Voice search stijgt in populariteit: pas je webwinkel erop aan
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 maart 2017 
in SEO

Voice search stijgt in populariteit: pas je webwinkel erop aan

Voice search is het doen van een gesproken zoekopdracht. Deze manier van zoeken op het internet is inmiddels al een ruime tijd mogelijk. Door de toename van mobiele gebruikers op het internet, wordt voice search steeds meer gebruikt. Naar verwachting blijft text searching, oftewel het zoeken door middel van een getypte zoekopdracht, de belangrijkste manier van zoeken op het internet. Maar aangezien verwacht wordt dat het aantal gesproken zoekopdrachten aanzienlijk toe zal nemen, is het de moeite waard om je eens in de SEO van voice search te verdiepen.

Meer voice search vraagt om aangepaste SEO

Het laatste half jaar is het aantal gesproken zoekopdrachten aanzienlijk toegenomen ten opzichte van vorige jaren. We maken volop gebruik van OK Google, Cortana en Siri. Naar verwachting zal het aantal voice searches in 2020 de helft bedragen van alle zoekopdrachten. Dit komt onder andere doordat digitale persoonlijk assistenten steeds verder verbeterd worden. Bijvoorbeeld door betere herkenning van de vraag en treffende antwoorden in tal van talen. Waar een aantal jaar geleden nog 20% fouten werd gemaakt bij het herkennen van je vraag, is dit nu teruggedrongen naar 8%. Bovendien zijn mobiele internetsites veel gebruiksvriendelijker geworden en surfen we steeds meer op onze mobiele telefoon, waar we eerst de voorkeur gaven aan de laptop.

Wanneer je je webwinkel gaat optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten, worden longtail keywords belangrijker. Dit komt doordat de zoektermen waarop iemand zoekt langer zijn bij voice search dan bij getypte zoekopdrachten. Typte een klant die naar bepaalde kookboeken zocht voorheen “online boekenwinkel”, nu wordt er gevraagd: “Waar kan ik online kookboeken met chocoladerecepten bestellen?”. Dit is een zogenaamde conversationele zoekopdracht. Probeer je bij het selecteren van je longtail zoekwoorden in te leven in de klant die producten uit jouw webwinkel zoekt. Laat je content antwoord geven op de gestelde vragen van je klant.

Zo maak je jouw webwinkel vindbaar op gesproken zoekopdrachten

Een handige manier om je webwinkel goed zichtbaar te maken wanneer er door middel van conversationele zoekopdrachten wordt gezocht, is het aanmaken van een pagina met veelgestelde vragen. Deze zogenaamde Frequently Asked Questions (FAQ) pagina geeft antwoord op wie, wat, hoe, waar en waarom vragen. Vragen die ook vaak gesteld worden via gesproken zoekopdrachten. Zorg ervoor dat zowel de vragen als de antwoorden opgesteld zijn in spreektaal en probeer je weer in te leven in de klant. Neem vragen op die relevant zijn voor jouw webwinkel en zorg ervoor dat ze ook nuttig zijn voor de gebruiker. Voeg interne links toe naar de aansluitende producten in je webwinkel. Je wilt niet alleen dat potentiële klanten je via voice search kunnen bereiken, maar ook dat ze op je webwinkel blijven om rond te kijken en iets te kopen.

Maak daarnaast gebruik van microdata. Bij een gesproken zoekopdracht wordt waarschijnlijk net als bij getypte zoekopdrachten eerst gekeken naar bedrijven in de buurt. Met behulp van microdata kun je als bedrijf aangeven waar je gevestigd bent. Ook als webwinkel. Hierdoor ben je niet alleen beter zichtbaar in zoekresultaten, je wordt ook toegevoegd aan Google maps, kunt een lokale doelgroep als target instellen en je kunt aangeven wanneer je bereikbaar bent en op welk nummer. Dit wordt dan vaak al in de zoekresultaten getoond. Bovendien kun je reviews toevoegen. Steeds meer gebruikers kijken daar naar als ze op zoek gaan naar een betrouwbare webshop voor hun aankoop. Is microdata je te ingewikkeld, dan kan een Google My Business pagina er ook voor zorgen dat deze informatie aan je website wordt toegevoegd.

Optimaliseer je webwinkel voor mobiel gebruik

Ten slotte is het belangrijk dat je webwinkel geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. Wanneer je goed te vinden bent via gesproken zoekopdrachten, maar je website er niet goed uit ziet op een mobiele telefoon, zullen mobiele gebruikers alsnog afhaken. Dan is de moeite die je deed om je webwinkel te optimaliseren voor voice search voor niets geweest. Mobiele gebruikers willen snel een duidelijk antwoord op hun vraag. Zorg er dus voor dat je niet alleen vindbaar bent als online ondernemer, maar dat je bezoekers ook daadwerkelijk een aankoop doen.

Heb jij nog andere tips of vragen met betrekking tot voice search? We lezen je reactie graag!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen