arrow_drop_up arrow_drop_down

Pakket verzenden

Een van de meest belangrijke onderdelen van een webshop is de logistiek. Hoe ontvangt je klant jouw producten? Hoe ga je jouw pakketten verzenden?

Een pakket versturen is best een complex proces. Je hebt veel verzendopties en bent tijdens het gehele traject verantwoordelijk voor de zending. Consumenten willen niet wachten en verzendkosten rekenen kost je conversie. Hoe pak je dit nu het beste aan?

Je eerste pakketten versturen

De meest simpele manier om een pakket te versturen is door deze af te geven bij het postkantoor. Daar kunnen ze direct een verzendlabel aanmaken en het pakket in ontvangst nemen. Voor starters klinkt dat vrij praktisch, al is het wel een dure oplossing.

Als je meerdere pakketten per dag verstuurt zijn er goedkopere opties. Via DPD, DHL en zelfs PostNL kun je ook online vast verzendlabels kopen en de pakketten afleveren via geselecteerde afleverpunten. Als je verzendvolume stijgt kun je ook een verzendcontract afsluiten en soms zelfs onderhandelen over de verzendtarieven.

Welke vervoerder of verzendoptie voor jou het meest voordelig is hangt af van verschillende factoren. Denk aan je verzendvolume natuurlijk, maar ook aan de afmetingen, het gewicht en de afleverlocatie van je pakket.

Hoe bereken je je verzendkosten door?

Het liefst reken je de verzendkosten door naar je klant, maar te hoge tarieven zorgen er ook voor dat klanten voor de concurrent kiezen. Het is daarom dus erg belangrijk om een goed tarief vast te stellen, waar je klant tevreden mee is en jij ook nog een winstmarge van overhoudt.

Veel webwinkels rekenen vier euro of minder aan verzendkosten. Ze maken dan wel verlies op die kostenpost, maar door het lage tarief is de kans wel groter dat klanten iets kopen. Als je voldoende winst maakt op de verkochte producten kun je hier alsnog geld mee verdienen.

Gratis verzendkosten levert meer verkopen op, maar ook een lagere marge voor je onderneming. Veel webwinkels gebruiken daarom een drempel. Zet bijvoorbeeld op je webshop: “gratis verzending bij een bestelling vanaf 50 euro”. Grote kans dat klanten dan meer besteden om die drempel te behalen.

Verzendtaken automatiseren

Wekelijks een paar pakketten inpakken, zelf labelen en naar het postkantoor brengen is nog haalbaar. Zodra het aantal pakketjes per dag groeit gaat er al snel meer tijd in zitten, die je liever besteed aan andere aspecten van je onderneming.

De meeste verzendpartijen bieden software waarmee je processen kunt automatiseren. Denk aan het invoeren van de adresgegevens van de klant. Daarnaast kun je hiermee soms meer verzendopties bieden én goedkoper verzenden doordat deze organisaties contracten hebben met meerdere grote vervoerders voor alle aangesloten webwinkels.

Fulfilment of dropshipping

Bij een groot ordervolume kun je ervoor kiezen je volledige voorraad op te slaan bij een fulfilmentpartij. Zij nemen dan het complete logistieke proces over, zoals het inpakken en verzenden van pakketten.

Een voordeel hiervan is dat een fulfilmentparter je klanten een latere cutofftijd kan aanbieden. Doordat zij veel logistieke vervoerders in dienst hebben kunnen ze tot ’s avonds laat pakketten versturen.

Er hangt natuurlijk wel een flink prijskaartje aan, maar als je het vergelijkt met de kosten die je zelf maakt als je dit in eigen beheer doet én met de tijd die je nu bespaart, is het soms wel te overzien.

Een andere optie is om je leverancier pakketten laten versturen naar jouw klanten. Je maakt dan gebruik van dropshipping en hebt zelf geen eigen voorraad meer. Dit bespaart je veel tijd en opslagkosten.

Afhankelijk van de locatie van je leverancier kan dit wel zorgen voor langere levertijden. Ook blijf je zelf verantwoordelijk voor de verzending. Als producten vermist of beschadigd raken moet jij dit oplossen. Vaak rekenen leveranciers de werkzaamheden door in hun tarief, waardoor je winst op een dropship-bestelling lager is.

Je kunt het verzenden van je pakketten dus op veel verschillende manieren aanpakken. Sommige opties passen misschien helemaal niet bij jouw webshop. Onderzoek wat voordelig is voor jou en waar je vooral veel tijd en geld mee kunt besparen.

Over de schrijver
Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Eurolutions.nl, een internetuitgeverij uit Utrecht. Maandelijks bereikt hij zo’n 300.000 zakelijke bezoekers op titels als Ecommercenews.nl, Ondernemeneninternet.nl en Investeerders.nl.
Reactie plaatsen