Waarom marketing geen geld hoeft te kosten
22 september 2021 
3 min. leestijd

Waarom marketing geen geld hoeft te kosten

Als je je webshop omzet wil laten stijgen, dan zijn er grofweg drie dingen die je kunt doen om dit voor elkaar te krijgen: zorgen voor meer bezoekers, zorgen dat een groter percentage van die bezoekers een aankoop doet, en ervoor zorgen dat deze klanten meer geld uitgeven per bestelling of nog eens terug komen voor een herhalingsaankoop. 

Laten we het eens over het eerste punt hebben: het trekken van meer bezoekers naar je webwinkel. Marketing dus. Dit kun je op verschillende manieren aanpakken. Er zijn talloze manieren om jouw shop onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Deze zijn onder te verdelen in twee groepen: betaalde marketing methoden en gratis marketing methoden.

Betaalde marketing voor je webshop

Bij betaalde marketing kun je denken aan advertenties in zoekmachines of op social media. Of aan advertenties in tijdschriften en samenwerkingen met influencers. Hiermee kun je op korte termijn hele mooie resultaten behalen. Dat vind ik zelf meteen het grootste voordeel. Waar je bij de gratis - of organische - marketing vaak geduld moet hebben voor je er de vruchten van kunt plukken, zie je bij de betaalde marketing methoden vaak direct resultaat. Een ander voordeel is dat je met deze vorm van marketing consumenten kunt bereiken die je wellicht niet op de organische manier bereikt. 

Klinkt goed dus. Maar toch zijn er ook nadelen. Wat mij betreft is het belangrijkste nadeel: de kosten. Zeker bij advertenties in bijvoorbeeld Google of op sociale media betaal je per klik, of per klant. Dit drukt enorm op je marge. Als dit jouw enige methode is om bezoekers te trekken, kan het erg lastig worden om jezelf een goed salaris uit te betalen. Je houdt simpelweg te weinig winst over als je voor elke klant moet betalen. Houd dit dus in gedachte als je hiermee aan de slag gaat en reken goed door wat je voor elke klant kunt uitgeven.

Gratis marketing voor je webshop

Zelf ben ik een groot voorstander van het inzetten van gratis marketing methoden voor een webwinkel. Er zijn namelijk zoveel manieren om je bedrijf te promoten, zonder dat je daarvoor meteen je portemonnee moet trekken. – Disclaimer: ze vragen wél een investering in tijd, en uiteraard is tijd ook geld.

Toen ik zelf mijn webwinkel nog had stonden mijn producten regelmatig in tijdschriften. Grote bladen ook, zoals de VT wonen, de Elle en de Flair. Iets dat me enorm veel naamsbekendheid, bezoekers en klanten heeft opgeleverd. Nooit heb ik echter betaald voor een publicatie in een tijdschrift. Het was allemaal free publicity. Nu leer ik mijn klanten hoe zij dit ook voor elkaar krijgen, door het sturen van persberichten

Een andere vorm van gratis marketing: bloggen. Deel tips op je website, beantwoord vragen van klanten, geef inspiratie en kijkjes achter de schermen. Consumenten vinden het leuk om dit te lezen en je vergroot je naamsbekendheid. Bovendien heb je met al die blogs meteen volop content om te delen op social media (ook een gratis marketingkanaal!) en in je nieuwsbrief. 

Gratis bezoekers dankzij SEO

Iets dat absoluut niet vergeten mag worden als we het over onbetaalde promotie hebben, zijn natuurlijk de zoekmachines. Google is een enorme bron van gratis verkeer voor jouw webshop. Heel veel consumenten starten hun zoektocht naar een product, of naar een oplossing voor hun probleem, in een zoekmachine. Dat betekent, dat als jouw webshop een beetje goed scoort in de zoekresultaten, dat je hier een heleboel bezoekers mee kunt trekken. Zonder dat je daarvoor hoeft te betalen. Geweldig toch?

Als je slechts één gratis promotiemethode zou gaan inzetten, dan raad ik je absoluut aan om aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie voor je webshop. Ja, er gaat flink wat tijd in zitten, maar daar kun je langdurig van profiteren. In mijn geval: blogs die ik jaren geleden geschreven en geoptimaliseerd heb voor Google, leveren me nu nog steeds elke maand duizenden gratis bezoekers op. Zonder dat ik daar nu nog iets voor hoef te doen. 

Hoe doe ik het?

Voor mijn bedrijf – en voorheen ook voor mijn webwinkels – zet ik vooral de organische marketing in. Ik besteed veel tijd aan SEO, bloggen, social media en e-mailmarketing. Daarmee bereik ik flink wat mensen binnen mijn doelgroep. Maar niet iedereen. Dus voor de mensen die ik op deze manier niet kan bereiken, adverteer ik. Op die manier druk ik mijn marketingkosten enorm en haal ik maximaal resultaat uit mijn campagnes.

Hoe pak jij dit aan voor jouw webshop? Ik vind het leuk als je dit hieronder deelt!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief