Belang van Zoekwoorden voor Webwinkels
in SEO
5 min. leestijd

Belang van Zoekwoorden voor Webwinkels

SEO, ofwel Search Engine Optimization, is een zeer geliefd onderwerp bij e-Commerce ondernemers. Iedereen wil er meer van weten, maar weinig mensen weten waar te beginnen. Stel jezelf eens de vraag, wat is jouw zoekwoorden strategie? Middels dit blog leg ik uit hoe jij je eigen SEO zoekwoorden strategie kan bepalen zonder de bijkomst van prijzige SEO “guru” bedrijven. Want een juiste SEO zoekwoorden strategie resulteert op termijn in hogere rankings in de zoekmachines. Dit kan je webwinkel een succes maken of breken!

Stel je hebt een webwinkel die o.a. bureaustoelen en eetkamerstoelen verkoopt; producten die bijzonder geschikt zijn om te verkopen online. Nu wil je weten welke zoekwoorden voor jou interessant kunnen zijn en nog belangrijker; op welke zoekwoorden jouw webwinkel kans maakt om hoog te ranken in de zoekmachines. We gaan eerst kijken hoe geliefd het zoekwoord bureaustoelen is in Google.

Via Google Trends kan je bekijken hoe geliefd jouw zoekwoorden zijn over een vastgestelde periode. Ik heb dit getest voor de zoekwoorden bureaustoelen, bureaustoelen kopen, eetkamerstoelen en eetkamerstoelen kopen over de laatste 5 jaar.

Zoals je ziet is het zoekwoord eetkamerstoelen populair vanaf december tot januari. Daarnaast is het zoekvolume van bureaustoelen kopen en eetkamerstoelen kopen erg klein.

Belang van Zoekwoorden voor Webwinkels

Wij weten nu dat er veel wordt gezocht naar eetkamerstoelen. Maar je weet nu nog niet of je op deze zoekwoorden, of op andere zoekwoord-combinaties (longtail), kans maakt op een goede ranking in de zoekmachines. Het kan dus zijn dat het zoekwoord eetkamerstoelen steeds populairder wordt en toeneemt in zoekvolume, maar dit zegt niks over het aantal webwinkels of websites dat dit zoekwoord gebruikt. Ofwel, het zegt nog niks over de aanwezige concurrentie. Met de app KeywordMate kom je hier moeiteloos achter. Met deze app zie je op welke zoekwoorden jij kans maakt op een top-10 positie in de zoekmachines. Daarnaast toont de app gerelateerde zoekwoord-suggesties. Handig dus! We gaan eens onderzoeken hoe het zit met de zoekwoorden eetkamerstoelen en eetkamerstoelen kopen.

Zodra je in de omgeving van KeywordMate zit, maak je een nieuw project aan via “Nieuwe website toevoegen”. Hier vul je je webwinkel adres in en selecteer je het land en de taal.
Dus mocht je een webwinkel hebben die zich niet focust op de Nederlandse markt, dan kun je dat hier aangeven. Het unieke algoritme van KeywordMate berekent dan een ander “target” land. In het voorbeeld gebruik ik Bol.com als webwinkel aangezien zij, niet geheel verrassend, ook eetkamerstoelen en woonaccessoires verkopen.

Belang van Zoekwoorden voor Webwinkels

Vervolgens maak je linksboven een “Nieuwe Groep” aan, en klik je op “Keywords toevoegen”.

Let wel, normaal gesproken optimaliseer je je webwinkel voor bijvoorbeeld 100-350 Keywords, maar in dit voorbeeld gebruik ik er voor het gemak steeds vier.

Zoals hieronder getoond kennen de keywords eetkamerstoelen en bureaustoelen aardig wat zoekvolume*. De zoekwoorden eetkamerstoelen kopen en bureaustoelen kopen zijn minder populair. Desondanks bevatten de zoekwoorden een sterk zoekvolume.
*KeywordMate geeft het zoekvolume per maand weer

KeywordMate koppelt de website URL die je invult aan de mogelijkheid op een top-10 positie. Doorgaans rank je niet meteen in de top-10 voor al je zoekwoorden. Mede door de krachtige autoriteit van Bol.com, geeft de app aan dat alle vier de zoekwoord combinaties ranken in de top-10 van Google(.nl).

Belang van Zoekwoorden voor Webwinkels

Tot slot kan je in KeywordMate bijhouden hoeveel posities je stijgt of daalt in Google. Ook de CPC (Cost-Per-Click) is zichtbaar mocht je willen adverteren in Google AdWords.

KeywordMate geeft aan welke zoekwoorden nog meer interessant kunnen zijn. Via “Suggesties” voeg ik 2 keywords toe: eetkamerstoelen grijs, eetkamerstoelen zwart. Beide zoektermen hebben een degelijk zoekvolume en een top-10 advies. Nu heeft Bol.com haar zoekwoorden zeer goed geoptimaliseerd, zodat ze zowel op short tail als longtail goed vindbaar zijn, dit verklaart ook mede het succes van de webwinkel.

Belang van Zoekwoorden voor Webwinkels

Net zoals voor de andere Keywords is het top-10 advies in sterke mate afhankelijk van de autoriteit van de webwinkel URL. Maar de “Suggestie” feature is erg geschikt als je op zoek bent naar andere interessante en vooral relevante zoekwoorden.

Wil je dit alles in bewegend beeld zien in 2 minuten? Bekijk dan hier een video van KeywordMate waarin zij door alle stappen heengaan.

https://www.youtube.com/watch?v=RQi03BW2FTQ

De kop is eraf! Nu je de juiste zoekwoorden hebt geïdentificeerd, volgt de volgende stap in je “On Page” SEO strategie: het optimaliseren van je webwinkel aan de hand van deze keywords.

KeywordMate is bij uitstek de SEO Keywordtool die je adviseert op welke trefwoorden je in de top-10 van Google kunt komen met jouw webwinkel. Op deze manier kun jij eenvoudig en snel SEO pagina’s of blogpagina’s aanmaken, zodat jouw webwinkel snel beter vindbaar wordt. KeywordMate analyseert eenvoudig en snel de concurrentie voor honderden trefwoorden tegelijk. Daarnaast geeft de app je een advies op welke trefwoorden jij mogelijk in de top-10 kunt komen. Specialistische kennis van SEO is geen pré. KeywordMate is ontwikkeld samen met de Universiteit Twente.

Dit artikel is geschreven door KeywordMate. 

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.