Welke soorten webwinkels zijn er?
14 juni 2021 
3 min. leestijd

Welke soorten webwinkels zijn er?

Als je een webwinkel wil starten, dien je van tevoren na te denken over welk type webwinkel voor jou het meest geschikt is. Er zijn namelijk verschillende typen webshops, met elk hun eigen voor- en nadelen. Om je te helpen met het maken van een goede keuze zetten we hieronder de opties op een rij.

Webshop met eigen voorraad

Het meest voorkomende type webshop is een webwinkel met eigen voorraad. Je koopt producten in bij een groothandel of fabrikant, of kiest ervoor om deze zelf te produceren. Deze producten verkoop je via je webwinkel en zodra er een bestelling geplaatst wordt verstuur jij het pakket naar de klant. Of: je kiest ervoor om een fulfilmentbedrijf in te schakelen, die het logistieke proces van je overneemt. Bij een webshop met eigen voorraad ben je zelf verantwoordelijk voor de in- en verkoop van je producten, voor het verzenden van de bestellingen en het verwerken van retouren. Dit geeft je volledige controle over je bedrijf, wat natuurlijk een groot pluspunt is. Het nadeel hiervan kan zijn dat je er flink wat tijd en energie in moet investeren. Een webshop wordt niet zomaar succesvol, daar moet je hard voor werken.

Niche webwinkel

Bij het samenstellen van het assortiment van je webwinkel zijn er verschillende opties. Zo kun je kiezen voor een niche webwinkel. Hierbij focus je je op één productgroep, of één hele specifieke doelgroep. Je zet jezelf in de markt als een echte specialist op dat gebied. Webwinkel HipindeRegen.nl is een voorbeeld van zo’n niche webwinkel, zij hebben zich gespecialiseerd in hippe regenkleding voor volwassenen en kinderen. Het focussen op een heel specifiek deel van de markt heeft als voordeel dat je vaak groter -en dus voordeliger- kunt inkopen. Bovendien kun je van dit ene producttype zoveel verschillende varianten, kleuren en merken opnemen als je wilt. Daar kan een concurrent met een breder aanbod niet tegenop. Ook is er in een niche vaak veel minder concurrentie dan wanneer je een heel breed aanbod hebt. Bovendien, doordat je specialist bent op dit gebied, is het gemakkelijker om klanten te informeren en content te schrijven voor op je blog, social media accounts en nieuwsbrief.

Online warenhuis

Het tegenovergestelde van een niche webwinkel is een online warenhuis. Denk aan Bol.com of Coolblue. Deze aanbieders verkopen van alles en nog wat en zetten zichzelf dus niet als specialist in de markt, maar juist als partij met een heel breed aanbod. Ze verkopen van alles, voor iedereen. Dit kan een goede strategie zijn, als je vergelijkbare marketingbudgetten als Bol en Coolblue hebt tenminste. Echter, de meeste startende webshop eigenaren hebben dergelijke budgetten niet, en dan wordt het wel erg lastig om met een online warenhuis voet aan de grond te krijgen. Immers; als je alles verkoopt voor iedereen, dan voelt niemand zich aangesproken. Daarnaast heb je ontzettend veel concurrenten en moet je van goeden huize komen om jezelf genoeg te kunnen onderscheiden zodat je opvalt.

Groothandel

Als je zelf producten maakt of produceert, of je hebt contacten met een buitenlands merk dat hier nog niet verkrijgbaar is, dan kun je ervoor kiezen om deze als groothandelaar te verkopen. Dit betekend dat je niet levert aan consumenten, maar aan andere retailers / e-tailers. Winkels, webwinkels en andere verkooppunten kopen deze producten dus bij jou in. Dit kan absoluut interessant zijn, aangezien je zelf nauwelijks aan marketing hoeft te doen voor je producten. Dit doen de verkooppunten voor je. Hoe meer zij verkopen, des te meer winst jij maakt. Natuurlijk dien je wel te zorgen voor voldoende voorraden en een goede marketing richting de verkooppunten. Vaak wordt er gewerkt met vertegenwoordigers die contact zoeken met een verkooppunt en zo de producten en merken aan de man brengen.

Dropship webwinkel

Wil je niet met een eigen voorraad werken, bijvoorbeeld om de opstartkosten te minimaliseren, omdat je beperkt bent in de beschikbare opslagruimte of omdat je niet zelf de bestellingen wil verwerken, dan is een dropship webwinkel een goede optie. Dit wil zeggen dat een klant in jouw webshop een order plaatst en direct betaalt. Hierna bestel je de gevraagde producten bij een leverancier en deze bezorgt het vervolgens bij de klant. Het voornaamste pluspunt is dat je niets zelf hoeft te regelen qua voorraad en verzending, maar wel redelijk onafhankelijk blijft. Mochten er klachten zijn of producten teruggestuurd dan kan je dit meestal met de leverancier regelen, maar je blijft wel aansprakelijk. Soms kan je zelfs afspreken dat de leverancier jouw naam of logo op de doos zet. Zo blijf je herkenbaar voor de klanten. Een dropship webwinkel is ideaal als je zonder al te hoge investering een webshop wil starten.

Affiliate webshop

Een laatste optie is producten verkopen via een affiliate webshop. In dit geval heb je zelf geen winkelwagen en checkout op je website maar link je op de productpagina’s door naar een leverancier of een andere webshop, waar het product besteld kan worden. Bij een aankoop krijg jij een percentage van de omzet. Het voordeel van dit type website is dat je geen eigen voorraad of opslagruimte nodig hebt. Daarnaast is de benodigde investering laag en ben je niet veel tijd kwijt aan onderhoud. Ook klantenservice hoef je niet te doen, dat komt voor rekening van de webshop zelf. Jij bent simpelweg een tussenpersoon. Kijk bijvoorbeeld even bij Bespaardeals, dat is een voorbeeld van een affiliate website.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief