arrow_drop_up arrow_drop_down
21 mei 2015 

Bind je doelgroep aan je webwinkel met contentmarketing

Contentmarketing is hot. Het is niet meer weg te denken uit het marketingplan en steeds vaker neemt het de plek in van advertenties en reclame. Ook webwinkels hebben baat bij een goede content strategie. Het is een prachtige manier om meer bezoekers te trekken en meer verkopen te genereren. Lees verder hoe je contentmarketing voor jouw webwinkel kunt inzetten en hoe social media het effect vergroot.

Deel relevante informatie

Bij contentmarketing draait alles om het verstrekken van relevante informatie. Als je dit via het juiste kanaal en bij het juiste publiek doet, kun je mensen aan je webwinkel binden. Door het creëren en aanbieden van content kun je de doelgroep informeren en inspireren. Je laat zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied. Als je het goed aanpakt stijgt bovendien het vertrouwen in je bedrijf, waardoor bezoekers sneller een aankoop zullen doen.

Soorten content

Je kunt content op vele manieren aanbieden. Onder andere via:

  • Blogs
  • E-books
  • Whitepapers
  • Video’s
  • Infographics
  • Inspiratiepagina’s
  • Moodboards

Bied die informatie aan waarnaar je doelgroep op zoek is. Spelen er bepaalde vragen of problemen in je doelgroep? Maak dan bijvoorbeeld een e-book of video waarin je antwoord geeft op deze vragen. Vertel hoe jouw producten bijdragen aan de oplossing van het probleem. Is het bijna Vaderdag? Maak een inspiratiepagina in je webwinkel, met daarop de 10 grappigste Vaderdag cadeaus. Maak een moodboard met interieurtips voor komende zomer of schrijf een blog over de leukste dagjes uit tijdens de zomervakantie. Contentmarketing kent vele vormen, wees creatief! Door het aanbieden van de juiste content op het juiste moment bereik en bind je je doelgroep aan de webwinkel.

Verspreid de content

Als je de content gecreëerd hebt, is het zaak om deze bij je doelgroep onder de aandacht te brengen. Social media kanalen zijn daar heel geschikt voor. Bepaal wel eerst op welke social media kanalen jouw doelgroep aanwezig is en of het soort content geschikt is voor elk kanaal. Zo kun je bij een video het beste kiezen voor YouTube en Facebook. Heb je een mooie foto of afbeelding, dan zijn ook Instagram en Pinterest een goede optie. Schrijf korte teasers en plaats een link naar de content op je website. Een afbeelding doet het vaak ook erg goed en trekt direct de aandacht. Door naast productinformatie, reclame en aanbiedingen ook waardevolle content te delen wek je sympathie bij de doelgroep. Je biedt hen informatie waar ze echt iets aan hebben. Je werkt zo aan je expertstatus en door het plaatsen van deze berichten op social media is je bedrijf meer en vaker zichtbaar. Voor alle partijen een win-win situatie.

Tip: plaats bij de content zogenaamde deel-knoppen, waarmee bezoekers de content eenvoudig op social media kunnen delen. Hierdoor kan het bereik enorm stijgen.

Zet de nieuwsbrief in voor contentmarketing

Je kunt de content ook via je nieuwsbrief onder de aandacht brengen bij de doelgroep. Een ideale manier om meer verkeer in je webwinkel te krijgen. Of keer het om en verzamel nieuwsbrief inschrijvingen, bijvoorbeeld door het aanbieden van een gratis e-book over een relevant onderwerp.

Essentieel: inzicht in de informatiebehoefte

Social media is tevens een goed kanaal om achter de informatiebehoefte van je doelgroep te komen. Stel vragen en zoek de interactie op. Zo kun je waardevolle informatie verzamelen die je kunt inzetten in de contentmarketing strategie. Door juist die content aan te bieden waarnaar vraag is, werk je efficiënt en doelgericht.

Dit artikel is ook gepubliceerd in Checklist Webwinkel, vakblad voor webwinkeliers.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen