Wat doe je met de webwinkel tijdens je vakantie? 7 tips
3 min. leestijd

Wat doe je met de webwinkel tijdens je vakantie? 7 tips

De vakantieperiode is voor veel webwinkel eigenaren lastig. Want wat doe je, gooi je de webwinkel tijdelijk op slot, ga je gewoon maar niet op vakantie of los je het anders op? Tenzij je personeel hebt dat tijdens jouw afwezigheid je taken kan overnemen, zul je hier een oplossing voor moeten vinden. Je webwinkel is 7 dagen per week, 24 uur per dag geopend, het hele jaar door. Maar ook jij (juist jij!) hebt een vakantie verdiend. Bovendien is het ook wel eens lekker om even ergens anders aan te denken en nadien weer vol frisse ideeën aan de slag te gaan.

Ik heb al eerder een artikel geschreven over ‘vage figuren’ tijdens je vakantie. Dat je voorzichtig moet zijn met het vermelden van je vakantie op de site en op social media. Maar hoe kun je dan op een veilige, klantvriendelijke manier de bezoeker informeren dat een bestelling niet direct verwerkt wordt i.v.m. vakantie?

  • Regel een vriend of familielid die tijdens jouw afwezigheid de orders afhandelt. Met een goede instructie vooraf en eventueel een draaiboek is dat goed te doen.
  • Eventueel kun je op je vakantieadres zelf af en toe je mail controleren en dringende vragen van klanten beantwoorden. Zorg voor een ‘veel gestelde vragen’ pagina op de website, dat scheelt al een hoop mail.
  • Meld duidelijk op de website dat bestellingen een langere levertijd hebben i.v.m. de vakantie. Noem niet dat je ‘op vakantie’ bent, maar gebruik ‘i.v.m. de vakantieperiode’ of iets dergelijks. Ervaring leert dat mensen slecht lezen, dus het kan geen kwaad om je boodschap op meerdere plekken terug te laten komen, zoals op de homepage, in de winkelwagen en in de orderbevestiging.
  • Bied de bezoeker een kortingscode aan om hem tegemoet te komen en om te stimuleren de bestelling toch te plaatsen, ondanks de langere levertijd.
  • Vermeld de langere levertijd ook nog een keer op de bestelbevestiging. Er zijn altijd mensen die niet goed lezen en zo voorkom je teleurgestelde of zelfs boze klanten.
  • Als er op je website staat ‘levering binnen 48 uur’ o.i.d., haal dit dan tijdelijk weg.
  • Webwinkelsystemen bieden vaak de mogelijkheid om op de productpagina klanten inzicht te geven in de levertijd van een artikel. Als je dit aanpast (of deze functie inschakelt) kun je er bijvoorbeeld ‘levertijd 1-2 weken’ neer zetten. Dan laat je de reden van de langere levertijd gewoon achterwege. En zodra je weer terug bent pas je dat weer aan.

Het sluiten van de webwinkel tijdens de vakantie raad ik je niet aan. Het scheelt je omzet en de kans is groot dat de klant overstapt naar een concurrent. Als een klant iets echt graag wil hebben dan neemt hij/zij de langere levertijd wel op de koop toe. Zeker als ze dan ook nog korting krijgen bijvoorbeeld.

Mijn ervaring is dat klanten vaak best begrip hebben voor het feit dat een webwinkel eigenaar ook eens op vakantie wil. Probeer een manier te vinden die acceptabel is voor zowel de klant als voor jezelf. Noem in elk geval geen data wanneer je op vakantie bent en laat in het midden of je thuis vakantie viert of op een andere plek.

Hoe heb jij dit opgelost tijdens je vakantie? En heb jij nog een andere ideeën? Geef hieronder je reactie!

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.