Beperk het aantal retourzendingen in je webwinkel: 5 tips

Beperk het aantal retourzendingen in je webwinkel: 5 tips

Het retourneren van producten, het is een recht dat consumenten hebben bij het doen van online aankopen. Maar helaas is dit herroepingsrecht ook iets waar veel webwinkel eigenaren tegenaan lopen. Het kost namelijk tijd en geld als klanten hun aankopen terugsturen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om het aantal retourzendingen in je webwinkel te beperken. Lees hieronder 5 tips en ga er direct mee aan de slag!

Zelf word je ook niet enthousiast van een kleine, wazige afbeelding toch? Jouw bezoekers ook niet. Maak dus voor elk artikel meerdere – scherpe – productfoto’s zodat bezoekers een compleet beeld krijgen van het product. Maak aparte foto’s van bijzondere details. Zorg er bovendien voor dat elke afbeelding kan worden vergroot. Zo weet de klant exact wat hij bestelt en worden er minder producten geruild of geretourneerd.

Bedenk dat je klant het product niet even kan oppakken, voelen en aan alle kanten kan bekijken. Geef daarom voor elk product een goede beschrijving. Vertel alles wat er te weten valt over het artikel. Het plaatsen van goede productfoto’s en duidelijke beschrijvingen verlaagt de drempel om online tot een aankoop over te gaan. Bovendien, hoe meer informatie je over het product geeft, des te groter de kans dat het aan de verwachting van de klant voldoet. Met als gevolg minder retourzendingen.

En: reageer adequaat en snel op deze vragen. Een chatfunctie is hiervoor ideaal. Bezoekers kunnen zo direct hun vraag stellen en hoeven niet op antwoord te wachten. Je telefoonnummer vermelden werkt natuurlijk ook. Maak je gebruik van een contactformulier, reageer dan altijd dezelfde dag nog op vragen. Zo voorkom je bovendien dat potentiële klanten naar een concurrent gaan, omdat ze bij jou niet de gewenste informatie kunnen vinden.

Het is een stukje extra service dat je biedt, maar het kan wel voor extra retourzendingen zorgen. Door de klant zelf te laten opdraaien voor de verzendkosten van het terugzenden, zullen ze eerder geneigd zijn om het product te houden.

Houd je aan deze termijn. Bied geen zichttermijn van 30 dagen bijvoorbeeld. Ook dit is weer een stukje extra service dat je kunt bieden, maar met het oog op het aantal retourzendingen in je webwinkel niet handig. Belangrijk is dat je de klant op een juiste manier informeert over zijn herroepingsrecht. Beschrijf de procedure op je website en voeg deze toe bij de bestelling, bijvoorbeeld op de achterkant van de factuur of pakbon. Informeer je de klant niet over de zichttermijn van 14 dagen, dan heeft deze automatisch maximaal een jaar de tijd om een product te retourneren. Vermeld ook duidelijk dat de kosten voor retourzending voor rekening van de klant komen, anders draai je daar zelf voor op.

Vind je dit artikel nuttig of interessant? Deel het dan met je netwerk, dat waardeer ik enorm!

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.