Zo win je als kleine webwinkel van grote e-commercepartijen
18 oktober 2021 
5 min. leestijd

Zo win je als kleine webwinkel van grote e-commercepartijen

Hoe zorg je ervoor dat klanten voor jouw webwinkel kiezen en niet voor een groot e-commercebedrijf? Het assortiment van webreuzen als Amazon en Bol is zo goed als eindeloos, net als hun naamsbekendheid. Maar uiteindelijk doen mensen liever zaken met mensen dan met bedrijven. En dat is dan ook precies waar je als eigenaar van een kleine webwinkel op in kunt zetten. Door je marketing persoonlijk te maken, bouw je een relatie op met je klanten. In dit artikel leggen we uit waarom dat zo belangrijk is én hoe je dat doet.

Waarom de persoonlijke aanpak werkt

Als eigenaar van een kleine webwinkel, ben jij het gezicht van de producten die je verkoopt. Dat klinkt in eerste instantie misschien spannend, maar in je marketing brengt dat een hoop voordelen met zich mee. Mensen doen namelijk graag zaken met andere mensen. Je klanten kunnen zich immers niet identificeren met een bedrijf. Maar als je je marketing goed inricht, kunnen ze zich wel identificeren met jóu! Bovendien voelen klanten die persoonlijke aandacht krijgen zich speciaal. Door je klanten persoonlijk aan te spreken en jezelf te laten zien, bouw je een relatie op met je klanten.

Online shoppen gaat over vertrouwen

Wist je dat 'Over ons' vaak de best bekeken pagina van een webshop is? Dat is ook niet zo gek: in feite maken je klanten hun geld blind over. Ze hebben het product nog niet gezien en hebben de verkoper nooit ontmoet. Als webwinkelier moet je dus het vertrouwen winnen van je klant. Dat een persoonlijke aanpak daarvoor het beste werkt, is logisch: als we in het 'echte leven' met iemand in zee gaan, willen we die persoon ook in de ogen kijken en bij voorkeur de hand schudden. Hoe dichter we bij elkaar komen, hoe makkelijker het is om vertrouwen te winnen én vertrouwen te krijgen.

Laat jezelf zien

Natuurlijk laat je in je marketing nog steeds zien waarom jouw product kwaliteit heeft en welke toegevoegde waarde jouw product heeft voor je klant. Maar door ook jouw persoonlijkheid in te zetten, geef je je klanten het gevoel dat ze je een beetje kennen. En van wie zou jij het liefst kopen: van een bekende of van een wildvreemde?

Persoonlijke marketing is een trend

Persoonlijke marketing is zo 'in', dat zelfs grote bedrijven het gebruiken. Een goed voorbeeld daarvan is Coolblue. Werknemers van Coolblue vloggen, testen producten en staan met foto's op de website. Ook CEO Pieter Zwart is prominent aanwezig. Bovendien is de tone of voice van Coolblue super herkenbaar. Hoewel Coolblue bestaat uit heel veel medewerkers, spreekt de e-commercegigant naar buiten toe met één stem. Maar vergis je niet: uiteindelijk is het voor een groot bedrijf onmogelijk om écht een persoonlijke relatie op te bouwen met hun klanten. Jij kunt dat wel!

11 tips om persoonlijker te zijn naar je klanten

Tip #1: Zet je klant op één

Uiteindelijk werkt de relatie met je klant precies hetzelfde als iedere andere relatie. Er moet dus wederkerigheid in zitten. Wil jij dat je klant gek is op jou? Wees dan eerst gek op je klant. Door je klant op nummer één te zetten en oprecht te waarderen, zul je merken dat je aanpak als vanzelf verandert.

Tip #2: Maak de basis op orde

Zorg dat je klant zonder enige moeite kan zien bij wie hij of zij iets koopt. Maak je KvK- en btw-nummer duidelijk zichtbaar, net als je contactgegevens. Het is bovendien essentieel dat je klant niet hoeft te zoeken naar bezorg- en retourkosten en hoe hij of zij contact op kan nemen als er iets misgaat.

Tip #3: Zorg dat je schittert op je Over ons-pagina

De meest bekeken pagina van een webshop! Zet deze dus met aandacht in elkaar en zorg dat klanten hier het vertrouwen krijgen dat jij kwaliteit gaat leveren voor hun in blind vertrouwen overgemaakte euro's.

