arrow_drop_up arrow_drop_down
in SEO

Zoekmachine marketing: SEO of SEA?

Als je een webshop start, maakt zoekmachine marketing een groot verschil. Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken met jouw mooie producten. Daarom is het belangrijk dat je gevonden wordt door zoekmachines. Hoe mooi is het als mensen na een zoekopdracht op jouw website terecht komen. Dat gebeurt niet vanzelf. Gelukkig kun je door zoekmachine marketing ervoor zorgen dat jouw webshop snel gevonden wordt. Een goede SEO- of SEA strategie is daarbij de sleutel tot succes. We leggen je graag uit wat zoekmachine marketing precies inhoudt en hoe je daar gebruik van kunt maken.

Zoekmachine marketing, wat is dat precies?

Zoekmachine marketing is een manier om te zorgen dat webpagina’s gevonden worden door zoekmachines. Als iemand een zoekterm intypt, die alles met jouw webshop te maken heeft, is het fijn dat jouw pagina naar boven komt. Je webshop staat hoog in de zoekresultaten. Dat zorgt ervoor dat er meer bezoekers naar je site komen en je webshop steeds bekender wordt. Je kunt zoekmachine marketing opsplitsen in twee verschillende delen: zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Zoekmachine marketing heeft te maken met niet betaalde en betaalde zoekresultaten. En dat is ook precies het verschil tussen SEO en SEA. Betaalde zoekresultaten staan altijd boven de niet betaalde zoekresultaten. Hier kun je rekening mee houden in je online marketingstrategie.

Wat is SEO?

De afkorting SEO betekent Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Hiermee optimaliseer je niet betaalde zoekresultaten, ook wel organische resultaten genoemd. Je gebruikt SEO om je webshop beter vindbaar te maken voor zoekmachines. Zo bereik je je doelgroep sneller en komen er meer bezoekers naar je webshop. Het doel is om je webshop en alle belangrijke pagina’s van je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te krijgen. SEO is een investering voor de lange termijn. Je moet er geduld voor hebben, maar het resultaat is zeker de moeite waard.

Je website inrichten, hoe doet je dat?

Door SEO kom je hoog in de zoekresultaten te staan, maar nooit helemaal bovenaan. Daar plaatsen zoekmachines namelijk altijd een aantal betaalde zoekresultaten. Toch neemt het verkeer op je website toe als je hoog in de zoekresultaten komt te staan. Een goede zoekmachinemarketing door SEO heeft als voordeel dat je website optimaal is ingericht voor je bezoekers. Je bereikt dit door het toepassen van een aantal technieken. Die hebben te maken met zoekwoorden, content, META structuur en linkbuilding. We leggen uit wat dit precies betekent.

Zoekwoorden optimaliseren

Als mensen zoeken naar een bepaald product of specifieke website, tikken ze een zoekwoord in. Je wilt dat jouw webshop wordt getoond op basis van die zoekwoorden. Als jij hippe kinderkleding verkoopt, wil je gevonden worden als mensen ‘hippe kinderkleding’ als zoekopdracht invoeren. Zoekmachines willen hun gebruikers de meest relevante informatie geven. Daarom zul jij de zoekmachine moeten laten zien dat jouw webshop relevant is bij die zoekopdracht. Dit doe je door je zoekwoorden zo goed mogelijk te gebruiken in de teksten die je op je website zet.

Zoekmachine marketing: SEO of SEA?

Zorg voor goede content

Bij zoekmachine marketing is content een niet te missen onderdeel. Content is alle informatie die jij op je website deelt. Als je teksten voor je webshop schrijft, doe je dat met het ook op je bezoekers. Zorg daarom altijd voor goede en waardevolle content. Natuurlijk is het belangrijk dat de zoekwoorden daarin terugkomen, maar dat mag niet ten koste gaan van de tekst. Als bezoekers afhaken door de kwaliteit van je content, komt je webshop echt niet hoger in de zoekmachines te staan.

Duidelijke META structuur

De structuur van je website, zonder de content, noemen we de META structuur. Hierbij kun je denken aan de HTML-indeling, het werken met kop 1, kop 2, enz. Maar ook het plaatsen van interne links en het gebruik van breadcrums. Breadcrumbs, oftewel broodkruimels, is een overzicht dat laat zien waar op de website je bezoeker zich bevindt. Zo kan er gemakkelijk terug geklikt worden naar een vorige pagina of verder genavigeerd worden. Als we het voorbeeld van de hippe kinderkleding nog eens nemen, zouden breadcrumbs er als volgt uit kunnen zien: Home>>Meisjeskleding>>Jurkjes. Voor een webshop zijn breadcrumbs erg belangrijk. Hiermee maak je het je bezoekers gemakkelijk om hun weg te vinden in je webwinkel.

Linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Het betekent dat er op andere websites links naar jouw webshop worden geplaatst. Door linkbuilding wordt jouw website populairder. Om te zorgen dat anderen jouw webshop linken, moet je creatief te werk gaan. Schrijf bijvoorbeeld een gastblog op een andere website, reageer op content die anderen plaatsen of praat mee op een online forum. Door linkbuilding zien zoekmachines jouw webshop als relevant en zo kom je hoger in de zoekresultaten te staan.

Wat is SEA?

SEA betekent Search Engine Advertising, of, in het Nederlands, zoekmachine adverteren. Je betaalt ervoor om een betere positie in de zoekmachines te krijgen. Daarbij geef je verschillende zoekwoorden aan, die relevant zijn voor jouw webshop. Als iemand zo’n zoekwoord invult, wordt de advertentie van jouw webshop getoond. De advertentie staat meestal boven en naast de organische zoekresultaten. Wordt er op je advertentie geklikt? Dan betaal je daar een bepaald bedrag voor. Je kunt advertenties plaatsen die alleen tekst bevatten, maar ook een shoppingadvertentie met mooie foto’s van je producten en de prijs daarvan.

Zoekmachine marketing: SEO of SEA?

In de kaders zie je de advertenties die getoond worden als je in Google zoekt op ‘tafelkleed’.

Je doelgroep bereiken met SEA

Door SEA heb je de mogelijkheid jouw specifieke doelgroep optimaal te bereiken. Je kunt namelijk niet alleen zoekwoorden ingeven, maar je advertentie ook koppelen aan een bepaalde omgeving of sociaal netwerk. Zo trek je mensen naar je webshop die echt geïnteresseerd zijn in jouw producten. Gedurende de advertentiecampagne kun je je advertentie optimaliseren om deze zo effectief mogelijk in te zetten. Betaald adverteren gebeurt vooral via Google Ads. De advertenties worden door Google boven en naast de zoekresultaten geplaatst.

Per klik betalen

Adverteer je via Google Ads, dan betaal je via het Pay per Click systeem. Dat betekent dat je alleen betaalt als je advertentie wordt aangeklikt. De kosten kun je zelf in de hand houden door een dagelijks budget in te stellen. Ook kun je aangeven hoeveel je per klik maximaal wilt uitgeven. Hoeveel een klik precies kost, weet je pas naderhand. Google bepaalt namelijk aan de hand van een veilingsysteem op welke plek een bepaalde advertentie wordt geplaatst. De hoogste plaats is dus voor degene die het meeste biedt.

Verschillen tussen SEO en SEA

Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO gratis is en dat je voor SEA moet betalen. Maar er zijn meer verschillen te noemen. Zo heb je voor SEO veel geduld nodig, terwijl je met SEA direct zichtbaar wordt in de zoekresultaten. Bij het gebruik van SEA krijg je ook veel meer inzicht in het proces. Daarom zijn de resultaten bij SEA veel gemakkelijker te meten. Je ziet hoeveel een advertentiecampagne je heeft gekost en wat het je heeft opgeleverd.

Waarom dan toch SEO?

Hoewel SEA sneller en effectiever lijkt dan SEO, is SEO minstens zo belangrijk in de zoekmachine marketing. Sommige mensen hebben namelijk helemaal geen zin in advertenties en slaan deze juist over. Daarnaast heeft SEO een veel duurzamer effect dan een advertentiecampagne. SEO is bovendien helemaal gratis. Je hoeft niet te betalen als je webshop wordt aangeklikt. Houd wel rekening met de tijd die SEO je kost. Daar zit vooral de investering, maar als je het goed doet heb je er in de toekomst veel plezier van.

Het kan ook allebei

Wil jij je webshop optimaal en duurzaam op een hoge plek in de zoekresultaten krijgen? Dan is het een goed idee om in te zetten op zowel SEO als SEA. Het is namelijk een prima combinatie. Door het gebruik van SEA kom je veel te weten over je zoekwoorden en het gedrag van je bezoekers. Met SEO leg je een basis voor de lange termijn, zodat je in de toekomst de vruchten gaat plukken. SEA en SEO kunnen elkaar dus perfect versterken in zoekmachine marketing.

 

Stappenplan voor een succesvolle webwinkel

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen