, ga je automatisch geïnteresseerden lokken. Een tip: houd wel rekening met de richtlijnen die Facebook volgt wat betreft foto's. Op deze manier voorkom je dat Facebook je advertentie afkeurt of dat de advertenties met beperkingen worden weergegeven.

+ Voeg een call to action toe

Het hoofddoel van elke advertentiecampagne is om tot actie over te gaan. Wat wil je dat iemand doet nadat hij of zij jouw advertentie gezien heeft? Denk aan het geven van een like, het plaatsen van een reactie of het doorklikken naar je website. Zorg altijd dat je een oproep tot actie: een call to action (CTA) doet om mensen tot een specifieke actie aan te zetten. Het is eigenlijk heel eenvoudig: vertel mensen wat jij wil dat ze doen. Wil je meer mensen naar je website leiden, zal je een link moeten toevoegen naar de bestemmingspagina die je je klanten wil laten bekijken.

+ De resultaten analyseren

Een handige functie bij Facebook is dat je de resultaten van je advertenties meteen kan analyseren. Op deze wijze evalueer je welke advertentie werkt of niet zodat je de nodige verbeteringen aanbrengt en bijstuurt. Probeer verschillende doelgroepen, advertentieteksten en foto's uit om te kijken wat het beste resultaat oplevert.

+ Testen… en niet te snel opgeven

De hoeveelheid geld die je aan Facebook advertenties spendeert, is afhankelijk van de advertentieprestaties. Facebook advertenties brengen kosten in rekening per klik, conversie of vertoning. Maar de kosten zijn laagdrempelig als je dit met andere online advertentieplatforms vergelijkt. Begin bijvoorbeeld met een dagbudget van €5. Loopt de advertentie goed, verhoog dit bedrag dan telkens een klein beetje. Loopt de advertentie nog niet goed genoeg, kijk dan wat je in de doelgroep, de afbeelding of de tekst kunt aanpassen om de resultaten te verbeteren. Geef niet te snel op maar blijf bijsturen.

– Maak geen advertentie voor iedereen

Hoewel het de bedoeling is dat je met Facebook advertenties je klantenbestand gaat vergroten, wil dit nog niet zeggen dat je je geld moet besteden aan reclame voor mensen die geen affiniteit hebben met je product. Wees dus heel specifiek in het selecteren van je doelgroep. De targettools van Facebook zijn er op gericht om het juiste doelpubliek te bereiken. Sterker nog: wanneer je adverteert voor personen die geen interesse tonen, wekt dit zelfs irritatie en negatieve reviews op. Probeer dit te voorkomen.

– Voortdurend herhalen zonder afwisseling

Wanneer je steeds dezelfde reclameboodschap de wereld instuurt, zal dit mensen op den duur gaan ergeren. Met het gevolg dat de belangstelling voor je bedrijf vermindert. Tekst, foto's en advertentietypes regelmatig veranderen helpen nieuwe consumenten naar je webshop te trekken. Steeds terugkomende advertenties gaan anders als spam aanvoelen, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

– Maak het niet te ingewikkeld

Facebook advertenties mogen niet overweldigend of verwarrend overkomen. Opvallende en ingewikkelde reclameboodschappen kunnen gezien worden als misleidend. Slimmer is het om de tekst kort en krachtig te houden, zodat het meteen duidelijk is wat je te bieden hebt een voor wie. Elke advertentie heeft een eenvoudige kop, duidelijke foto en beschrijvende boodschap. En dit samen met de bedrijfsnaam. Blijf ver weg van advertenties die op clickbait lijken, maar zorg er in plaats daarvan voor dat je de verwachtingen van de consumenten kunt waarmaken.

– Vergeet je Facebook-pixel niet

Een veelgemaakte fout bij beginnende Facebook adverteerders is dat de zogenaamde Facebook-pixel niet is geïnstalleerd. Dit is een klein stukje code dat je op je website kan plaatsen om het gedrag van je klanten bij te houden. Via deze manier kom je er achter wie op je website is gekomen. Maak je geen zorgen als je niet heel goed weet hoe je dit moet installeren. Facebook heeft een stap voor stap handleiding om je te begeleiden hoe je dit op de website zet. De installatie van je Facebook Pixel is een absolute must. Doe dit voordat je de advertentie plaatst.

– Voorkom typefouten

Een kleine tikfout kan grote gevolgen hebben voor je advertentie. Je wil immers voorkomen dat consumenten reageren op je typefout in plaats van te informeren naar het product dat je aan de man wil brengen. Proeflezen is van cruciaal belang voordat je iets publiceert. Controleer verschillende keren op mogelijke fouten in leestekens, spelling en grammatica. Laat de advertentie nalezen door een paar kennissen voordat je tot publicatie overgaat. En corrigeer vooral de eerder gemaakte eventuele fouten om betere resultaten te bereiken.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen