arrow_drop_up arrow_drop_down

Is dropshipping wat voor jou?

De meeste webwinkels werken met een eigen magazijn en voorraad. Maar als je goede afspraken kunt maken met je groothandel kun je bestellingen ook direct uit zijn voorraad naar jouw klant laten sturen. Dit heet dropshipping. Hoe interessant is dat eigenlijk en wat zijn hier de voor- en nadelen van?

De meeste webwinkels werken met lokale groothandels en een eigen voorraad. Niet eens zozeer  omdat ze dat graag willen, maar vooral omdat deze bereikbaar waren. Ook qua afnames of papierwerk is het niet zo gemakkelijk om zomaar voor tienduizenden euro’s zelf bij een leverancier buiten Europa te bestellen.

Voldoende voorraad tijdens lockdown

Dat de keuze voor lokale groothandels en voldoende eigen voorraad helemaal niet zo verkeerd is, werd tijdens de lockdown-periode nog eens extra duidelijk. Spelers die normaal met kleine voorraden werken en vooral afhankelijk zijn van Aziatische leveranciers kwamen al snel in de knoei met hun aanbod. Bij diverse grote online retailers was een groot percentage uitverkocht, wat weer kansen bood voor kleine en middelgrote spelers die wel nog voorraad hadden.

Met dropshipping, waarbij je leverancier het artikel direct naar jouw klant verzendt, ben je nog afhankelijker van derden. Dat werd tijdens de lockdown ook goed zichtbaar. Terwijl enkele influencers het concept dropshipping net zeer actief hadden gepromoot, regende het klachten over ‘nepwinkels’ die iets lieten leveren door AliExpress. De bestelde producten lieten – mede dankzij de lockdown – wekenlang op zich wachten.

Dat dropshippen via AliExpress geen gouden ei-formule is, beseffen de meeste ondernemers wel. Toch wil dat niet zeggen dat deze logistieke oplossing per definitie kansloos is. Juist als je al een webshop hebt en jouw assortiment wilt uitbreiden, kan het een manier zijn om te inventariseren welke productuitbreidingen voor jou interessant kunnen zijn.

Assortiment uitbreiden zonder extra kosten

Door naast je huidige assortiment wat extra producten toe te voegen die je door een groothandel laat dropshippen, kun je zonder al te veel kosten kijken waar jouw niche en de interesse van jouw doelgroep ligt. In plaats van dat je direct allerlei artikelen lukraak gaat inkopen, pols je eerst eens welke kansen er liggen in de markt.

Natuurlijk hoeft dat niet direct via AliExpress of met levertijden van enkele weken te gebeuren. Je kunt ook eens informeren bij jouw leverancier of groothandel of je enkele productuitbreidingen eerst eens op deze wijze mag testen. Zodat je op die manier een betere inschatting kunt maken van de hoeveelheid stuks die je in het vervolg wilt gaan inkopen.

Ook kan het interessant zijn om op deze manier enkele artikelen toe te voegen die je misschien niet zo snel verkoopt, maar waarmee je wel net een wat breder of vollediger aanbod kunt realiseren. Denk aan luxe producten waarop wel veel gezocht wordt, maar waarbij jij een goedkoper alternatief als een van de gerelateerde producten kunt laten zien.

Staat jouw groothandel of leverancier er niet voor open om te werken met deze afnames of verschillende afleveradressen? Dan kun je ook op zoek naar Europese of desnoods Amerikaanse dropshippers met acceptabele levertijden.

Over de schrijver
Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Eurolutions.nl, een internetuitgeverij uit Utrecht. Maandelijks bereikt hij zo’n 300.000 zakelijke bezoekers op titels als Ecommercenews.nl, Ondernemeneninternet.nl en Investeerders.nl.
Reactie plaatsen