Conversiepercentage van je webwinkel: wat is het?
arrow_drop_up arrow_drop_down
31 maart 2016 

Webwinkel conversiepercentage: wat is het?

Als webwinkel eigenaar ken je ongetwijfeld het begrip conversiepercentage. Het is een belangrijk getal dat door velen scherp in de gaten gehouden wordt. Maar wat is het conversiepercentage nu eigenlijk en wat is een goed conversiepercentage voor een webwinkel? Deze vragen worden me regelmatig gesteld en ik beantwoord ze in dit artikel.

Wat is het conversiepercentage?

Het conversiepercentage geeft weer hoeveel bezoekers tot een aankoop over gaan. Als je conversie 2% is, betekent dat dat van elke 100 bezoekers er 2 een aankoop doen. Het conversiepercentage is dus een manier om te bepalen hoe goed je webwinkel het doet.

Je webwinkel omzet is afhankelijk van drie factoren:

  1. Het aantal bezoekers in je webwinkel
  2. Hoeveel van deze bezoekers tot een aankoop overgaan
  3. Het gemiddelde bestelbedrag per klant

In onderstaande afbeelding zie je hoe deze factoren samen zorgen voor je omzet. Het aantal bezoekers maal het conversie percentage (het aantal bezoekers dat iets koopt) maal het gemiddelde bestelbedrag is je totale webwinkel omzet. Hoe meer bezoekers klant worden en een bestelling plaatsen, des te hoger je omzet is.

Webwinkel conversiepercentage

Je ziet dat een verhoging van de conversie met slechts 1% je webwinkel omzet kan verdubbelen. Reden genoeg dus om hiermee aan de slag te gaan. Lees ook deze artikelen over conversie-optimalisatie.

Wat is een goed conversiepercentage?

Grofweg liggen gemiddelde conversiepercentages voor webwinkels tussen de 1 en 5%. Veel webwinkeliers vergelijken hun conversiepercentage graag met anderen. Maar eigenlijk is het helemaal niet zo van belang wat de conversie van een andere webwinkel is. De conversie wordt namelijk op verschillende manieren beïnvloedt. Zo is de conversie onder terugkerende bezoekers hoger dan bij mensen die voor het eerst op je site komen. Terugkerende bezoekers kennen je producten bijvoorbeeld al of ze zijn verder in het oriëntatieproces. Daardoor doen ze makkelijker een aankoop dan bezoekers die je webwinkel voor het eerst zien. Ook voor goedkope producten met een kort oriëntatieproces is de conversie hoger. Ga maar na: je koopt online makkelijker een boek dan een luxe horloge. Hetzelfde geldt voor standaard producten of producten die consumenten gewoon nodig hebben, zoals printcardridges.

Het type bezoeker en het soort producten dat je verkoopt heeft dus invloed op het conversiepercentage. Dat wil zeggen dat een webwinkel die elektrische fietsen verkoopt een conversiepercentage van 0,5% kan hebben zonder dat er wat mis is met de webwinkel. Als een webwinkel met cardridges zo’n lage conversie heeft dan zijn er waarschijnlijk drempels waardoor bezoekers niet tot een aankoop overgaan. Aan de andere kant: als een webwinkel een conversie van 6% heeft, wil dat niet zeggen dat er geen ruimte voor verbetering meer is. Jouw eigen webwinkel vergelijken met die van een concurrent – of zelfs iemand uit een andere branche – heeft daardoor weinig zin. Beter kun je je focussen op je eigen website.

Het conversiepercentage verhogen

Als je aan de slag gaat met de conversie van je webwinkel, kijk dan niet teveel naar anderen. Bepaal wat het huidige percentage is en kijk hoe je dit kunt verbeteren. Maak aanpassingen en verbeteringen en kijk wat het effect daarvan is op het aantal bezoekers dat klant wordt.

Het verhogen van de conversie is een van de onderwerpen die aan bod komen tijdens het Webwinkel Succes Programma, dat onderdeel is van het VIP Lidmaatschap.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen