Zo ga je als webshopeigenaar om met verzending rondom de feestdagen
15 november 2021 
4 min. leestijd

Zo ga je als webshopeigenaar om met verzending rondom de feestdagen

Elk jaar is het weer hetzelfde sinterklaas- en kerstliedje: veel consumenten bestellen hun pakketjes pas op het laatste moment, waardoor een gigantische piekbelasting ontstaat. Daardoor is het rondom de feestdagen zó druk met online bestellingen, dat logistieke partijen het aantal verzendingen niet meer aankunnen. Veel pakketjes komen daardoor te laat aan bij de ontvanger. Het gevolg? Talloze cadeautjes missen de pakjesboot of liggen niet op tijd onder de kerstboom. Dit jaar komt daar nog eens bij, dat het aantal online bestellingen in de Corona-tijd explosief toegenomen is. Hierdoor hebben webwinkeliers en andere logistieke partijen alle zeilen al bij moeten zetten, nog vóór de drukste periode van het jaar überhaupt begonnen is. Hoe ga je als webshopeigenaar om met deze problemen en wat kun je doen om teleurstelling bij je klanten te voorkomen?

Dit is de situatie

Sinds het begin van de lockdown zien webwinkels een toename van 19 procent in het aantal online bestellingen. En die toename is behoorlijk structureel aan het worden. Oftewel: alle partijen die iets te maken hebben met e-commerce lopen al op hun tenen om alle pakketjes op tijd af te leveren. En nu staat ook nog eens de drukste periode van het jaar voor de deur. Webwinkeliers geven aan in de aanloop naar de feestdagen een omzetstijging van zo'n 70 procent te verwachten. De grootste piek zal liggen op Black Friday (26 november) en Cyber Monday (29 november). Consumenten zullen deze kortingsfestijnen gebruiken om hun sinterklaascadeaus in te slaan en zelfs om hun eerste kerstcadeaus alvast voor een vriendelijke prijs in de kast te kunnen leggen.

Waarom dit ook jouw probleem is

Je zou kunnen zeggen: maar daar kan ik als webwinkeleigenaar toch allemaal niks aan doen? En ergens is dat natuurlijk ook zo. Alleen is het óók zo, dat klanten eerder teruggaan naar webwinkels die in lijn met hun bezorgbelofte geleverd hebben. Dat is niet alleen een gegeven, maar ook nog eens super begrijpelijk. Het is dus ook in jouw eigen belang om alles in het werk te stellen om het aantal aankopen in je webwinkel zo goed mogelijk te spreiden. Zo geef je jezelf meer ademruimte om bestellingen op tijd te verwerken en de bezorgpartij waarmee je samenwerkt ook.

Campagne: Wees voorbereid - Bestel op tijd

Om ervoor te zorgen dat het bezorgen van online bestellingen niet al te veel vastloopt, is Thuiswinkel.org ook dit jaar weer de campagne 'Wees voorbereid - Bestel op tijd' gestart. Deze campagne richt zich met name op Sinterklaas, vanwege de piekbelasting rondom Black Friday en Cyber Monday. Op de grootste piekdagen zijn er soms wel 2 miljoen pakketjes die allemaal bij hun ontvangers afgeleverd moeten worden. Afgelopen jaar was de campagne een groot succes: 39 procent van de consumenten gaf toen aan dat ze hun bestellingen eerder geplaatst hebben dan dat ze dat normaal gedaan zouden hebben. Met zo'n prachtig cijfer kun je je vast voorstellen dat het effect daarvan op de pakketbezorging rondom Sinterklaas enorm is.

Haak aan bij de campagne

Als webshopeigenaar kun je aanhaken bij de campagne. Dit doe je door gebruik te maken van het campagnemateriaal van Thuiswinkel.org. Je kunt het vignet met 'Wees voorbereid - bestel op tijd!' plaatsen in je webshop, je nieuwsbrief en op social media. Hetzelfde geldt voor de door het campagneteam opgestelde 'Besteltips van Sinterklaas'. Je kunt dit materiaal gratis downloaden op de campagnepagina.

Dit kun jij verder doen

  • Verpak bestellingen voor één klant zo veel mogelijk in één pakket.
  • Zorg dat je pakketten zo vroeg mogelijk op de dag bij je vervoerder zijn. Zo voorkom je piekbelasting aan het einde van de dag.
  • Wees realistisch: pas je bezorgbeloftes rondom de feestdagen aan. Dan weten je klanten wat ze kunnen verwachten.
  • Maak vooraf een inschatting van je verkopen en deel deze met je vervoerders. Dan kunnen zij zich zo goed mogelijk voorbereiden.
  • Smeer je salesacties van november tot januari zo veel mogelijk uit. Op die manier spreid je je bestellingen.
  • Zorg ervoor dat je consumenten hun bestelling kunnen volgen met Track & Trace. Dan weten ze - wat er ook gebeurt - in ieder geval op ieder moment waar hun pakketje is. Dit voorkomt onnodige belletjes en berichten naar de klantenservice van webwinkel én bezorgpartij.

Informeer je klanten wat zij kunnen doen

Vaak voorkomt heldere communicatie al een hoop teleurstelling. Het is dus goed om heel duidelijk uit te spreken wat je klanten tijdens deze bijzondere periode kunnen verwachten. Daarnaast is het ook goed om je klanten te informeren over wat zij zelf kunnen doen om ervoor te zorgen dat de pakketbezorgingen rondom de feestdagen zo soepel mogelijk verlopen. Denk hierbij aan de volgende tips:

  • Wacht niet tot het laatste moment met bestellen. Weet je wat je wilt geven? Bestel het dan meteen.
  • Doordeweeks bestellen is beter dan in het weekend. Weekenddagen zijn namelijk de drukste werkdagen bij webwinkels en bezorgers.
  • Bundel je aankopen en koop al je cadeaus in één keer.
  • Heb je gekozen voor thuisbezorging? Zorg er dan voor dat je thuis bent als de bezorger langskomt. Houd je Track & Trace goed in de gaten en wijzig de bezorgtijd ruim van tevoren als je plannen veranderen. Of laat het bij de buren afleveren (en zorg ervoor dat de buren thuis zijn!). Zo voorkom je dat de bezorger voor niks komt en nog een keer langs moet komen.
  • Je kunt je pakket ook laten afleveren op een servicepunt. De pakketbezorger komt dan sowieso niet voor niks en jij kunt het pakket afhalen wanneer het jou uitkomt.

Conclusie

De feestdagen zorgen ieder jaar voor drukte bij webwinkels en bezorgpartijen. Als webshopeigenaar is het belangrijk om daar helder over te communiceren naar je klanten: welke bezorgbelofte kun jij in deze bijzondere tijd garanderen? Daarnaast is het belangrijk om zelf maatregelen te nemen om je bestellingen zo veel mogelijk te spreiden. Bijvoorbeeld het spreiden van je salesacties en een inschatting van het aantal verkopen doorgeven aan je vervoerpartij. Je kunt bovendien je klanten ook informeren wat zij kunnen doen om ervoor te zorgen dat hun pakketje op tijd is voor pakjesavond of kerst. Denk aan op tijd bestellen, thuisblijven voor de bezorger en aankopen bundelen. 

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief