Wat is organisch verkeer?

Als webwinkelier wil je natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers trekken. Daarmee verhoog je de kans op een mooie omzet en dus een succesvolle webwinkel. Je kunt een betaalde advertentie aanmaken, maar het is ook mogelijk om bezoekers te krijgen zonder een investering te doen. Bijvoorbeeld door je webwinkel te optimaliseren voor zoekmachines. In dat geval is er sprake van organisch verkeer.

Wat zijn organische zoekresultaten?

Stel je voor dat iemand op Google specifiek op zoek is naar een bepaald product. Hij of zij typt een bepaald zoekwoord in. Vervolgens verschijnt er een lijst met zoekresultaten. Betaalde advertenties staan bovenaan, maar daaronder verschijnen de organische zoekresultaten. Voor de laatstgenoemde zoekresultaten is niet betaald.

Tip: je kunt het aantal organische bezoeken aan je webwinkel terugvinden in Google Analytics. Klik voor deze informatie op verkeersbronnen en daarna op bronnen, zoeken en organisch. Vervolgens verschijnen de natuurlijke zoekresultaten in beeld.

Suggesties van Google

Google stelt een lijst met zoekresultaten samen waarvan ze denken dat die aansluiten bij een bepaalde zoekvraag. Het organisch verkeer van jouw webwinkel is dus afkomstig van mensen die iets gezocht hebben op Google. Ze hebben niet op betaalde advertenties geklikt, maar wel op de suggesties van Google. Organisch verkeer is zeer belangrijk omdat de bezoekers echt specifiek op zoek zijn naar iets. Ze zijn niet bij toeval in jouw webwinkel terecht gekomen. Men heeft een bepaalde intentie en wil een geschikte website of webwinkel vinden die aan hun wens voldoet.

Methoden om de organische zoekresultaten te beïnvloeden

Het is mogelijk om de organische zoekresultaten te beïnvloeden met SEO (zoekmachine optimalisatie).  Gebruik onder andere deze methoden:

  • Verricht zoekwoordenonderzoek. Welke woorden typt jouw doelgroep in Google in? Op welke woorden wil jij dat jouw webwinkel gevonden wordt?
  • Schrijf goede en relevante webteksten, zowel blogs als productomschrijvingen. Verwerk hierin de zoekwoorden uit je onderzoek.
  • Zorg voor goede interne links op je webpagina’s.
  • Voeg regelmatig nieuwe content toe aan je website of webwinkel.