arrow_drop_up arrow_drop_down

De nr 1 vraag die je jezelf moet stellen als je begint met content marketing

Contentmarketing is een geweldige manier om meer bezoekers en klanten naar je webshop te trekken. Zonder ook maar een euro aan advertenties uit te geven kan het je duizenden bezoekers extra opleveren, elke maand weer. Voordat je aan de slag gaat met content marketing zou je jezelf één vraag moeten stellen. Als je er maximaal resultaat uit wil halen tenminste. Welke vraag dat is, leg ik in dit artikel uit.

Beantwoord de vraag van de consument

Stel je voor dat iemand van plan is om een puppy in huis te nemen, en dat hij via Google alvast zoekt naar welke spullen hij daarvoor nodig heeft. Hij typt in de zoekmachine: “wat heb je allemaal nodig voor een puppy?” Als jij op je website een informatief artikel hebt staan, met exact deze titel en waarin je precies uitlegt wat iemand allemaal aan spullen nodig heeft, dan is de kans groot dat die persoon jouw artikel via de zoekmachine tegenkomt.

Zodra hij op jouw link klikt en besluit om het artikel te lezen, geef je daarin waardevolle informatie. Je beantwoord de vraag die de consument heeft.

Geen bezoekers maar klanten

Bezoekers op je website zijn leuk natuurlijk, maar je hebt er pas echt iets aan als zij klant worden en hun portemonnee trekken. Dat doe je door in het informatieve artikel links te plaatsen naar je productpagina’s. Zodat bezoekers de producten die je aanbeveelt als antwoord op de vraag – of als oplossing voor het probleem – direct kunnen aanschaffen. Fijn voor jou, maar zeker ook voor de klant omdat die niet meer op zoek hoeft naar de juiste producten. Die bied je hem op een presenteerblaadje aan.

Dat is in de basis content marketing. Je helpt de consument door een vraag te beantwoorden of een oplossing te bieden voor een probleem dat hij ervaart. Ondertussen verhoog jij je omzet doordat je in de artikelen vertelt over hoe jouw producten de consument kunnen helpen.

Welke vraag moet je dan stellen voor je aan de slag kunt met contentmarketing?

Om content marketing effectief in te kunnen zetten voor je webshop, is het allerbelangrijkste dat je jouw doelgroep goed kent. Zorg ervoor dat je precies weet wie jouw producten kopen. Zijn het mannen of vrouwen? Van welke leeftijd? Waar wonen ze en wat vinden zij belangrijk in het leven? Wat zijn hun wensen, en waar hebben zij behoefte aan? En: welke vragen of problemen spelen er bij hen?

Dit is de nummer 1 vraag die je jezelf moet stellen: Wat is het grootste probleem van jouw doelgroep?

Is dit een probleem waar jij (in de vorm van jouw producten) de oplossing voor biedt, dan heb je potentieel goud in handen.

Content marketing succesvol inzetten

Veel mensen beginnen hun zoektocht naar een bepaald product in een zoekmachine zoals Google. Ze hebben een vraag of een probleem dat ze graag opgelost zien. Zoals in het voorbeeld van de persoon die een puppy in huis neemt. Je kunt je voorstellen dat hij vele vragen heeft en voor het antwoord op zoek gaat in een zoekmachine. Door in informatieve artikelen antwoord te geven op deze vragen, bied je veel waarde. Dit geeft jou een enorme gunfactor (zie ook het wederkerigheidsprincipe van Cialdini). Daarnaast maak je het de consument gemakkelijk door de benodigde producten direct bij jou te kunnen bestellen.

Je weet nu welke vraag je jezelf moet stellen als je aan de slag gaat met contentmarketing. Heb jij hier al eens over nagedacht? Wellicht heb je het antwoord al. Anders raad ik je aan om op onderzoek uit te gaan. Probeer je in te leven in je doelgroep. En wat daarnaast ook erg goed werkt: vraag het hen gewoon!

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen