Aan de slag met webwinkel marketing? Lees eerst dit..
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
3 min

Aan de slag met webwinkel marketing? Lees eerst dit..

3 min

Voordat je met webwinkel marketing aan de slag kunt gaan, is het handig om precies te weten welke mensen tot jouw doelgroep behoren; wie je ideale klant is. Als je iets wilt verkopen, of dat nu een product of dienst is, online of offline, dan zal je daarin alleen succesvol worden als je je doelgroep kent én deze mensen weet te bereiken. In dit artikel vertel ik je hoe je je doelgroep vindt én bereikt. Zo kun je je marketingbudget effectief inzetten en verspil je geen tijd en geld aan het bereiken van mensen die toch nooit klant bij je zullen worden. Je hebt wel wat beters te doen toch?

Pak pen en papier, ga er eens rustig voor zitten en schrijf op wat je te binnen schiet als je aan onderstaande vragen denkt:

  • Is je ideale klant een man of vrouw?
  • Hoe oud is hij of zij?
  • Wat is de leefsituatie (getrouwd, single, kinderen, enz.)
  • Wat zijn de interesses en hobby’s, hoe besteed je ideale klant zijn of haar vrije tijd?
  • Welke vragen of problemen spelen er?
  • Zijn dat vragen of problemen die jij kunt oplossen met je webwinkel?

Het is prima om meerdere typen ideale klanten te hebben

Denk bijvoorbeeld eens aan een webwinkel met kindermeubels. Hun ideale klant kan een zwangere vrouw zijn die binnenkort haar eerste kindje krijgt en de babykamer wil inrichten. Een andere ideale klant kan iemand zijn met een kind tussen de 9 en 12 jaar die binnenkort een nieuwe tienerkamer krijgt. Je kunt je voorstellen dat beide typen ideale klant geïnteresseerd zijn in het aanbod van de webwinkel, maar dat je hen op verschillende plekken kunt bereiken en dat ze beide op een andere manier benaderd moeten worden.

Zou je bijvoorbeeld één algemene advertentie maken, die je overal promoot, dan voelt waarschijnlijk niemand zich echt aangesproken. Maak je voor elk type ideale klant een advertentie die aansluit op de interesses en behoeften én je promoot deze advertentie op de juiste plekken, dan maak je veel meer kans. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor advertenties, maar voor je marketingstrategie in het algemeen. Ook bij het sturen van e-mailnieuwsbrieven, het schrijven van blogs en je berichten op social media kun je rekening houden met jouw verschillende ideale klanten.

Waar vind je jouw ideale klant?

Als je enig idee hebt wie jouw ideale klanten zijn, is de volgende stap om te onderzoeken waar je hen kunt bereiken. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke websites en blogs bezoekt je ideale klant?
  • Is hij of zij actief op fora of discussiegroepen?
  • Op welke social media is je ideale klant actief?
  • Wat zijn offline plekken waar je ideale klant aanwezig is, denk aan evenementen, beurzen e.d.
  • Welke tijdschriften en kranten leest je ideale klant?

Door deze vragen te beantwoorden krijg je een goede indruk van waar je ideale klanten zijn en hoe je ze kunt bereiken. Leest je ideale klant elke maand Ouders van Nu, dan ga je aan de slag met persberichten of eventueel een advertentie in dat magazine. Is je doelgroep actief op Facebook en Instagram, dan weet je nu dat je beter niet te veel tijd op Twitter kunt besteden. Bezoekt je ideale klant graag beurzen en evenementen speciaal voor ouders? Onderzoek dan of er iets mogelijk is qua sponsoring, flyering of een kraam waar je jouw producten kunt verkopen.

Breng je ideale klant tot leven

Bij alle beslissingen die je maakt voor je webwinkel – en dat zijn er veel! – houd je je ideale klant(en) in je achterhoofd. Denk bij alles wat je doet: ‘wat zou mijn ideale klant hier van vinden? Voelt hij of zij zich hiertoe aangetrokken of is dit interessant voor hem/haar?’

Om dit makkelijker te maken kun je een zogenaamde buyer persona maken. Maak een complete beschrijving van je ideale klant. Beschrijf zijn of haar karakter, werk, privé omstandigheden, hobby’s, interesses en vragen. Schets een zo compleet mogelijk beeld en geef de persoon ook een naam. Tot slot zoek je er een foto bij, zodat de persoon nog meer gaat ‘leven’. Uitprinten en ophangen op je werkplek, zodat je er regelmatig aan herinnerd wordt. Zo heb je ineens niet meer een vage doelgroep met allemaal onbekende mensen, maar een aantal concrete personen waar je je op kunt focussen. Gebruik deze persona’s bij alles wat je doet en betrek ze als het ware bij je webwinkel: van inkoop tot marketing.

Als je alles verkoopt voor iedereen, dan verkoop je eigenlijk niets voor niemand

Ken je dit gezegde? Als je alles verkoopt en iedereen tot je doelgroep behoort, dan weet uiteindelijk niemand je te vinden. Hoe specifieker je doelgroep is, des te makkelijker het is om je producten te verkopen. Een relatief kleine doelgroep is goed dus. Maar deze mag natuurlijk niet té klein zijn. Vraag jezelf af of je met de doelgroep die je gekozen hebt voldoende mensen kunt bereiken. Zo nee, denk dan eens na of je je doelgroep kunt vergroten of dat je wellicht meerdere doelgroepen hebt.

Natuurlijk wil het kiezen voor een bepaalde doelgroep niet zeggen dat mensen buiten deze groep geen klant bij je mogen of willen worden. Natuurlijk zijn zij ook welkom. Het zijn alleen niet de mensen waar je je in je marketing op richt.

Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.

Categorieën