Het Pareto principe: verbeter je online marketing en houd tijd over
arrow_drop_up arrow_drop_down
23 maart 2017 

Het Pareto principe: verbeter je online marketing en houd tijd over

Misschien heb je er al weleens van gehoord: Het Pareto principe. Dit ontstond toen econoom Vilfredo Pareto ontdekte dat 80% van het kapitaal in Italië zich onder 20% van de Italiaanse bevolking bevond. Leuk feitje, maar wat kan dat voor jouw marketingresultaten betekenen? Nou een heleboel, wanneer je je bewust wordt van het effect dat deze 20/80 regel op bijna elk vlak van online marketing betrekking heeft. Lees daarom direct verder, leer meer over het Pareto principe en verbeter de marketing strategie voor je webwinkel.

Meer resultaten met minder moeite

Misschien ken je dit wel als eigenaar van een webwinkel: je gaat steeds harder werken, soms ten koste van de tijd die je eigenlijk privé wilt besteden, om de verkoopcijfers omhoog te halen. Maar hoe hard je ook werkt, de resultaten verbeteren niet of nauwelijks. Dan is het belangrijk om je opnieuw te focussen op je doelen. Op de 20% van je inspanningen die wél werkt. Zo zorg je er straks voor dat je minder kunt gaan werken en toch meer resultaten behaalt. Meer verkopen door minder inspanningen. En win je kostbare tijd die je dan kunt onderverdelen tussen werk en privé.

Hoewel de 80/20 regel voor heel veel zaken in online marketing opgaat, is de verhouding niet altijd 20% en 80%. De ene keer valt 20% wat hoger uit en de andere keer 80% en misschien vormen ze ook niet altijd 100% samen. Maar daar gaat het ook niet om. Waar het om gaat is, dat je bijvoorbeeld door de kennis dat een kleine groep klanten voor een groot resultaat zorgt, meer klanten die binnen deze groep vallen kunt gaan werven. En minder klanten waar je een heleboel tijd aan kwijt bent, maar die maar voor een klein deel van je omzet verantwoordelijk zijn.

De 80/20 regel

We kunnen het principe ook omdraaien. Want doordat we weten dat 80% van je winst van 20% van je klanten komt, 80% van je productverkoop onder 20% van je producten verdeeld is en 80% van je verkoop door 20% van je advertenties komt, wordt duidelijk dat:

  • 20% van de oorzaken leidt tot 80% van de gevolgen en:
  • 20% van je inspanningen goed zijn voor 80% van de resultaten.

Je hoeft dus eigenlijk slechts 20% van je inspanningen te verrichten, 20% van je advertenties te laten lopen en 20% van je klanten extra aandacht te geven om ze te behouden, voor praktisch dezelfde resultaten. Sterker nog, door je voordeel te doen met deze 80/20 regel kun je de 20% zodanig laten toenemen dat de 80% richting de 100% zal groeien. Dit zorgt ervoor dat je met minder advertenties, klanten en moeite, meer verkopen, winst en resultaten behaalt.

Analyseren aan de hand van het Pareto principe

Hoe kun je er nu achter komen welke 20% verantwoordelijk is voor 80% van de resultaten? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Analyseer waar je jouw advertenties plaatst en hoeveel klanten je daaruit werft. Ook de inhoud van je advertenties in belangrijk: wat spreekt jouw doelgroep het meeste aan? Met welke benadering zorg je ervoor dat je die 80% behaalt? Laat dan de advertenties die je weinig klanten opleveren varen. Zorg in plaats daarvan voor meer advertenties die wel werken bij jouw doelgroep. Merk je dat bijvoorbeeld Google AdWords voor slechts een klein percentage van de klanten zorgt? Dan kun je deze advertenties schrappen en je richten op retargeting, indien dat betere resultaten oplevert. Dat scheelt je niet alleen een hoop tijd, maar ook een hoop geld. Blijf testen en wees niet bang om dingen uit te proberen. Zolang je steeds stopt met hetgeen dat niet werkt en meer investeert in hetgeen wel werkt, gaat het de goede kant op en merk je dat je ROI (Return on Investment) steeds hoger wordt.

Welke social media platforms werken voor jouw webwinkel en welke kosten meer moeite dan dat ze opbrengen? Focus op die platforms die goede resultaten behalen en waar je bezoekers (en klanten!) uit haalt. Zorg dat je daar extra actief wordt en stop met de social media die je nauwelijks iets opleveren. Heb je bijvoorbeeld al een bedrijfspagina op Facebook en lijkt dit goed te werken, maar adverteer je daar nog niet? Denk dan ook eens aan het plaatsen van Facebook Ads. Bekijk hierbij en ook op je website je keywords nog eens goed, want ook hier is het Pareto principe van toepassing en zorgt 20% van de trefwoorden vaak voor 80% van de zoekresultaten. En vergeet je producten niet: Analyseer de verkoopcijfers van je producten om erachter te komen wat het best verkoopt en welke soortgelijke producten jij nog aan je assortiment toe zou kunnen voegen.

Had jij al gehoord van het Pareto principe en heb jij hier je voordeel al mee gedaan, laat dan hieronder in een reactie achter met jouw ervaringen. We zijn benieuwd naar jouw reactie!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen