Laat Facebook voor je webwinkel werken

Laat Facebook voor je webwinkel werken

Facebook is razend populair. Adverteren op Facebook ook, want dat is tegenwoordig zo’n beetje de enige manier om nog een fatsoenlijk bereik voor je berichten te krijgen.

Maar weet je, het is helemaal niet erg om geld in Facebook te investeren. Het grote voordeel van dit platform is dat ze ongelofelijk veel informatie verzamelen over hun gebruikers. Hierdoor ben jij perfect in staat om jouw doelgroep te targeten: om jouw advertenties alleen te richten op de mensen waarvan jij denkt dat ze klant bij je kunnen worden.

Dat verlaagt de kosten enorm!

Je hoeft niet meer met hagel te schieten in de hoop dat iemand je aanbod leuk vindt (waardoor de kosten enorm oplopen!) In plaats daarvan toon je jouw aanbod alleen aan degenen die het hoogstwaarschijnlijk wel leuk vinden. Met een paar verkopen heb je de kosten al terugverdiend en ga je winst maken.

De volgende stap

Wil je een stap verder, next level adverteren voor je webwinkel? Dan stuur je via Facebook advertenties bezoekers naar een interessant blog op je website. Omdat je op dat moment nog niets probeert te verkopen is de prijs per klik doorgaans veel lager dan wanneer je adverteert met als doel om een bepaald product te verkopen.

In het blog op je website plaats je een inschrijfformulier voor je weggever. Je verzamelt zo potentiële klanten op je mailinglist. Degenen die wel het blog gelezen hebben, maar zich niet hebben ingeschreven voor je mailinglijst, kun je via retargeting op Facebook weer bereiken, om ze alsnog te verleiden om zich in te schrijven voor je weggever.

Uit ervaring weet ik dat dit een enorme boost geeft aan je mailinglist! Door vervolgens automatisch een serie e-mails naar deze mensen te sturen, is de kans groot dat zij alsnog tot een aankoop over gaan.

Adverteren met een omweg

In plaats van rechtstreeks voor een bepaald product te adverteren, neem je met deze strategie eigenlijk een omweg. Ik heb deze strategie jarenlang toegepast voor mijn webwinkel en doe het ook voor Succes met je Webshop. En het werkt!

Je gebruikt Facebookadvertenties dus niet om direct je producten te verkopen. Heb jij wel eens direct iets gekocht naar aanleiding van zo’n advertentie?

Ik niet..

Je gebruikt de advertenties om mensen kennis met je te laten maken (Know), om ze aan je te binden (Like) en je te vertrouwen (Trust).

En pas dan doe je ze een onweerstaanbaar aanbod.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief