Bepaal je positie in Google
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 juli 2015 
in SEO

Bepaal je positie in Google

Ik ben altijd erg nieuwsgierig op welke zoektermen mijn websites gevonden worden en op welke positie in Google ze staan. Zo kun je goed zien op welke zoekwoorden je goed scoort en welke nog wat extra aandacht vereisen. De Google Webmaster Tools zijn hierbij een fijn hulpmiddel. Dit is een gratis dienst van Google, het enige dat je nodig hebt is een account. Voordat je toegang krijgt tot de Webmaster Tools moet je eerst je site toevoegen en verifiëren. Hoe je dat doet wordt door Google zelf duidelijk uitgelegd via bovenstaande link. Zodra de site geverifieerd is kun je aan de slag met het analyseren van je data.

Hoe bepaal je de positie in Google?

Op de pagina ‘Zoekopdrachten’ onder ‘Zoekverkeer’ kun je zien hoeveel zoekopdrachten er in een bepaalde periode zijn gegeven. Je ziet daarnaast hoe vaak jouw website in de zoekresultaten is getoond en hoe vaak er op je link geklikt werd.

 

Deze informatie vind je in de grafiek bovenaan de pagina. Standaard worden de gegevens over de laatste 30 dagen getoond, maar rechtsboven in je scherm kun je een andere periode selecteren.

Als je verder naar onderen scrolt zie je een tabel staan. In de eerste kolom zie je een lijst met specifieke zoekopdrachten die door gebruikers van Google zijn ingevoerd en waarbij jouw webshop in de zoekresultaten werd weergegeven. In de tweede kolom zie je het aantal vertoningen van pagina’s binnen je webshop voor elk specifiek zoekwoord. In de derde kolom zie je vervolgens hoe vaak men geklikt heeft op de link naar jouw shop.

De CTR in de volgende kolom geeft aan welk percentage vertoningen een klik opgeleverd heeft. Hoe hoger de CTR, des te meer mensen er op de link geklikt hebben. En tenslotte de laatste kolom, de gemiddelde positie in Google. Het getal dat je hier leest geeft voor elk specifiek zoekwoord aan op welke positie in Google jouw webshop staat. Zo geeft een gemiddelde zoekpositie van 2,5 aan dat jouw shop voor dat zoekwoord gemiddeld op plek 2 of 3 in de zoekresultaten wordt weergegeven. Plek 1 t/m 10 betekent dat je op de eerste pagina staat.

Zoekwoorden analyseren

Wil je meer informatie over een bepaald zoekwoord, dan kun je in de tabel op dat woord klikken. Je ziet dan precies voor hoeveel vertoningen je op welke positie in Google stond. Bovendien wordt ook weergegeven op welke pagina binnen je site de bezoekers terecht zijn gekomen. Als je alleen ‘/’ ziet staan, betekent dit dat bezoekers naar je homepage gestuurd werden. Zo kun je eenvoudig analyseren op welke zoekwoorden een bepaalde pagina goed scoort.

Je positie in Google geanalyseerd, en nu?

Je statistieken bekijken en analyseren heeft natuurlijk alleen zin als je er vervolgens ook actie op onderneemt. Hopelijk had je al een lijst opgesteld met zoekwoorden waarop jouw webshop gevonden moet worden. Als dat niet het geval is dan raad ik je echt aan om dat te doen.

Vergelijk deze lijst met de gegevens uit de Webmaster Tools. Komen alle zoekwoorden op je lijst terug in de resultaten van het programma? Als dat niet zo is betekent dat dat je deze woorden wat vaker in je site moet verwerken. Meer relevante content toevoegen dus.

Door het vergelijken van het aantal vertoningen en het aantal kliks krijg je inzicht in hoe je je pagina’s kunt verbeteren. Zijn er veel vertoningen voor een bepaald zoekwoord, maar bijna geen kliks, dan sluiten de paginatitel en metadescription niet aan op wat gezocht wordt. Schrijf voor elke pagina een relevante en duidelijke titel en metadescription. Deze worden in de zoekresultaten getoond en moeten de bezoeker verleiden om op de link te klikken.

 

Vond je dit een nuttig of interessant artikel? Laat dan hier onder een reactie achter of deel het artikel in je netwerk. Dat waardeer ik enorm!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Claudia-Ookinhetpaars

Door

Claudia-Ookinhetpaars

op 27 July 2015

Interessante blog. Ik ben geregistreerd in de webmastel tool maar zie nergens waar je dan zoekopdrachten kunt zien? Ergens bij andere bronnen?

Astrid van Kollenburg

Door

Astrid van Kollenburg

op 30 July 2015

Dank je. Zoekopdrachten kun je zien bij 'Zoekverkeer' (een paar items boven 'Andere bronnen'). Klik daarna op 'Zoekopdrachten' of 'Zoekanalyse'. Deze laatste is nieuw en nog in bèta, dus wellicht staat er bij jou nog 'Zoekverkeer'.

Claudia-Ookinhetpaars

Door

Claudia-Ookinhetpaars

op 30 July 2015

Hoi Astrid, dat is juist het stomme, bij mij staat er geen van beide. ik heb er net even een plaatje van hoe het er uit ziet opgezocht. Ik mis links van alles. Ik heb alleen: Startpagina, alle berichten, en andere bronnen. Daaronder zou dus zoekverkeer moeten staan maar bij mij is dat leeg.

Astrid van Kollenburg

Door

Astrid van Kollenburg

op 30 July 2015

Kun je me een mail sturen met een screenshot hoe het er bij jou uit ziet Claudia? Wellicht worden we daar wijzer van.

Claudia-Ookinhetpaars

Door

Claudia-Ookinhetpaars

op 30 July 2015

Nou ik heb m gevonden hoor. Wat een gebruiksonvriendelijk programma. Maar goed ik kan door!

Claudia-Ookinhetpaars

Door

Claudia-Ookinhetpaars

op 30 July 2015

Kan ik mooi een inhoudelijke vraag stellen, die zijn veel leuker dan de technische. In Google Adwords staat kussens met stip op 1, woonkussens, sierkussens doet niet zo veel. Ga ik kijken in de webmaster tool staat bovenaan woonkussens. Wat moet ik nu? Ik was al bezig met overal in mijn teksten van woonkussens of sierkussens kussens te maken. Maar wat is nou de goede weg hierin?

Astrid van Kollenburg

Door

Astrid van Kollenburg

op 13 August 2015

Ik zie dat het zoekvolume op 'woonkussens' ruim 700 is, terwijl de concurrentie 'normaal' is. Naar mijn mening is dat een prima zoekterm. Hierop zal je veel gemakkelijker gevonden worden dan op 'kussens'. Weliswaar wordt hier 9900 keer per maand op gezocht, maar vanwege de hoge concurrentie is het heel lastig om op de eerste pagina in Google te komen. Overigens is het zoekvolume voor 'sierkussens' ook 9900 (met hoge concurrentie). Wat is nu je positie in Google voor 'kussens'? Als je al redelijk hoog staat kun je met een relatief kleine inspanning op de eerste pagina komen. Sta je nog ver weg, dan is 'woonkussens' nog niet zo'n verkeerd plan.

Claudia-Ookinhetpaars

Door

Claudia-Ookinhetpaars

op 13 August 2015

Dank je wel. Met kussens sta ik op pagina 5, met woonkussens op pagina 1. Joehoe!!

Rene

Door

Rene

op 30 January 2019

Hoi, Ik keek net bij zoekopdrachten en was op zoek naar de positie. Ik zie alleen staatn: Zoekopdracht / Aantal Klikken/ Vertoningen. Hoe kan ik bv de positie ook zichtbaar maken?

Reactie plaatsen