YouTube inzetten voor je webwinkel, zo doe je dat succesvol
arrow_drop_up arrow_drop_down
14 september 2017 

YouTube inzetten voor je webwinkel, zo doe je dat

Je bent de trotse bezitter van een of meerdere webwinkels en je wilt alle mogelijkheden gebruiken om zoveel mogelijk potentiële klanten voor jouw winkel aan te trekken. Naast de gangbare sociale media als bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Google+, wordt ook YouTube steeds meer ingezet als middel om producten en diensten te promoten. Hierbij maakt het in wezen niets uit of je een fysieke winkel hebt of een webshop.

Alvorens je in het YouTube avontuur te storten, dien je toch eerst even goed na te denken over hetgeen je wilt bereiken met een YouTube kanaal voor jouw webshop. Waarom zou je dat eigenlijk willen? Net als bij de sociale media moet je er rekening mee houden, dat je in jouw aanwezigheid op YouTube ook de nodige tijd moet steken. Filmpjes moeten gemaakt en bewerkt worden en daar kan aardig wat tijd mee gemoeid zijn als je het zelf wilt doen. Ik zet eens een paar zaken op een rijtje.

Waarom videomarketing via YouTube?

De populariteit van YouTube is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Per dag worden er wereldwijd ongeveer 3 miljard video’s bekeken op YouTube. Veel kinderen kijken al bijna geen tv meer en de tv-helden van toen zijn de bloggers en vloggers van nu.

Een groot voordeel van YouTube is dat het op alle platformen te bekijken is. Of je achter een desktop zit te kijken, via een smartphone kijkt of op de smart tv, het maakt niet uit. Je kunt kijken waar en vooral wanneer jij wilt. YouTube is vooral populair onder jongeren en wordt na Google het meest gebruikt om op internet te zoeken. Een uitstekende mogelijkheid dus om jouw webshop onder de aandacht te brengen.

Bezint eer ge begint

Het gebruik van video’s als marketingtool is een aantrekkelijke gedachte, maar zorg wel dat je weet wat je met de videomarketing wilt bereiken:

  • Wie is jouw doelgroep en is deze geschikt voor video content?
  • Wat is het doel van de video’s: informeren, presenteren, verkopen of alle drie?
  • Hoe meet je de effectiviteit en rendement van de video campagnes?
  • Heb je de kennis en software voor het maken van kwalitatieve video’s in huis, of wordt het uitbesteed?
  • Heb je de tijd om snel op reacties van de kijkers te reageren?

Het zijn slechts enkele voorbeelden. Zorg dat je een plan hebt voordat je begint.

Opzetten van een YouTube kanaal

Het opzetten van een YouTube kanaal voor je webwinkel is vrij eenvoudig en snel te doen. Als je reeds in bezit bent van een Google account (bijvoorbeeld Gmail) kun je deze gebruiken en kun je direct aan de slag. Zo niet, dan moet je eerst een account aanmaken; dit wijst zich vanzelf. Klik rechts boven in het YouTube scherm op het betreffende icoontje.

Voor het opzetten van jouw kanaal moet je natuurlijk een passende naam voor het kanaal verzinnen. Het meest voor de hand liggend is de naam van jouw webshop. Tijdens het aanmaken van jouw account en kanaal pas je tevens de lay-out van het kanaal aan. Zorg dat alles goed en volledig is ingevuld voordat de eerste video wordt geplaatst. Vergeet bijvoorbeeld niet een duidelijke omschrijving van het kanaal in te vullen en koppel het kanaal aan jouw website. Je kunt overigens later altijd nog alles aanpassen. Alles gecheckt? Dan ben je klaar om de eerste video op te laden met behulp van het icoontje “Uploaden”.

Het maken van de video

Heb je geen ervaring maar wil je dit om budgettaire redenen in eigen beheer uitvoeren, dan volgen hier een paar algemene tips om je houvast te geven:

  • Zorg voor goede belichting (geen schaduwen), beeld (HD-camera) en geluid (professionele microfoon).
  • Werk met een script en begin alle video’s met hetzelfde intro.
  • Gebruik bij gesproken tekst liever geen achtergrond muziek.
  • Maak bij de opname gebruik van een statief.
  • Zoom niet te vaak in en uit. Stop de opname en maak een close-up van het product en ga weer terug naar de beginpositie. Met de bewerkingssoftware kun je alles naar wens aaneenplakken.
  • Gebruik hooguit 2 of 3 posities waaruit gefilmd wordt
  • Maak de video niet te lang: ongeveer 2 tot 3 minuten is genoeg.
  • Laat het product duidelijk in beeld zien.
  • Geef duidelijk aan wat de kijker moet doen (call to action).
  • Maak het de kijker makkelijk met een link naar de product- of landingspagina van de webshop.

Wie kijken er naar mijn videokanaal?

Je hebt jouw video gepubliceerd op jouw YouTube kanaal, maar nu moet er nog voor worden gezorgd dat klanten en potentiële klanten de video kunnen vinden. Dit kan op verschillende manieren: via de zoekmachine, via de sociale media of via jouw website.

Via je website

Dit is een eenvoudige wijze om de vaste bezoekers van de webshop kennis te laten maken met jouw YouTube kanaal. Plaats productvideo’s op de productpagina’s in je webshop. Deze video’s moeten de bezoekers echter wel wat extra te bieden hebben, zoals bijvoorbeeld een gebruikershandleiding of productdemonstratie. Video’s met nieuwe producten kun je eventueel plaatsen in een artikel op de blog van je webwinkel.

Via sociale media

Door de video te delen op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Google+, wordt de video direct onder de aandacht van een veel groter en breder publiek gebracht. Door met regelmaat video’s te publiceren, wordt de webshop continue onder de aandacht van je volgers gebracht. Video’s over nieuwe producten, speciale kortingsacties, bedrijfsnieuws en dergelijke zijn hier heel geschikt voor.

Via de zoekmachines

Hiervoor is het van belang, dat je in YouTube bij het uploaden van de video de juiste informatie en tags hebt ingevuld. Dit kun je bij het videobeheer van YouTube eventueel nog bewerken. Zorg voor een pakkende titel en een duidelijke omschrijving. Begin de omschrijving met een link naar je webshop. De tags kun je zien als de sleutelwoorden van de webpagina. Deze worden door de zoekmachines gebruikt. Weet je niet welke tags je moet gebruiken? Gebruik dan dezelfde sleutelwoorden als de pagina waar je in de video naartoe linkt.

YouTube en reclame

We zijn er aan gewend dat bij de meeste video’s op YouTube reclameboodschappen worden getoond. Dat wil je natuurlijk niet bij jouw bedrijfsvideo’s. Stel je voor dat er een advertentie van de concurrent bij jouw video wordt getoond. Bij de optie videobeheer kun je dit makkelijk ondervangen door de optie “Inkomsten genereren met advertenties” uit te zetten. Zo zullen er geen advertenties bij jouw video worden getoond.

Jouw YouTube kanaal is een uitstekende mogelijkheid om gratis reclame te maken voor jouw producten of webshop. Je kunt overigens jouw video’s promoten op andere YouTube kanalen met een videoadvertentiecampagne van YouTube zelf of met een Adwords campagne van Google. Zo kun je bijvoorbeeld een productvideo snel en tegen een redelijk budget onder de aandacht van een groot publiek brengen.

Het promoten van jouw webwinkel en je producten via YouTube kan zeker lonend zijn. Denk er echter niet te licht over en maak een gedegen plan. YouTube heeft diverse mogelijkheden om kijkers direct naar jouw webshop te loodsen. Onderzoek de mogelijkheden of laat je goed voorlichten.

YouTube: een interessante optie

YouTube inzetten voor je webwinkel is aantrekkelijk, maar verwacht niet dat binnen een paar maanden de bezoeken aan jouw webshop drastisch zullen stijgen. Echter “de aanhouder wint”. Door regelmatig interessante video’s te blijven plaatsen, zal jouw kanaal een goede reputatie opbouwen. Net als alle andere sociale media kanalen kan ook YouTube een goed middel zijn om jouw webshop te promoten.

Wil je meer slimme tips om de omzet van je webwinkel te verhogen? Word dan premium lid van Succes met je webshop. Hier volg je mini-cursussen, kun je al je vragen stellen aan de diverse webwinkel experts en kun je sparren met collega-webwinkeliers. Daarnaast zijn er elke maand extra’s zoals een nieuw e-book en/of een inspirerende challenge. Zie ik je daar?

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Cindy Schilder

Door

Cindy Schilder

op 24 January 2018

Dag Astrid, Ben je morgen aanwezig bij de webshopvakdagen in de Jaarbeurs van Utrecht? Dan kunnen we even kennis maken. Vr. Gr. Cindy

Astrid van Kollenburg

Door

Astrid van Kollenburg

op 24 January 2018

Hoi Cindy, ik ben daar morgen inderdaad, leuk om je daar te ontmoeten! Ik heb je gemaild.

Reactie plaatsen