AR: een offline beleving met de snelheid van online
Conversie verhogen
Robin Radder
Conversie verhogen
3 min

AR: een offline beleving met de snelheid van online

3 min

Online shoppen blijft groeien. Bij het online aanbieden van een product, is de juiste productinformatie en een realistische weergave onmisbaar. Want of het nu gaat om het online aanschaffen van een elektronisch apparaat, het kopen van nieuwe meubels of kleding. Gedetailleerde informatie over het product is erg belangrijk voor de klant. Het komt helaas nog regelmatig voor dat het daadwerkelijke product in het echt flink tegenvalt voor de klant, wat resulteert in een retourzending. De oorzaak? De getoonde foto’s en/of video’s op de website gaven geen realistisch beeld van het product.

Try before you buy

Om dit tegen te gaan, integreren webshops tegenwoordig steeds vaker Augmented Reality (AR) tools om klanten meer online binding te geven met producten en om zich te onderscheiden van andere online concurrenten. AR biedt een net-echt-ervaring. De potentiële klant kan in één oogopslag gedetailleerd het product bestuderen, aan de hand van een productbeleving waarbij AR is toegepast. Het product wordt tot leven geroepen op een realistische manier. Het product in 3D wordt via het scherm gecombineerd met de omgeving van de klant. Hierdoor kan het product thuis worden ‘uitgeprobeerd’. Denk hierbij aan het testen van meubels in de woonkamer of het passen van een virtuele bril.

Een unieke productbeleving

Tegenwoordig wordt er steeds meer online besteld. Van elektronica tot auto’s. In sommige gevallen geldt dat het fijn is om het product in een fysieke winkel te bekijken, maar steeds vaker wint de webshop het van de fysieke winkel. Slechts met één klik op de knop is een product besteld en vaak al de volgende dag in huis. Toch kan het lastig zijn als webshop retailer om de potentiële klant een gedetailleerde look-and-feel van een product online te bieden. Dit probleem kan worden weggenomen door realistische productbeleving aan te bieden, in de vorm van AR. Dit kan leiden tot een hogere conversie, omdat klanten eerder overgaan tot aankoop.

Minder retourzendingen

Online webshops kampen met een hoog percentage retourzendingen. Online producten kunnen namelijk in het echt flink tegenvallen. De bijbehorende productomschrijving, foto’s en eventuele video’s blijken regelmatig een onrealistisch beeld te schetsen. Door AR toe te passen, kan de potentiële klant in één oogopslag zien of het product voldoet aan zijn of haar wensen. Deze informatie draagt niet alleen bij aan het winnen van het vertrouwen van (nieuwe) klanten, maar beperkt ook het aantal retourzendingen. De klant weet namelijk door AR precies wat er gekocht wordt, waardoor er minder of geen ruimte voor verrassingen of teleurstellingen meer is. En dit wordt gewaardeerd. 61% van de online shoppers geeft aan dat ze sneller geneigd zijn om een aankoop te doen, wanneer de webshop gebruik maakt van uitgebreide productinformatie in de vorm van augmented reality (Invesprco, 2020).

Bekijk in deze video hoe je Augmented Reality kunt inzetten voor je webwinkel.

ARize: een handige AR tool voor e-commerce

ARize is een online platform dat ‘the next shopping experience’ aanbiedt aan e-commerce bedrijven. Door het eenvoudige gebruik van het platform, kunnen online retailers en winkeliers op een laagdrempelige manier de mogelijkheden van AR ontdekken. ARize biedt de mogelijkheid aan online retailers om o.a. hun producten te integreren in de realiteit via het scherm, het product groter en/of kleiner te maken en of te laten roteren. Ook kan het product in verschillende kleuren worden weergegeven en biedt ARize de optie om het product vanbinnen te bekijken, zoals bij een auto. Tot slot kunnen ook interactieve producten worden geüpload, wat de mogelijkheid biedt aan klanten om het product te testen aan de hand van AR. Kortom, allemaal handige functies om het aankoopproces een stuk vlekkelozer te laten verlopen.

Hoe werkt ARize?

In tegenstelling tot het integreren van AR technieken in de webshop zelf, biedt ARize een platform aan waar online retailers en winkeliers hun producten in AR simpel kunnen omzetten. Om vervolgens deze producten aan de klant te tonen via het ARize platform. Deze eenvoudige manier biedt webshops de mogelijkheid om te leren werken met AR technieken, zonder een speciale app te laten maken om AR te integreren in de webshop. Het platform kan een eerste kennismaking met AR zijn voor online retailers en winkeliers!

Ondernemers kunnen eenvoudig een bedrijfsaccount aanmaken, waarbij hun producten in AR worden getoond. Hierbij kan relevante productinformatie worden toegevoegd, waaronder:

  • Het bedrijfslogo bovenaan het scherm.
  • De naam van het product.
  • De prijs van het product.
  • Additionele product informatie.
  • Contactinformatie van de online retailer/winkelier.
  • Een gepersonaliseerde ‘actie knop’, waardoor het product aangeschaft kan worden.
  • Push notificaties, waardoor volgers van het bedrijfsaccount regelmatig updates kunnen ontvangen.
  • De mogelijkheid om AR content te delen middels een persoonlijke link of via social media kanalen zoals Facebook, Instagram of Twitter.
  • Het ontvangen van persoonlijke gegevens van de klant, zoals geslacht, locatie, conversie ratio etc.

Kortom, ARize biedt online retailers en winkeliers de mogelijkheid om realistische online winkelervaringen te creëren. AR is hét antwoord op een hogere conversie, minder retourzendingen en hierdoor lagere kosten. Nieuwsgierig geworden naar ARize en benieuwd of het ook in jouw webshop een toevoeging kan zijn? Vul dan hieronder je gegevens in en ontvang vrijblijvend meer informatie van ARize.

Categorieën