Influencer marketing voor je webshop, zo werkt dat
arrow_drop_up arrow_drop_down
23 september 2019 

Influencer marketing voor je webshop, zo werkt dat

Influencer marketing wordt steeds populairder: 71% van de marketeers gelooft dat het inzetten van influencers voor de verkoop van je product of dienst tegenwoordig de meest effectieve vorm van marketing is. Niet gek dus dat steeds meer webwinkeliers dit inzetten. Influencer marketing blijkt wel 11 keer de ROI van traditionele digitale marketing te kunnen behalen. In dit artikel lees je wat influencer marketing precies is, hoe het werkt voor jouw webshop en waar je de juiste influencers kunt vinden.

Wat is influencer marketing?

Influencers zijn niet zomaar mensen die een groot publiek achter zich weten te scharen. Ze hebben een reputatie opgebouwd door hun kennis over een bepaald onderwerp te delen of door een kijkje te geven in hun leven. Via sociale mediakanalen plaatsen influencers (vrijwel) dagelijks berichten over dat onderwerp en genereren zo veel volgers: mensen die zich betrokken voelen bij hun mening en handelingen. Influencers kunnen trends creëren en hun volgers stimuleren om bepaalde producten of diensten aan te schaffen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat tegenwoordig veel merken influencer-marketing opnemen in hun marketingmix.

Zo vind je de juiste influencer voor jouw webshop

Je kunt ervoor kiezen om een pr-bureau in te schakelen. Zij kunnen bemiddelen tussen jou en de influencers. Wil je het liever zelf in de hand houden en daarmee kosten besparen, dan kun je ook zelf aan de slag met het opbouwen van de relaties met influencers. Om dit te kunnen doen, moet je eerst de juiste personen vinden die passen bij jouw webshop en de producten die je verkoopt. Als je in een bepaalde niche zit dan weet je misschien al precies wie je zou kunnen benaderen. Heb je nog geen idee, ga dan op onderzoek uit. Google jouw niche + influencer (bijvoorbeeld: ‘gezond leven influencer’ of ‘babykleding influencer’). Daarnaast zijn er online verschillende influencer marketingtools beschikbaar om je te helpen bij je zoektocht, zoals bijvoorbeeld Heepsy, waarmee je wereldwijd influencers kunt vinden.

Hieronder vind je wat uitleg over de verschillende categorieën influencers die er zijn.

Beroemdheden

Influencer marketing is eigenlijk ontstaan uit beroemde personen die hun goedkeuring gaven over bepaalde producten en diensten. Zodra zij een product gebruikten of er bijvoorbeeld mee op de foto stonden, renden hun fans naar de winkel om exact dezelfde producten te kopen. Heel wat merken en bedrijven hebben ervaren dat de verkoop stijgt wanneer een beroemdheid hun product of bedrijf promoot. Omdat hier natuurlijk een behoorlijk kostenplaatje aan vasthangt – zo’n beroemdheid doet dat immers niet voor niks – worden beroemdheden voornamelijk ingezet door de grote bedrijven en merken.

Bloggers

Een andere groep influencers zijn de bloggers. Je hebt ze in alle soorten en maten: van lifestyleblogger tot muziekblogger en van zakelijke blogger tot mamablogger. Veel bloggers hebben een aanzienlijk aantal volgers opgebouwd op hun website, mailinglijst of sociale media kanalen. Er zijn bijvoorbeeld zeer invloedrijke blogs over persoonlijke ontwikkeling, financiën, gezondheid, opvoeding, muziek en vele andere onderwerpen. Het belangrijkste dat succesvolle bloggers gemeen hebben, is het respect en vertrouwen van hun lezers. Als zij iets aanraden op hun blog, dan zullen vele lezers hun voorbeeld volgen.

YouTubers

Video is tegenwoordig helemaal hot. Grote kans dat je wel een paar populaire vloggers kunt opnoemen. Of dat je in elk geval een ‘ohja!-momentje’ hebt als je de namen hoort. Denk aan Monica Geuze, Enzo Knol, Anna Nooshin, Dylan Haegens en Nikkie Tutorials. Daarnaast heb je ook nog de vloggers die zich op jonge kinderen richten, zoals de familie Bellinga. Regelmatig vragen mijn kinderen om iets voor hen te kopen dat ze op het kanaal van de Bellinga’s gezien hebben. Vloggers hebben niet altijd een eigen website, maar wel een eigen YouTube kanaal en social media kanalen waar ze te volgen zijn door hun fans.

Micro-influencers

Micro-influencers zijn ‘gewone’ (lees: niet beroemde) personen die bij een kleine groep bekend zijn geworden vanwege hun kennis van een bepaalde sector. Als zodanig hebben ze vaak een aanzienlijk aantal volgers op sociale media gekregen. Hier is het niet alleen het aantal volgers dat een mate van invloed aangeeft, maar ook de relatie en de interactie die een micro-influencer met zijn volgers heeft.

Instagrammers

94% van de Nederlanders is aanwezig op een of meerdere sociale mediakanalen. Tegenwoordig kan iedereen hier een influencer worden en met name op Instagram zien we steeds meer mensen met grote aantallen volgers. Instagram-influencers hebben veel impact op kijkers. Het grote publiek kijkt naar hen op en neemt hun mening in overweging voordat zij investeren in een product.

Hoe benader ik de ideale influencer voor mijn webshop?

Als een influencer jouw producten promoot dan kan je dat heel wat extra klanten opleveren. Natuurlijk moeten zij jouw webshop en je producten wel eerst kennen. De meeste influencers promoten alleen producten en diensten waarover zij zelf oprecht enthousiast zijn. Is dat niet het geval, dan hebben hun volgers dat snel genoeg door en dat doet natuurlijk weinig goeds voor de reputatie van de influencer én van de merken waarmee zij samenwerken. Het is dus belangrijk om eerst een relatie met een influencer op te bouwen, zodat hij of zij jou en je webshop leert kennen.

Als je zelf nog niet veel bekendheid hebt opgebouwd raad ik je aan om in het begin niet de allergrootste influencers te benaderen. Ga juist voor de mensen die wel een behoorlijke aanhang hebben, maar nog geen grote beroemdheden zijn. Zij hebben nog niet de top bereikt, maar hebben wel al een impact op mensen.

Houd er ook rekening mee dat niet alle influencers gratis werken. Sommigen zullen je misschien een tarievenlijst sturen. Als je denkt dat een bepaalde influencer van belang kan zijn voor je webshop en de producten die je aanbiedt, overweeg dan om ze te betalen. Dat kan ook anders dan in geld, bijvoorbeeld in de vorm van gratis producten. Vergeet echter niet dat voor de meeste influencers het promoten van merken, producten en bedrijven een fulltime job is. En ook zij moeten geld verdienen om hun huis en boodschappen te betalen.

De wereld van influencers bestaat uit het feit dat zij de macht hebben om je omzet te verlagen of te verhogen. Het is dus van groot belang dat je hem of haar met de juiste houding en op de juiste manier benadert. Hieronder enkele manieren hoe je jouw ideale influencer kunt benaderen.

Stuur een e-mail

Als je contact wilt opnemen met een influencer, dan stuur je hem of haar gewoon een e-mail. Stel een professionele e-mail op waarin je jezelf voorstelt, vertelt over je product, doelstellingen en visie. Vermeld ook waarom jij denkt dat het product aansluit op de wensen en behoeften van de influencer. Waarom heeft hij of zij jouw product nodig?

Wees zo eenvoudig als je kunt in het voorstel, maar zorg ervoor dat het niet als eis overkomt. Vergeet niet dat je iemand om een gunst vraagt en dat jij graag wil dat zij jouw product promoten.

Vermeld de influencer in je berichten

Wil je jouw naam onder de aandacht brengen van bepaalde influencers, reageer dan regelmatig op hun berichten. Daarnaast kun je hen ook taggen in de berichten die je zelf plaatst. Gebruik – op Instagram – ook de hashtags die de influencers gebruiken, mits ze bij je bericht passen. Zo heb ik zelf afgelopen maanden een boek geschreven, waarover ik regelmatig updates op Instagram plaatste. Ik plaatste daarbij standaard de hashtag #managementboek, waarbij de populaire website Managementboek.nl regelmatig reageerde op mijn berichten. Was niet de opzet, maar ik vond het natuurlijk wel superleuk dat dit gebeurde. Het gevolg was dat Managementboek.nl mij al een beetje kende nog voordat mijn boek er echt was.

Noem de influencer waar je een verbinding mee voelt dus af en toe in je berichten, reageer op zijn/haar berichten en deel deze met jouw volgers. Op deze manier bouw je een natuurlijke relatie met de influencer op en ziet hij of zij jouw naam regelmatig voorbij komen. Dit maakt het makkelijker om straks een verzoek te doen om samen te werken.

Laat een influencer kennismaken met je webshop en producten

Dit is een leuke manier om contact op te nemen met een influencer. Iemand die jouw producten gezien en getest heeft kan immers veel beter beoordelen of het geschikt is om te promoten en of het past bij zijn volgers. Verpak je producten op een representatieve manier en stop er een handgeschreven kaartje bij. Stuur je pakket naar de influencer met de vraag of zij mogelijkheden ziet voor een samenwerking. Goed om je te realiseren is dat succes niet verzekerd is. De persoon kan er ook voor kiezen om niets met jouw pakket te doen.

Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel voldoende inspiratie om aan de slag te gaan met influencermarketing voor jouw webshop. Heb jij hier al ervaring mee, dan vind ik het leuk als je deze hieronder in de reacties deelt!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen