arrow_drop_up arrow_drop_down
Waarom korting geven niet altijd slim is
7 juli 2016 

Waarom korting geven niet altijd slim is

Korting, de consumenten zijn er dol op, zeker sinds het begin van de economische crisis. Want geld kun je maar één keer uitgeven en wie wil er nu meer betalen dan nodig is? Sommige online shoppers struinen zelfs het hele internet af, op zoek naar een kortingscode voor een bepaalde webwinkel. Als webwinkelier moet je dit niet willen. Daarom in dit artikel 5 redenen om te stoppen met het geven van korting.

Korting geven belemmert de groei van je bedrijf

Lage prijzen drukken je marge en zijn funest voor een gezond rendement van je bedrijf. Je maakt minder winst, waardoor er minder geld is om te investeren in groei. Hierdoor kom je niet verder met je bedrijf, of slechts in een tergend langzaam tempo. Verkoop je je producten voor een goede prijs, met een normale marge dan is het veel makkelijker om te groeien met je webwinkel. En om jezelf een fatsoenlijk salaris uit te betalen.

Prijs is niet altijd doorslaggevend

Niet voor iedereen is de prijs van een product van doorslaggevend belang. Er zijn genoeg consumenten die graag wat meer betalen voor goede kwaliteit of goede service. Daarnaast betalen consumenten graag voor zekerheid. Kijk maar naar de verzekeringsmaatschappijen; je kunt je tegenwoordig overal voor verzekeren. Mensen hebben hier behoefte aan, ze willen geen risico meer lopen. Hier kun je als webwinkelier ook op inspelen. Bijvoorbeeld door extra goede service te verlenen of extra garantie te bieden op je producten. Daar tegenover staat dan een normale prijs, zonder korting.

Je staat voor 100% achter je producten

Je verkoopt mooie producten voor een goede, eerlijke prijs. Waarom zou je daar niet voor 100% achter gaan staan? Door veel en regelmatig korting te geven zeg je eigenlijk dat je producten gewoon te duur zijn. Bovendien gaan mensen dan wachten met bestellen tot er weer een kortingscode van jouw webwinkel beschikbaar is. Wees niet bang dat mensen jouw producten niet voor de normale prijs kopen. Angst is nooit een goede reden om korting te geven.

Geef alleen korting als je er wat voor terug krijgt

Als je korting geeft, zorg dan altijd dat je hier wat voor terug krijgt. Een inschrijving op je nieuwsbrief of een like op Facebook bijvoorbeeld. Of geef de korting pas als iemand meerdere producten bij je koopt of boven een bepaald bedrag uit komt. Geef niet zomaar korting weg, maar vraag daar altijd iets voor terug van de consument.

Vergelijk jezelf niet met stunters

Heb je last van concurrenten die dezelfde of vergelijkbare producten aanbieden tegen stuntprijzen? Het is heel verleidelijk om daar in mee te gaan omdat je het idee hebt dat je het anders niet van ze wint. Dit is echter geen strategie die je lang vol kunt houden. Leg daarom niet de focus op je prijzen, maar op de dingen die jou positief onderscheiden van je concurrenten. Is je service beter? Of heb je een ruimere retourregeling? Benadruk de service die jij wel verleent, en je concurrent niet. Zoals je bij punt 2 leest is prijs niet voor iedere consument het belangrijkste.

Wanneer korting geven wél werkt

Ondanks dat ik in dit artikel 5 redenen geef waarom je geen korting zou moeten geven, is het in de praktijk natuurlijk niet zo zwart-wit. Soms ontkom je niet aan het geven van een korting. Er zijn een aantal momenten waarop het geven van korting juist positief kan werken. Wanneer je van je voorraad af moet bijvoorbeeld. Het kost ook geld om met een onverkochte restvoorraad te blijven zitten, dus dan kun je deze beter tegen een lagere prijs verkopen dan helemaal niet. Dit is bijvoorbeeld het geval bij mode webwinkels die met de trends meegaan of bij producten waarvan de houdbaarheidsdatum in zicht komt.

Daarnaast kan een korting goed werken om nieuwe klanten aan te trekken. Bied dan 1 product met korting aan of kies ervoor om een ´weekdeal´ of ´maanddeal´ te maken, waarbij telkens 1 product met korting gekocht kan worden. Dit kan helpen om nieuwe klanten te krijgen, mensen die je webwinkel eerder nog niet kenden en aangetrokken worden tot de korting. Vervolgens probeer je hier herhalingsverkopen uit te krijgen, voor de normale prijs.

Maak geen gewoonte van korting geven

Wees echter wel terughoudend met het geven van kortingen en maak er geen gewoonte van. Geef bovendien altijd aan wat de reden van de korting is. Als je je klanten zomaar een korting geeft, dan verwachten ze dit de volgende keer ook en zullen ze niet de normale prijs voor je producten willen betalen. Als je duidelijk de reden van de korting aangeeft zullen ze dit zien als een cadeautje en betalen ze bij een nieuwe bestelling zonder problemen de normale prijs.

Geef jij wel eens korting in je webwinkel? En hoe denk je daar na het lezen van dit artikel over? Geef hieronder je reactie!

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Danielle Klinkenberg
Door

Danielle Klinkenberg

op 26 August 2017

Dit onderwerp brengt wel wat bij mij omhoog. Ik krijg juist van veel mensen terug dat ze mijn handgemaakte, ecologische, veel gezondere kaarsen te duur vinden. Ze vergelijken dan met de paraffinetheelichten van de Aldi, Blokker etc. Dus zijn deze mensen mijn doelgroep niet. Dat zijn mensen die om verschillende redenen géén paraffine kaarsen willen branden. Zeker met theelichten ligt de marge voor mij lastg, ik kom echt op 80 cent tot 1 euro voor witte theelichten veel lager ga ik echt niet. Punt is dat theelichten erg populair zijn terwijl de grotere kaarsen goedkoper zijn en mij een betere marge leveren. Ook kennen mensen mijn product niet, dus geef ik theelichten weg in ruil voor een gebruikerservaring en probeer ik daar nieuwe klanten uit te halen. Centrale vraag voor mij is steeds weer die prijs én wanneer ik welke korting geef. Interessant onderwerp dus.

Annemarie
Door

Annemarie

op 26 August 2017

Helemaal mee eens. In mijn eerste jaar, had ik als ik op een ladiesnight stond of een braderie altijd een 3 voor €.. actie. Dit deed ik eigenlijk om mezelf als nieuw bedrijf te promoten. Tot op een gegeven moment mijn leverancier mij waarschuwde dat ik als ik zo door zou gaan niet meer terug kan naar de normale prijzen. De mensen rekenen op die korting. Ik ben er direct mee gestopt en heb alleen nog kortingsacties als er een product uit het assortiment gaat of van zomer- naar winter assortiment en dat gaat nu prima zo.

Emmy
Door

Emmy

op 14 January 2019

Ik vind het heel lastig, ik wil graag mijn bedrijf promoten. Ik maak mooie Patchworkdekens waar heel veel tijd in gaat zitten en baby en kinderkleding. Mijn producten zijn beter omdat ik er nooit veel dezelfde zal maken en dat ik er altijd voor zal zorgen dat er een mooi doorlopend patroon is en er zo veel mogelijk hele beestjes op zitten bij een groter patroon, Maar daardoor heb ik vaak wel duurdere stoffen en iets minder zuinig geknipt. Ik heb net een website en hoopte door een spetterende nieuwjaarsopening en korting iets meer bezoekers te genereren. Het heeft nog niet geholpen. Wel ben ik heel druk reclame aan het maken door bijvoorbeeld mijn zwangere fysiotherapeut een pakje te geven en een berg visite kaartjes en ben net begonnen met instagrammen.

Dorine
Door

Dorine

op 31 March 2020

Goed punt, die korting. Ik geef standaard de laatste maanden een kortingscode als bedankje voor het shoppen in in webshop. Die code is nu bijv geldig tot juni 2020. En vaak doe ik er wat stickers bij als attentie. Kan deze combi met korting dan wel? Of kan je beter iets anders erbij doen als bedankje voor kopen in de webshop? Benieuwd naar jullie reactie :-)

Reactie plaatsen