Tip #4: Vertel je verhaal

Mensen zijn dol op verhalen. Vertel dus het verhaal achter je webshop. Hoe ben je ooit met deze webshop begonnen, welke hobbels ben je onderweg tegengekomen en wat drijft jou? Dit maakt jou meer mens dan winkel.

Tip #5: Deel je missie en visie

Natuurlijk wil je producten verkopen. Maar misschien wil je de wereld ook wel een beetje mooier maken met jouw handgemaakte veganistische kaarsen, of de lokale economie van de boeren die jouw koffiebonen verbouwen ondersteunen, of een betaalbaar alternatief bieden voor een high end product. Er is íets wat maakt dat jij verkoopt wat je verkoopt, dat verder gaat dan ... precies: verkopen! Schreeuw die missie en visie van jou vooral van de daken.

Tip #6: Investeer in professionele foto's

Het cliché dat een beeld meer zegt dan 1000 woorden, is waar. Onze hersenen verwerken beelden nou eenmaal veel sneller dan woorden. Gebruik dus goede foto's van jezelf in je marketing. Het loont om hier een professionele fotograaf voor in te huren. Die kan je helpen om precies dát uit te stralen wat jij wilt dat je klanten zien. Werkt uiteindelijk toch een stuk beter dan een selfie van jou voor de Eiffeltoren.

Tip #7: Geef een kijkje achter de schermen

Eigenlijk is online shoppen een vreemde ervaring: je klikt een product aan, maakt geld over en een paar dagen later heb je je product in huis. Je hebt geen winkel gezien, niemand gesproken en geen idee hoe jouw product bij jou terechtgekomen is. Vul dat 'zwarte gat' in voor je klanten door op je sociale media een kijkje achter de schermen te geven. Hartstikke leuk om te zien én om te maken! Want zeg nou eerlijk: als trotse eigenaar van een eigen webwinkel pronk je toch maar wat graag met je business?

Tip #8: Personaliseer je chatfunctie

Heb jij een chatfunctie? Koppel je naam en je foto dan aan de chat. Hierdoor krijgen mensen het gevoel dat ze jou rechtstreeks kunnen benaderen. Zelfs als ze dit niet gaan doen, zorgt dit toch voor een persoonlijk tintje en een gevoel van betrouwbaarheid.

Tip #9: Maak gebruik van e-mail

E-mail is een prachtig marketingmiddel om persoonlijk in contact te komen met je klanten. Voorkom het spam-gevoel door alleen te mailen als je iets relevants te vertellen hebt en bied je lezer meerwaarde, bijvoorbeeld in de vorm van een exclusieve aanbieding.

Tip #10: Maak gebruik van offline

Veel webwinkels laten de kansen die offline marketing biedt liggen. Terwijl er offline zoveel te winnen valt! Stuur je klanten eens een handgeschreven kaartje of adverteer in een tijdschrift. Een advertentie in print werkt ook goed voor je betrouwbaarheid. Bovendien geeft het je directe verkeer een boost, en dat wordt dan weer beloond door Google.

Tip #11: Geef trouwe volgers iets extra's

Is het je eenmaal gelukt om persoonlijk contact te leggen, laat dit dan niet verwateren. Het minste wat je kunt doen, is natuurlijk een 'vind-ik-leuk' of reactie geven op ieder bericht dat je krijgt. Maar liever doe je meer! Uiteindelijk maken je trouwe volgers het verschil: zij komen terug naar je webshop en verspreiden gratis je online content. Beloon dit zo nu en dan met een gepersonaliseerde kortingscode of misschien zelfs een gratis product. Je trouwe volgers zijn goud waard en verdienen niks minder dan extra attenties van jouw kant.

Conclusie

Dé manier om als kleine webwinkel uit de schaduw van de grote e-commercepartijen te stappen, is door de relatie tussen jou en je klant het schitterende middelpunt van je marketingaanpak te maken. Hierdoor bereik je iets wat voor de grote bedrijven onhaalbaar is: een persoonlijke relatie met je klanten. Uiteindelijk kopen mensen namelijk liever van mensen, dan van bedrijven. Doe daar dus je voordeel mee!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief