Hoe voorkom je retourneringen door een goede verzending?
arrow_drop_up arrow_drop_down
13 april 2017 

Hoe voorkom je retourneringen door een goede verzending?

Uit onderzoek blijkt dat bij grote webshops het aantal retourneringen rond de 30% ligt. Dit zijn natuurlijk erg veel klanten die je het liefst binnen wil houden en vaker terug ziet komen. Nu zijn er een aantal dingen die jij als webshopeigenaar kan doen om het percentage retourzendingen te verminderen. Denk daarbij ook aan een goede verzending, want een leuk pakketje straalt veel meer uit, toch?

Ga voor een professionele uitstraling

Voor een goede uitstraling kun je beginnen met een (brievenbus)doosje met jouw logo erop en eventueel jouw huisstijl. De klant ziet meteen dat het pakket van jouw webshop afkomstig is en daarnaast straalt het professionaliteit uit. Om het af te maken kun je bedrukte tape met jouw logo gebruiken. Zorg dat het item dat je verstuurd mooi is ingepakt in inpak- en/of vloeipapier. Schrijf er een handgeschreven kaartje bij en voeg eventueel een cadeautje toe. Wil je er zeker van zijn dat de klant de volgende keer aan jou denkt? Doe er dan een flyer met kortingscode bij voor een volgende aankoop. De klant zal er plezier aan hebben om jouw pakketje uit te pakken, wat positief werkt op het aantal retourneringen.

Hoe voorkom je retourneringen door een goede verzending

Kies het juiste verpakkingsmateriaal

Als je klant iets bij je bestelt, wil je dat het in perfecte staat bij hem of haar aankomt. Verpak je producten dus zorgvuldig, zeker als ze breekbaar zijn. Kies een zo klein mogelijke doos. Dat is niet alleen goedkoper, maar voorkomt ook dat je lucht gaat verzenden en onnodig veel ruimte inneemt in de vrachtwagen of bestelbus van de vervoerder. Daarnaast beschermt een perfect passende doos je producten veel beter. Vul de lege ruimte op met luchtzakjes of opvul-chips. Deze zijn ook in een milieuvriendelijke variant verkrijgbaar. Of gebruik noppenfolie om je kwetsbare producten te beschermen. Er zijn talloze mogelijkheden en voor elk product is er een passende oplossing te bedenken.

Betrouwbare verzending

Zorg naast een goede uitstraling en verpakking van je producten ook voor een snelle verzending mét track en trace code. De meeste klanten willen het product het liefst zo snel mogelijk in huis hebben, dus een snelle verzending is van essentieel belang om de klant te vriend te houden. Aan de andere kant vindt niemand het fijn om de hele dag thuis af te moeten wachten tot een pakketje wordt geleverd, dus dan biedt een track en trace code uitkomst. De klant kan dan redelijk nauwkeurig zien wanneer zijn bestelling bezorgd wordt.

Als het gaat om het verminderen van het aantal pakketjes dat teruggestuurd wordt, is het misschien nog wel veel belangrijker dat je een bestelling ook echt op de afgesproken datum levert. Niets vervelender dan dat je last-minute online een cadeau bestelt, dat vervolgens te laat geleverd wordt. Kies dus voor een betrouwbare vervoerder. Vaak kun je met hen een contract afsluiten, eventueel via een dienst als Sendcloud of Myparcel, waardoor je goedkoper uit bent, ook als je (nog) niet heel veel pakketjes verstuurt.

Hopelijk heb je wat aan deze tips! Heb je er wat aan toe te voegen? Laat dit dan zeker weten in de reacties.

Dozen bedrukken vanaf 25 stuks

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Martje Boselie van Velpack.nl. Velpack.nl is specialist in het bedrukken van verzendverpakkingen zoals dozen, brievenbusdoosjes en enveloppen. Uniek is dat ze dat al vanaf 25 stuks doen, waardoor het ook voor startende of kleinere webwinkels interessant is. Ze denken graag met je mee en kunnen alles voor je uit handen nemen, van idee tot en met het bedrukken. Fijn, want zo hoef je niet apart een vormgever in te schakelen!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen