Wat zijn linkpartners?
Je kunt een website of webpagina optimaliseren door aan linkbuilding te doen. Daarbij vraag je aan iemand met een gerelateerde pagina of hij of zij een link naar jouw website wil plaatsen. Is dit het geval, dan is hij of zij jouw linkpartner. Andersom kun je uiteraard exact hetzelfde doen. Het hebben van een of meerdere linkpartners kan zeker bijdragen aan website optimalisatie. Hoe meer relevante links er zijn naar jouw webwinkel of website, hoe hoger je positie in de zoekresultaten.
Voordelen van een linkpartner
Bij het kiezen van een linkpartner is het belangrijk dat zijn of haar website gerelateerd is aan jouw producten of diensten. Stel je voor dat je actief bent in de huwelijksbranche. Het is dan het meest effectief wanneer een website over trouwerijen naar jouw website linkt. Er is in dat geval sprake van een authentieke link. Bezoekers hebben daadwerkelijk iets aan de geplaatste link. Google detecteert dit vrij snel en geeft websites met oprechte linkjes vaak een goede plek in de zoekresultaten.
Nadeel van een linkpartner
Aan linkbuilding en linkpartners kleven ook nadelen. Zo is een 1 op 1 linkruil tegenwoordig niet meer aan te raden. Slimmer is het om een ruil te organiseren met tenminste 3 partijen. Hierbij plaatst partij A een link naar website B. B plaatst een link naar C en C weer naar A. Zo voorkom je een één op één ruil. Het goede nieuws is dat zoekmachines geavanceerder zijn dan ooit. Ze merken niet-authentieke linkjes vrij snel op, waardoor oprecht en creatief linkbuilden beloond wordt.