arrow_drop_up arrow_drop_down

Je eigen webshop? 8 redenen om dit niet te doen

Webshops schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Veel ondernemers laten zich verleiden hun producten en diensten online te gaan aanbieden. Het lijkt heel gemakkelijk: je producten vanuit huis verkopen via een digitaal kanaal. Toch is er ook een keerzijde. We geven je 8 redenen waarom je er beter vanaf kunt zien.

1.     Een webshop kost geld

Om een webshop te beginnen, moet je kosten maken. Je hebt software nodig, je moet je inschrijven bij de Kamer van Koophandel en natuurlijk zorgen dat je producten klaar staan. Vergis je niet in de kosten. Er komt altijd meer bij kijken dan je denkt. Heb je die ruimte om te investeren ook echt? Heb je een buffer voor het geval je met onverwachte kosten te maken krijgt? Als de financiële basis te wankel is, is het beter niet aan een webshop te beginnen.

2.     Je krijgt te maken met regels

Wil jij een webshop vanuit je woning gaan runnen? Daar zijn daar bij de gemeente bepaalde regels voor vastgesteld. Zo mag je in veel gevallen geen klanten thuis ontvangen voor de verkoop. Houd ook rekening met leveranciers. Komen die bijna dagelijks producten lossen voor jouw deur? Dan kan dat overlast voor de buurt veroorzaken. Begin dus nooit zomaar een webwinkel. Misschien is dat vanuit jouw woning niet eens toegestaan.

3.     Een webshop kost discipline

Een webshop vanuit huis zorgt ervoor dat werk en privé door elkaar beginnen te lopen. Het vergt een strakke planning om voldoende tijd in je webshop te steken. De kans op afleiding is groot: je doet tussendoor een boodschap en staat een half uur met de buurvrouw te kletsen. Of je moeder komt spontaan op de koffie, zodat er van werken niets meer terecht komt. Voor het runnen van een webshop moet je een ondernemersmentaliteit hebben en stevig in je schoenen staan. Herken je je daar niet in? Dan is het beter om er niet aan te beginnen.

4.     Negatieve reacties

Een foutje is menselijk, maar in een webshop wordt je daar keihard op afgerekend. Onjuiste informatie bij een product of kwaliteit die tegenvalt, kunnen leiden tot uiterst negatieve reviews. En zie die maar weer eens van internet af te krijgen. Het is niet zo gemakkelijk om de gevolgen van negatieve reacties om te keren. Dat is een groot nadeel van een webshop.

5.     Geen persoonlijk contact

Het runnen van een webshop is een eenzaam bestaan. Het enige contact dat je met je klanten hebt, verloopt via e-mail, telefoon of chat. Hierdoor is het veel lastiger om een band met je klanten op te bouwen. Terwijl die relatie juist heel belangrijk is om je klanten terug te laten keren. Ben jij een mensenmens en houd je wel van een praatje? Grote kans dat een webshop je dan erg tegen gaat vallen.

Tip: Sluit je aan bij onze online community met ruim 1000 webwinkeliers. Hier kun je sparren, ervaringen uitwisselen en successen delen. Meer info >

6.     Winst valt tegen

Een webshop runnen kost veel tijd en energie. Zeker in het begin zul je er nauwelijks iets aan overhouden. De marges zijn maar klein. Hoe leuk het ook lijkt, als je meer financiële ruimte wilt, kun je beter in loondienst gaan. Dan ben je zeker van je inkomen en hoef je je niet apart te verzekeren voor allerlei zaken.

7.     Concurrentie is moordend

Natuurlijk ben je enthousiast over jouw producten of diensten. Maar denk niet dat je de enige bent. Er zijn ongetwijfeld vele webshops die een vergelijkbaar aanbod hebben. Je moet je wel heel erg onderscheiden om succes te hebben. Veel ondernemers ontbreekt het aan visie of een duidelijke strategie, waardoor de webshop te weinig opbrengt.

8.     Een webshop kost veel meer tijd dan je denkt

Als je een webshop echt goed van de grond wilt krijgen, kost dat gigantisch veel tijd. Je moet een website (laten) bouwen en inrichten, nadenken over marketing en zorgen dat je startklaar bent. Maar dan begint het pas. Bestellingen en retourzendingen moeten worden verwerkt, je administratie moet worden gedaan en, o ja, je bent ook nog actief op social media. Daarnaast onderhoud je het contact met je klanten en leveranciers en zorg je dat je voorraad op peil is. Kortom: je bent veel meer uren aan het werk dan je in de eerste instantie zou denken. Het is maar de vraag of je die tijd hebt en of je die echt allemaal in een webwinkel wilt steken.

Houden deze 8 redenen jou niet tegen om je webshop te starten? Dan heb je straks wellicht de mooiste baan die er is!

Download de pdf met 7 meest gemaakte fouten door startende webwinkeliers

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen