Ondernemen
Astrid van der Made
Ondernemen
4 min

Webwinkel verkopen, zo pak je dat aan

4 min

Heb je je hart en ziel in je webwinkel gestopt, maar is het nu tijd voor iets anders? Een nieuwe uitdaging of een baan in loondienst bijvoorbeeld. Wat je toekomstplannen ook zijn, het is zonde om je webwinkel zomaar op te heffen. Beter kun je je webwinkel verkopen. Daar komt echter best wat bij kijken. Daarom vertel ik je in dit artikel hoe een webwinkel verkopen in zijn werk gaat en waar je aan moet denken.

Waarom zou je je webwinkel verkopen?

Je webshop verkopen doe je niet zomaar. Er zijn verschillende reden om je shop te koop te zetten. Vaak is er te weinig tijd om de webwinkel goed van de grond te krijgen of om alle werkzaamheden te blijven verrichten. Zeker als je naast de shop nog een baan in loondienst hebt kan dat lastig zijn. Vaak hoor ik van webwinkeliers dat ze onderschatten hoeveel werk het is om een webwinkel te laten groeien. Misschien kun je de hoeveelheid werk wel aan, maar is de lol er af en ben je echt toe aan iets anders. Of kwam er een leuke nieuwe uitdaging op je pad. Het besluit is dan snel gemaakt. En natuurlijk zijn er ook mensen die een webshop helemaal opzetten met als doel deze te verkopen zodra alles startklaar is. Ideaal voor startende ondernemers die willen instappen in een kant en klaar concept.

Welke prijs kun je vragen?

Waarschijnlijk heb je veel tijd en geld in je shop gestoken. Ga je je webwinkel verkopen, dan wil je dat natuurlijk wel weer terug zien.

De prijs die je voor je webwinkel kunt vragen is afhankelijk van vele factoren:

  • De leeftijd en geschiedenis van de webwinkel
  • De grootte van de website: zijn er veel pagina’s en blogs toegevoegd?
  • De branche waarin je werkt
  • Welke webwinkelsoftware je gebruikt (kant en klaar of custom made)
  • Hoeveel bezoekers je website heeft
  • De gemiddelde jaaromzet en winst. Vaak wordt gekeken naar de gemiddelde omzet en winst van de afgelopen 3 jaar.
  • Het aantal orders en het retourpercentage
  • Reviews van klanten: zijn deze overwegend positief of zijn er veel klachten geweest?
  • De waarde van de voorraad die overgenomen kan worden

Daarnaast is het voor een koper belangrijk dat de webshop een groeipotentie heeft. Een webshop verkopen in een overvolle markt, met veel concurrentie, verkoopt doorgaans lastiger dan een webwinkel met minder concurrenten. Ook hiermee kun je rekening houden als je de waarde van je webwinkel bepaalt.

De waarde van je webwinkel is vaak ook een kwestie van gevoel. Als je nu een bedrag moet noemen dat voor jou goed voelt, welk bedrag zou dat zijn?

Tip: Bepaal het bedrag dat je minimaal wil hebben voor je shop en tel hier wat extra bij op. Zo heb je ruimte om te onderhandelen met een koper.

Welke informatie heeft een potentiële koper nodig?

Wil je je webshop verkopen, dan is het slim om alvast rekening te houden met zaken waarop een potentiële koper let. Maak bijvoorbeeld een verkoopdocument voor je shop. Dat kan een pagina op je website zijn, als je het openbaar wil maken dat je webwinkel te koop staat. Wil je dit stil houden voor je klanten, dan kun je een PDF bestand maken van je verkoopdocument. Dit stuur je eenvoudig naar geïnteresseerde partijen. In een verkoopdocument neem je de volgende gegevens op:

  • Een beschrijving van je webwinkel en het assortiment
  • Op welke domeinnaam je webwinkel te vinden is en of er eventuele extra domeinnamen zijn die overgenomen kunnen worden
  • Op welke software de webwinkel draait en de eventuele kosten daarvan (per jaar)
  • Beschikbaarheid van huisstijl-elementen, productfoto’s en sfeerbeelden
  • Welke voorraad overgenomen kan worden en de inkoop- en verkoopwaarde daarvan
  • De social media accounts die bij de webwinkel horen en het aantal volgers
  • De grootte van je mailinglist
  • De bezoekersaantallen van het afgelopen jaar
  • Reviews van klanten: de gemiddelde score
  • De gemiddelde jaaromzet van de afgelopen 3 jaar
  • De gemiddelde winst van de afgelopen 3 jaar
  • Het aantal orders per jaar gedurende de afgelopen 3 jaar
  • Het retourpercentage
  • De vraagprijs
  • De groeipotentie

Met bovenstaande lijst kom je een heel eind. Uiteraard vermeld je alles dat van belang is voor de nieuwe eigenaar van jouw webwinkel. Je kunt bijvoorbeeld ook nog melden of je hulp en begeleiding biedt na de verkoop. Zeker startende ondernemers vinden het prettig om even op weg geholpen te worden zodat ze een vliegende start kunnen maken.

Wellicht vind je het niet prettig om al je bedrijfsgegevens openbaar te maken en zomaar online te zetten. Heel begrijpelijk! Je kunt er ook voor kiezen om alleen de meest belangrijke gegevens openbaar te maken en de vertrouwelijke gegevens alleen beschikbaar te stellen aan mensen die serieus geïnteresseerd zijn in je webwinkel.

Hoe gaat een webshop verkopen in zijn werk?

Stiekem komt er best wel wat bij kijken bij je webwinkel verkopen. Zodra je je besluit genomen hebt begin je met het opstellen van een verkoopdocument. Hierin verwerk je alle info die een potentiële koper nodig heeft. Ook bepaal je de waarde van je webwinkel en de prijs die je er minimaal voor wil hebben.

De volgende stap is om wereldkundig te maken dat je webwinkel te koop staat en zodra je een potentiële koper gevonden hebt kan het onderhandelen beginnen. Zak niet te snel met je prijs. In plaats daarvan kun je ook extra’s bieden, zoals een aantal maanden begeleiding voor de nieuwe eigenaar. Maak duidelijke afspraken, liefst via mail, zodat je ze altijd zwart op wit hebt. Maak onder meer afspraken over de datum en de wijze van de overdracht en maak een volledig en nauwkeurig overzicht van wat de koper exact koopt, zodat daarover geen misverstanden ontstaan.

Zodra de koop gesloten is en je alles overgedragen hebt is het tijd om je op je nieuwe avontuur te storten. Vergeet niet om de nieuwe eigenaar na een paar weken even een berichtje te sturen om te vragen hoe het gaat en of er nog vragen zijn. Wel zo netjes!

Categorieën