Webshop starten met een klein budget, zo pak je dat aan
26 juli 2021 
4 min. leestijd

Webshop starten met een klein budget, zo pak je dat aan

Afgelopen jaar zijn er meer webwinkels geopend dan ooit tevoren. Steeds meer mensen zien hierin een mooi verdienmodel en zien de kansen die er nu liggen. Waar veel starters tegenaan lopen is echter het startkapitaal. Er komen namelijk best wat kosten kijken bij het starten van een webshop. Niet alleen voor de voorraad, maar ook voor de bouw van de website, opslag, verpakkingsmateriaal en dergelijke.

Tip: een goede indicatie van de kosten van het starten van een webshop lees je in dit artikel.

Toch kun je ook met een klein budget een webwinkel starten én succesvol maken. Het maken van slimme keuzes kan je een hoop geld besparen.

Geen fysieke voorraad

Een van de grootste kostenposten voor een webwinkel eigenaar is het inkopen van de voorraad. Dit moet allemaal voorgefinancierd worden, je verdient er pas aan op het moment dat je iets verkoopt. Heb je een klein budget, dan is de kans groot dat je hier al op vastloopt. Een goede optie kan dan zijn om je webshop te starten via dropshipping. Dit houdt in dat je zelf geen producten op voorraad hebt. Je maakt afspraken met leveranciers en vult je webwinkel met hun producten. Zodra een klant een bestelling plaatst, stuur jij deze door naar de leverancier. Zij zorgen er vervolgens voor dat de producten naar de klant gestuurd worden. De klant betaalt aan jou, jij betaalt aan de leverancier. 

Het grote voordeel is dat je dus pas voor de inkoop van de producten hoeft te betalen op het moment dat je ze verkoopt. Op deze manier kun je dus zonder inkoopkosten je webwinkel starten. Je maakt winst, zonder dat je zelf een voorraad nodig hebt. Dit heeft als extra voordeel dat je geen ruimte voor opslag van de producten nodig hebt. Je kunt dus vanuit huis starten met je webshop en hoeft daarvoor geen bedrijfsruimte te huren. Een ander voordeel is dat je geen tijd kwijt bent met het inpakken en verzenden van de bestellingen. Tegelijkertijd is dit ook een nadeel, want het inpakken van een pakket is iets waarmee jij je als startende webwinkel eigenaar kunt onderscheiden. Pak je dit goed aan, dan kan het je veel herhalingsaankopen opleveren. Dat mis je mogelijk als je via dropshipping werkt.

Werk met een kleine voorraad

We gaan nog even wat dieper in op de voorraad. Als je wel wat budget hebt, is het verstandig om wel zelf een voorraad aan te houden, en niet te gaan dropshippen. Zo heb je veel meer invloed op het hele proces en kun je slim gebruik maken van de voordelen die je als startende / kleinere webwinkel eigenaar hebt ten opzichte van de e-commerce giganten. 

Echter, voorraad inkopen is lastig als je start. Want welke producten gaan het goed doen en welke minder? Je zal de eerste niet zijn die zich daarop verkijkt. Natuurlijk kun je vooraf een gedegen doelgroep onderzoek doen. Zo kun je in elk geval een goede inschatting maken van welke producten populair zullen zijn. Maar 100% zekerheid heb je nooit. Het is daarom slim om te starten met een kleine voorraad. Als je een leverancier hebt die snel kan bijleveren, is het niet nodig om meteen 100 stuks van een bepaald item op voorraad te hebben. Hoe sneller je leverancier kan bijleveren, des te kleiner de voorraad in het begin kan zijn. Zo voorkom je ook dat je met onverkochte producten blijft zitten.

Let op: als je wat langer bezig bent gaan ook andere factoren meespelen, zoals dat je voordeliger kunt inkopen als je met grotere volumes werkt. Het onder controle houden van de kosten is nodig om straks voldoende winst over te houden. Maar als je wil starten met een klein budget en je wil niet via dropshipping werken, dan is het aanhouden van kleine voorraden absoluut aan te raden.

Bouw je webshop zelf

Een webshop laten maken kan aardig in de papieren lopen, als je kiest voor maatwerk. Indien je hiervoor budget hebt kan het zeker slim zijn, het is een mooie manier om je te onderscheiden van concurrenten. Wil je het low-budget aanpakken, dan zijn er ook genoeg opties. Zo kun je zelf je website bouwen met bijvoorbeeld WordPress in combinatie met WooCommerce. Hele gebruiksvriendelijke software waarmee je zonder al te veel technische kennis een professionele webshop kunt bouwen. Bovendien zijn de kosten laag; de software zelf is gratis te gebruiken. Je betaalt alleen een paar tientjes per jaar voor de hosting en de domeinnaam.

Een alternatief is dat je gebruik maakt van kant en klare webwinkel software. Tegenwoordig is er een groot aanbod aan softwarepakketten waarmee je binnen een dag je webshop online kunt hebben. Je huurt de software en daar zit meteen alles in wat je nodig hebt om van start te kunnen gaan. Het enige dat je zelf hoeft te doen is het toevoegen van een logo, het kiezen van jouw kleuren en lettertype en uiteraard het toevoegen van de producten. Een hele slimme optie waarmee je supersnel online bent, tegen niet al te hoge kosten. Vanaf ongeveer €30 per maand kun je jouw webwinkel een vliegende start geven!

Low budget marketing

Van marketing wordt vaak gedacht dat het een kostbaar iets is. Natuurlijk kun je het zo duur maken als je zelf wil. Je kunt oneindig veel adverteren en daarmee dus geld betalen voor elke bezoeker, elke klant in je webshop. Maar er zijn ook talloze low-budget marketing methoden. Denk aan het inzetten van sociale media, SEO (zoekmachine optimalisatie; je website vindbaar maken in zoekmachines zoals Google), e-mailmarketing, of: het sturen van nieuwsbrieven en bloggen. Maar denk ook aan het sturen van persberichten. Toen ik zelf mijn webwinkel nog had stuurde ik regelmatig persberichten naar relevante media en mijn producten stonden daardoor regelmatig in tijdschriften en kranten. Dit heeft me veel omzet opgeleverd, zonder dat ik ooit voor een dergelijke publicatie betaald heb. 

Als je een beetje creatief bent kun je ook met een klein budget een succesvolle webwinkel starten. Realiseer je wel dat je hoe dan ook in je bedrijf moet investeren. Als je dat niet in geld kunt doen, zal je meer tijd of energie moeten investeren om je doel te bereiken.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief