Webshop software kiezen: 7 tips
13 juli 2022 
10 min. leestijd

Webshop software kiezen: 7 tips

Als je een eigen webwinkel gaat starten, is een van de beslissingen die je moet nemen, het kiezen van de juiste webshop software. Regelmatig krijg ik de vraag welke e-commerce software nou eigenlijk het beste is. Hierop is helaas niet een algemeen antwoord te geven. Er is niet één oplossing die ik je kan aanbevelen die in alle gevallen de juiste is. Welke software perfect is voor jou, is immers afhankelijk van wat je gaat verkopen, wat je doelgroep is en wat jouw toekomstplannen met de webwinkel zijn. Denk daar dus vooraf al heel goed over na en zet goed op een rij welke functionaliteiten jij nu en in de toekomst belangrijk vindt voor je webshop.

In dit artikel zetten we de mogelijkheden uiteen en geven we je 7 tips om de beste webshopsoftware voor jouw bedrijf te kiezen.

Grofweg zijn er twee mogelijkheden: je kunt open source webwinkelsoftware gebruiken, of je kiest voor een kant en klaar pakket. Beide opties hebben voor- en nadelen uiteraard. Deze zetten we hieronder voor je uiteen.

Open source software wil zeggen dat de gebruikte broncode van de software volledig openbaar is. Je kunt daar zelf aanpassingen in maken. Hierdoor is vrijwel alles mogelijk. Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan gerealiseerd worden. Als je een beetje verstand hebt van CSS, HTML en andere webtalen, dan is dit een hele goede optie, gezien de grote vrijheid die je met deze software hebt. Voorbeelden van open source e-commerce software zijn WooCommerce (in combinatie met WordPress) en Magento. Voor beide pakketten zijn er talloze plugins verkrijgbaar waarmee je vrijwel elke functie in je webwinkel kunt integreren.

Extra functies toevoegen

Wil je een functionaliteit die niet via een standaard plugin beschikbaar is? Ook dat is geen probleem! Wereldwijd zijn duizenden programmeurs bezig met het ontwikkelen van mogelijkheden die toegepast kunnen worden in jouw webwinkel, waardoor je regelmatig beroep kan doen op nieuwe extensies en verbeteringen. Hierdoor blijft je webwinkel up to date en kun je makkelijker inspringen op trends en nieuwigheden.

Eindeloze mogelijkheden qua lay-out

Ook wat betreft de lay-out van je webwinkel kun je alle kanten op. Er zijn duizenden gratis en betaalde templates verkrijgbaar die je indien gewenst naar hartenlust kunt (laten) aanpassen. Eindeloze mogelijkheden dus!

Kosten open source e-commerce software

Het gebruik van de open source software zelf is helemaal gratis. Wel kun je kosten hebben voor de plugins die je gebruikt en de template van je webwinkel. Op de lange termijn ben je meestal goedkoper uit met een open source webwinkel. Met name als je niet voor elke aanpassing iemand in hoeft te schakelen.

Voordelen:

  • De mogelijkheden zijn eindeloos en je webshop is 100% aan te passen aan jouw wensen.
  • Talloze plugins beschikbaar om je webshop uit te breiden met extra functionaliteiten.
  • De broncode is openbaar en aan te passen, waardoor je nooit tegen beperkingen aan loopt.
  • Open source software zelf is gratis te gebruiken. Op lange termijn is dit vaak een voordeligere optie.

Nadelen:

  • Veel kun je zelf aanpassen, maar voor sommige dingen is programmeerkennis vereist. Heb je dit niet, dan kun je dit uitbesteden, maar dit kan flinke kosten met zich meebrengen.
  • Je moet zelf zorgen voor updates, beveiliging en het maken van regelmatige back-ups van je website.
  • De open source software zelf heeft geen klantenservice waar je terecht kunt met vragen. Veel zal je zelf uit moeten zoeken. Wel zijn er online talloze fora waar gebruikers en ontwikkelaars vragen stellen en beantwoorden en elkaar helpen. Vaak is dit in het Engels – iets om rekening mee te houden.

De tegenhanger van open source software is kant en klare webshopsoftware. Als je een kant en klare webwinkel huurt, gebruik je een zogenaamd SAAS platform (Software As A Service), of licentie software. Voorbeelden hiervan zijn:

Bij deze bedrijven huur je voor een bepaald bedrag per maand je eigen webwinkel. Het huren van ready-to-go webwinkel software is de snelste oplossing: binnen een paar dagen kun je online zijn en je eerste klanten verwelkomen.

Ideaal om snel te starten

Wil je supersnel online zijn en vind je het voldoende om gewoon de standaard e-commerce functionaliteiten te hebben? Dan zijn aanbieders als Shopify of Mijnwebwinkel voor jou een prima optie. Hiermee zet je eenvoudig en snel een mooie webwinkel online die direct omzet kan opleveren.

Het huren van een webwinkel is ideaal als je start met je webwinkel. Voor een vast bedrag per maand ben je direct helemaal klaar. Je webwinkel hoeft alleen nog gevuld te worden met je producten en teksten en je kunt je helemaal focussen op het verkopen van je producten. Door je logo toe te voegen en de kleuren en lettertypes aan te passen creëer je vrij eenvoudig een eigen stijl in je webwinkel. Dit is heel geschikt als je geen technische kennis hebt, of als je geen budget hebt om het bouwen van een webwinkel uit te besteden. Ook met updates, beveiliging en back-ups hoef je je niet bezig te houden; dit wordt allemaal voor je geregeld.

Uit te breiden met diverse functionaliteiten

Standaard webwinkel software is vaak basic. Alles dat je nodig hebt zit er wel in, maar heb je specifieke wensen of wil je extra functies toevoegen, dan kun je dat vaak middels apps of plugins doen. Soms gratis, maar meestal zijn dit betaalde aanvullingen. Hierdoor kan je maandbedrag flink oplopen, iets om rekening mee te houden. Bovendien geldt dat je – in tegenstelling tot open source software – niet eindeloos kunt uitbreiden. Je bent afhankelijk van wat de leverancier aanbiedt. Niet voor niks lopen veel e-commerce ondernemers op den duur tegen de beperkingen van de software aan.

Voordelen:

  • Je betaalt een vast bedrag per maand.
  • Je kunt al binnen een paar dagen online zijn.
  • Updates, back-ups en beveiliging wordt allemaal voor je geregeld.
  • Er is een klantenservice waar je altijd terecht kunt voor hulp of een antwoord op je vragen.
  • Ook zonder technische kennis kun je zelf eenvoudig jouw eigen webwinkel bouwen.

Nadelen:

  • Je bent afhankelijk van de templates die de leverancier aanbiedt en kunt je niet helemaal uitleven op de lay-out. Soms zal je tegen dingen aanlopen die je liever net wat anders zou zien.
  • Je blijft betalen voor de software. Hierdoor kunnen de kosten op de lange termijn veel hoger uitvallen dan bij een open source webwinkel. Daarnaast is het instapbedrag vaak erg laag, maar kan het maandbedrag flink oplopen als je diverse extra functionaliteiten wil toevoegen.
  • De broncode van de software is niet openbaar, je kunt hier zelf dan ook niets in aanpassen. Dat wil zeggen dat je voor de functionaliteiten in je webwinkel afhankelijk bent van de leverancier. Zij bieden doorgaans veel mogelijkheden, maar wil je echt iets specifieks, dan is dat vaak niet mogelijk of moet je er erg lang op wachten.

Je weet nu iets meer over welke opties je hebt als je je eigen webwinkel gaat opzetten. Maar hoe kies je dan de juiste software voor jouw webwinkel? De volgende 7 tips gaan je op weg helpen.

Het maakt een groot verschil of je gebruik maakt van een standaard lay-out of een op maat gemaakt design. Bij sommige aanbieders van kant en klare shops zijn de mogelijkheden om het uiterlijk aan te passen beperkt. Zelf vind ik het een nadeel als je aan het uiterlijk van de webwinkel kunt zien welke software gebruikt wordt. En wil je iets unieks, houd er dan rekening mee dat dat niet met alle webwinkelsoftware mogelijk is. Denk hier dus van tevoren al over na. Wil je onbegrensde mogelijkheden? Dan past open source software het beste. Kies je voor gemak, wil je gewoon een goede, professionele webwinkel opzetten en vind je een uniek design minder belangrijk, dan is kant en klare software een goede optie.

In de basis biedt elk softwarepakket dezelfde functionaliteiten. Denk aan koppeling met een betaalsysteem, voorraadbeheer en een digitale winkelwagen. Maar denk ook aan aanvullende opties zoals een live chat, koppeling met vergelijkingssites, een spaarprogramma of de mogelijkheid om automatische mails te versturen bij verlaten winkelwagens. Maak een lijst van je wensen. Denk na over wat je klanten willen en verwachten en denk daarbij ook alvast aan de toekomst.

Als startende webwinkeleigenaar zijn je wensen anders dan wanneer je al een tijdje bezig bent en je bedrijf groeit. Let dus bij de keuze voor de webshop software op de groeimogelijkheden. Kun je overstappen naar een ander – groter – pakket of kun je extra functionaliteiten aan je webwinkel toevoegen via apps of add-ons? En wat zijn daar de kosten van? Voorzie je in de toekomst wensen die maatwerk vereisen of heb je voldoende aan de standaard opties die overal wel aangeboden worden? Denk daar nu al goed over na. Ook belangrijk: heb je plannen om ook in het buitenland te gaan verkopen, of om een webshop te combineren met een fysieke winkel, dan dien je daar nu al rekening mee te houden bij het kiezen van de software.

Waarschijnlijk ga je veel tijd stoppen in het vullen, aanpassen en verbeteren van je webwinkel. Dan is het handig als je gebruiksvriendelijke software hebt, zodat je makkelijk nieuwe producten toe kunt voegen en je voorraadbeheer kunt doen. Zoek online naar ervaringen van andere gebruikers. Zijn zij overwegend positief of zijn er ook kritische berichten te vinden? Ken je andere webwinkeliers, vraag hen dan eens welke software zij gebruiken en wat hun ervaringen hiermee zijn.

Het is wel zo makkelijk dat je ergens terecht kunt met je vragen en ook snel een antwoord krijgt. Is de aanbieder makkelijk te bereiken, bieden ze hulp bij problemen, hoe gaan ze om met storingen en wordt de software regelmatig ge-updated? Pleeg eens een test-telefoontje waarbij je wat vragen stelt over de mogelijkheden. Krijg je een goed en volledig antwoord? En stuur ook eens een mail, hoe lang duurt het voordat deze beantwoord wordt? Ben je iemand die vaak en veel vragen stelt? Dan is kant en klare software wellicht fijn, omdat zij een klantenservice bieden. Bij open source software zal je zelf online op zoek moeten naar antwoord op je vragen.

Deze loopt nogal uiteen tussen de verschillende aanbieders en is onder meer afhankelijk van hoe uitgebreid het pakket is en hoeveel producten je wilt toevoegen. Het loont de moeite om de prijzen tussen verschillende aanbieders te vergelijken. Let hierbij ook op de opstartkosten en eventueel de kosten voor extra functionaliteiten. Dit kan flink in de papieren lopen. Daarnaast bieden sommige aanbieders een overstapservice. Dit kan ook interessant zijn omdat je de overstap voor een deel uit handen kunt geven. Wil je hier gebruik van maken, vraag dan ook altijd naar de kosten daarvan.

Reken ook de kosten op lange termijn goed door. Bij kant en klare pakketten blijf je betalen zolang je de software gebruikt, waardoor dit op lange termijn duurder kan uitvallen, ondanks dat het lage maandbedrag aantrekkelijk klinkt. Bij open source software zijn de opstartkosten hoger (als je dit uitbesteedt tenminste), maar zijn je maandelijkse kosten daarna lager.

Bij de meeste webwinkel software aanbieders kun je een demo-account aanmaken zodat je de webwinkelomgeving een tijdje gratis kunt uitproberen. Doe dit ook en vergelijk de verschillende aanbieders. Welke werkt het makkelijkst en het snelst? Nu goed onderzoek doen gaat je later veel tijd besparen.

  • Test Shopify 14 dagen gratis.
  • Test JouwWeb 14 dagen gratis.
  • Gebruik de code ‘SUCCESMETJEWEBSHOP10’ voor 10% korting op je eerste jaarabonnement bij Mijnwebwinkel.
  • Vraag vrijblijvend een offerte aan voor een open source (WooCommerce) webshop bij Xmedia.

Wat voor jou de beste aanbieder van webshop software is kun je alleen zelf bepalen. Met dit artikel hoop ik je daarbij op weg geholpen te hebben. Ga bij het kiezen van de beste software voor jouw bedrijf niet over een nacht ijs. Zet al je wensen op een rij. En bepaal welke functionaliteiten voor jou belangrijk zijn, voor nu én in de toekomst. Ga vervolgens op zoek naar een oplossing die daar perfect op aansluit.

Succes met het maken van jouw keuze!


Banner Groeiversneller training

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.