3 niet voor de hand liggende tips voor meer bezoekers in je webwinkel
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
3 min

3 niet voor de hand liggende tips voor meer bezoekers in je webwinkel

3 min

Stel je voor dat jij meer bezoekers naar je webwinkel trekt en van die bezoekers ook echt klanten weet te maken. Hoe gaaf zou dat zijn?

Toen ik zelf begon met mijn eerste webwinkel (9 jaar geleden) worstelde ik er ook mee om bezoekers en klanten te krijgen. Er kwam zoveel op me af, ik las overal tips die ik vaak maar half toepaste en wist niet wat nou echt de beste strategie was voor meer omzet. Ik miste een helder plan van aanpak.

Sindsdien ben ik me gaan verdiepen in online marketing, zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie en weet nu dat je met focus, een goed plan en voldoende kennis een succesvolle webwinkel kunt runnen met voldoende omzet om jezelf een lekker salaris uit te betalen.

Vorige week heb ik je beloofd dat ik je tips zou geven over hoe je meer bezoekers naar je webwinkel trekt. Want je omzet verhogen doe je enerzijds door van bezoekers klanten te maken, en anderzijds door meer bezoekers naar je webwinkel te trekken.

3 niet voor de hand liggende methoden voor meer bezoekers

Kijk, dat je je webwinkel moet optimaliseren voor Google en dat je actief moet zijn op social media, dat weet je nu wel… Maar natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om de bezoekersaantallen in je webwinkel op te krikken. Ik geef je 3 out-of-the-box tips.

1. Ga aan de slag met video’s voor je webwinkel

Neem bijvoorbeeld video’s op waarin je uitlegt hoe je een bepaald product uit je shop gebruikt, onderhoudt of combineert. Deze video’s plaats je in je webwinkel, maar je kunt ook je eigen YouTube kanaal beginnen. YouTube is de tweede grootste zoekmachine, na Google. Dit biedt volop kansen voor jou als webwinkelier. Zeker omdat vrijwel al je concurrenten ook in Google aanwezig zijn, maar (nog) niet op YouTube. Dit geeft jou een voorsprong, gebruik die! Zorg dat je goede video’s opneemt en optimaliseer deze video’s vervolgens zodat je er meer bezoekers mee naar je website trekt.

2. Organiseer een webinar

Een webinar is een online presentatie aan groep mensen die zich daar vooraf voor aangemeld hebben. Je geeft de presentatie gewoon thuis of op je werkplek, achter je computer. De luisteraars kunnen dit vanaf elke gewenste plek volgen en kunnen hun vragen stellen en op jouw reageren via de chatfunctie. Webinars zie je vooral bij mensen die diensten verlenen en worden altijd afgesloten met een stukje promotie voor een dienst van degene die het webinar geeft. Dit kun je natuurlijk ook voor je webwinkel toepassen.

Stel je verkoopt kleding. Hoe leuk is het dan als je een webinar geeft waarin je je doelgroep vertelt hoe zij er in 5 stappen geweldig uit kunnen zien tijdens de feestdagen. Of geef een webinar over hoe je doelgroep ontdekt welke kleuren hen het allermooist staan. Na afloop bied je hen een exclusieve korting in je webwinkel aan en leid je hen naar een speciale pagina waar je jouw feestcollectie toont.

Verkoop je woonaccessoires, geef dan bijvoorbeeld een webinar over hoe je je huis helemaal klaar maakt voor de herfst. Hoe je je interieur met een paar kleine aanpassingen een warme uitstraling geeft. Ook hier kun je na afloop een exclusieve korting aanbieden en de kijkers naar een speciale landingspagina in je webwinkel doorsturen.

Kijkers voor je webinar krijg je bijvoorbeeld door er op social media over te vertellen en de inschrijflink te delen. Boost dit eventueel met een advertentie. Laat je doelgroep weten dat ze zich gratis kunnen inschrijven en wat het hen oplevert als ze kijken.

Tip: neem het webinar op, zodat je het later als video op je YouTube kanaal kunt delen.

Ik gebruik de software van WebinarGeek om webinars te geven. Via deze link kun je dit 14 dagen gratis uitproberen.

3. Werk samen met andere ondernemers

Het gezegde luidt niet voor niks ‘samen sta je sterker’ en ‘alleen ga je harder, samen kom je verder’. Door een samenwerking aan te gaan met een andere ondernemer profiteer je van elkaars netwerk, bereik en klantenkring. Ik zeg bewust ‘ondernemer’, omdat je met een andere webwinkelier kunt samenwerken, maar ook met een dienstverlener.

Om te bepalen met wie een samenwerking de meeste kans van slagen heeft, zijn een aantal dingen van belang:

  • Werk samen met iemand die dezelfde doelgroep heeft als jij, maar niet dezelfde producten verkoopt. Verkoop je kinderkleding, kijk dan of je kunt samenwerken met een (kinder)schoenenwinkel. Verkoop je tuinmeubelen, benader dan eens een hovenier of een (web)winkel met tuinplanten. En verkoop je etenswaren, kijk dan eens of je een samenwerking kunt opzetten met een webwinkel die goede wijn of mooi servies verkoopt.
  • Ga een samenwerking aan met een gelijkwaardige partner. Iemand met ongeveer hetzelfde bereik als jij. Op deze manier is de samenwerking voor beide partijen gelijk.
  • Maak goede afspraken over de inhoud van de samenwerking en zet deze zwart op wit. Better safe than sorry.

Vormen van samenwerken zijn onder andere:

  • Het schrijven van een gastblog (met link!) op elkaars website.
  • Het samenstellen van een samengesteld pakket producten van beide partijen.
  • Het gezamenlijk organiseren van een winactie.
  • Elkaar promoten op social media.
  • Elkaar promoten via de nieuwsbrief.

Ik ben heel benieuwd, pas jij een van bovenstaande tips al toe voor jouw webwinkel? En heeft dit je meer bezoekers opgeleverd?

En zo nee.. welke tip ga jij als eerste toepassen?

Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.

Categorieën