5 Tips om succesvoller te dropshippen
18 december 2020 
3 min. leestijd

5 Tips om succesvoller te dropshippen

Wil je gaan starten met je eigen dropshipping-webwinkel of wil je je bestaande webshop uitbreiden met nieuwe producten door deze te dropshippen? In dit artikel geven we je tips zodat jij succesvoller kan gaan dropshippen.

Met dropshipping koop je zelf geen voorraad in, maar laat je de groothandel of leverancier bestellingen direct uit zijn voorraad naar jouw klant sturen. Om dit succesvol te doen zijn er wel wat zaken die je in je achterhoofd moet houden.

Tip 1: kies handige webwinkelsoftware

Als je nog geen lopende webshop hebt, zul je moeten nadenken over hoe je je dropshipping-webshop gaat maken. Het makkelijkst is om te kiezen voor software die dropshipping-functies biedt. Door integraties met dropshipping-leveranciers upload je automatisch de producten die je wil aanbieden in je webshop.

Als je zelf een webshop hebt gebouwd, of wil bouwen, zal het integreren van producten iets ingewikkelder zijn. Veel leveranciers kunnen je een bestand leveren met productinformatie en prijzen, deze zul je dan zelf moeten invoeren in je webshop.

Onderzoek welke webshopsoftware het beste past bij jouw wensen. Wil je graag een Nederlandse helpdesk of vind je een internationale aanbieder ook prima? In Nederland is CCV Shop actief met dropshippers. Shopify is een bekende internationale speler rond dropshipping.

Tip 2: vraag een leverancier om de groothandelsprijzen

Naast het opzetten van de webshop moet je natuurlijk op zoek gaan naar producten en leveranciers daarvan. Als je online rondzoekt zul je zien dat er enorm veel zijn. Dropshippers.nl biedt een aardig overzicht van populaire aanbieders, maar zelfs daartussen zijn de verschillen groot.

Kijk dus goed naar de voorwaarden. Daarnaast spelen prijzen een grote rol. De prijzen van deze dropshipping-leveranciers kunnen op het eerste ogenblik hoog lijken, waardoor je amper een marge op je producten houdt. Een tip is daarom om altijd persoonlijk contact op te nemen met de leverancier en te vragen naar de groothandelsprijzen.

Leveranciers houden deze prijzen graag verborgen voor concurrenten en consumenten. Ook speelt volume een rol, als je één artikel in de maand afneemt krijg je andere tarieven dan wanneer je dagelijks een tiental artikelen verkoopt. Vraag dus ook naar volumekortingen.

Tip 3: zoek producten uit met een marge

Je wil natuurlijk producten gaan verkopen die populair zijn, maar dit is niet het enige waar je op moet letten. Om winst te maken wil je producten verkopen met de grootste marge. Dit betekent dat ze een lagere inkoopwaarde hebben dan de verkoopwaarde.

Om hierachter te komen zul je dus de prijzen van leveranciers van deze producten moeten vergelijken. Aangezien je geen voorraad inkoopt, kun je als dropshipper vrij makkelijk onderzoeken welke producten goed verkopen en waar je de meeste marge aan overhoudt.

Tip 4: kies een niche

In je zoektocht naar producten moet je niet alleen kijken naar prijzen en marges, maar ook naar de markt. Telefoonhoesjes zijn bijvoorbeeld makkelijk te verkopen met een marge, maar deze markt is al verzadigd. Je zult je marge verliezen doordat je je verkoopprijs verlaagt of veel marketinggeld moet uitgeven om het van je concurrenten te winnen.

Handiger is dus om je te richten op een niche in de markt. Stel dat je t-shirts wil gaan dropshippen, denk dan aan t-shirts voor mensen die van pizza houden. Je hebt dan minder last van concurrenten en behoudt makkelijker je marges.

Tip 5: denk goed na over wat er bij dropshipping komt kijken

Naast je verkoopprijzen en producten zijn er ook andere zaken waar je op moet letten als je een dropshipping-webshop start. Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van je product, je moet kunnen aantonen dat het voldoet aan de Europese veiligheidseisen.

Daarnaast moet je nadenken over de verzending en het retourbeleid van je leverancier. Je wil niet dat klanten lang moeten wachten op bestellingen, of dat producten defect aankomen. Bestel bijvoorbeeld eerst zelf wat producten bij je leverancier en onderzoek hoe de afhandeling daarvan verloopt.

 

dropshipping-geheimen-succes-met-je-webshop

Over de schrijver
Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Eurolutions.nl, een internetuitgeverij uit Utrecht. Maandelijks bereikt hij zo’n 300.000 zakelijke bezoekers op titels als Ecommercenews.nl, Ondernemeneninternet.nl en Investeerders.nl.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief