Tevreden klanten zijn goud waard
Mindset
Astrid van der Made
Mindset
2 min

Tevreden klanten zijn goud waard

2 min

Tevreden klanten zijn van groot belang voor het voortbestaan van je webwinkel. Tevreden klanten zijn terugkerende klanten, ze vertellen hun ervaringen aan vrienden en kennissen en zorgen zo voor groei van je webwinkel.

Wat kun je als webwinkelier doen om je klant tevreden te houden? Ik ben van mening dat dit in een paar woorden samengevat kan worden: wees duidelijk, eerlijk en vriendelijk en doe eens iets extra’s voor je klant. Gebruik de checklist hieronder om te bepalen of aan jouw klantenservice nog iets te verbeteren valt.

Wees duidelijk

  • Is direct duidelijk wat de levertijd van een artikel is? Zijn de producten op voorraad of moeten ze speciaal voor de klant gemaakt of besteld worden? Duidelijkheid geven over de levertijd voorkomt teleurstelling bij de klant.
  • Is direct duidelijk wat de verzendkosten en eventuele andere bijkomende kosten zijn? Niets is zo vervelend dan er bij het afrekenen pas achter komen dat er administratiekosten in rekening gebracht worden. Of dat de verzendkosten wel erg hoog zijn. Alle kosten moeten duidelijk zijn voordat de klant het bestelproces in gaat.
  • Wat zijn je retourvoorwaarden? Voor wie zijn de kosten en binnen welke termijn kan een bestelling geretourneerd worden? Geef deze informatie een duidelijke plek in je webwinkel.
  • Is alle belangrijke informatie snel en gemakkelijk op je website te vinden? Niemand heeft zin om de hele website door te spitten als ze op zoek zijn naar informatie over garantie of retourneren.

Wees eerlijk

  • Zijn de algemene voorwaarden op orde en handel je niet in strijd met de wet?
  • Staan je bedrijfsgegevens op je site vermeld? Het is voor webshops verplicht om hun e-mailadres en adresgegevens te vermelden. Het aanwezig zijn van deze gegevens vergroot het vertrouwen van de consument in de webwinkel.
  • Hoe beoordelen andere klanten jouw webshop? Plaats reviews en beoordelingen op je website en houd bij wat er online over jouw webwinkel geschreven wordt. Zeker in het geval van negatieve ervaringen is het belangrijk dat je hier adequaat op reageert.
  • Geef jij je fouten toe? Er kan natuurlijk eens iets mis gaan, waar mensen werken worden immers fouten gemaakt. Dat is helemaal niet erg, maar geef het toe, leg het uit aan de klant en kom met een perfecte oplossing.

Wees vriendelijk

  • Hoe ga je om met je klanten? Reageer snel op vragen en klachten en neem je klant serieus. Probeer altijd te zoeken naar een oplossing en voorkom dat de klant een negatief gevoel overhoudt aan jouw webwinkel.
  • Doe eens iets aardigs voor je klanten, verras ze, verleen extra service of lever sneller dan beloofd. Als je meer doet dan verwacht wordt, levert dit vaak een goed gevoel op.

Ik denk dat je met bovenstaande tips een heel eind komt. Tot slot misschien wel de belangrijkste tip: Doe wat je de klant belooft en kom afspraken na. Want tevreden klanten zijn immers goud waard voor je webwinkel.

Wil jij ontdekken hoe je die consumenten vindt die staan te springen om jouw producten te kopen, zonder dat je telkens weer korting geeft? Bekijk de Moeiteloos Meer Klanten masterclass.

Categorieën