arrow_drop_up arrow_drop_down

5 tips om het algoritme van sociale media te verslaan

Wat zouden we toch graag meer zicht willen krijgen op het algoritme van sociale mediakanalen. Hoe zit dat nou precies? Het algoritme bepaalt wat je op de tijdlijn te zien krijgt, maar weet jij hoe dit werkt? Niemand weet hoe het algoritme precies in elkaar zit. Wat we wel weten, is dat het een proces is dat beschikbare berichten rangschikt. Op basis van hoe waarschijnlijk die gebruiker er een positieve reactie op krijgt. Door posts te laten zien die het meest voor je betekenen en die je graag wilt zien. Want Facebook bepaalt met behulp van een ranking wat voor jou waardevolle content is. Als het ordenen van verhalen in je nieuwsfeed.

Leer het algoritme begrijpen

Het bekende algoritme bepaalt dus hoe onze tijdlijn op sociale media er uit komt te zien. Deze algoritmes blijven veranderen, waardoor het lastig is om ze te leren kennen. Voor ons als webwinkeliers is het lastig om hiermee rekening te houden. Het is en blijft een formule, die er op de achtergrond voor zorgt dat webshops kunnen inspelen op de behoefte van de gebruiker. Deze algoritmes worden voortdurend aangepast om de persoonlijke inhoud te stimuleren. Maar hoe krijgen we meer zicht op deze algoritmes? Ben jij hier bewust mee bezig, of juist niet?  Lees mijn 5 tips om hier beter mee om te gaan en ervan te leren.

Tip 1: Maak je content meer persoonlijk

Geef je webwinkel een gezicht. Mensen doen zaken met mensen en niet met een logo. Deze uitspraak heb je zeker vaker gehoord. Maak jezelf dus zichtbaar en zorg voor interactie met je volgers. Door een band met je volgers op te bouwen, krijg je de ‘gunfactor’ en het vertrouwen. Met als gevolg: meer interactie op sociale media. Dit is weer bevorderlijk om het algoritme in jouw voordeel te laten werken. Laat jezelf dus zien, kijk goed wat bij jou en je webwinkel past. Werk op Instagram met Stories en doe eens een Facebook Live. Maar laat vooral op alle sociale mediakanalen dezelfde foto van jezelf als persoon zien. Maak het meer persoonlijk door deze herkenbaarheid. Reageer bij berichten op je volgers en maak meer interactie.

Tip 2: Plaats waardevolle content

Met waardevolle content krijg je meer zichtbaarheid. Plaats dus niet op Instagram alleen een hashtag onder een foto of video. Vertel vooral het verhaal achter de foto, geef hiermee waarde aan je content. Want wist je dat je met waardevolle content meer zichtbaarheid krijgt bij je volgers? Maar dan vraag je je af: ‘wat is dan waardevolle content?’ Denk hierbij aan adviezen en tips over een product en geef die kennis waar je volgers op zitten te wachten. Weet dus altijd wie jouw doelgroep is, zo blijf je bewust met waardevolle content bezig. Plaats een ‘product van de week’ of schrijf goede items volgens een thema, dit geeft altijd succes.

Tip 3: Gebruik goede en duidelijke sfeerbeelden

Regelmatig komen er webwinkels langs met minder goede foto’s en sfeerbeelden. Het blijft altijd zo dat mooie foto’s meer likes genereren. Leer dus beter fotograferen, hier zijn fijne trainingen voor. Of investeer in een goede fotoshoot om nieuw beeldmateriaal te verzamelen. Dit is het zeker waard, denk aan foto’s van jezelf maar ook sfeerbeelden van nieuwe collecties met de juiste uitstraling. Gebruik deze voor je blog, sociale media, nieuwsbrief en webshop. Ga hiermee aan de slag, want goede fotografie is de juiste investering.

Tip 4: Plaats de juiste hashtags op Instagram

Hashtags zijn heel belangrijk voor meer zichtbaarheid op Instagram. Door ze goed te gebruiken, kan je de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten. Verplaats je ook eens in je volgers, waar zouden ze naar zoeken? Weet daarbij wat de juiste zoekwoorden voor je webwinkel zijn. Mijn advies is om een combinatie van grotere hashtags te gebruiken, samen met lokale woorden. Denk hierbij aan je woonplaats en eigen unieke # hashtags die je meer zichtbaarheid gaan geven. Heb je al een eigen hashtag? Laat dit direct weten in je bio!

Tip 5: Plaats eens een bericht op een ander tijdstip

Een tip voor het algoritme die je goed via Facebook en Instagram kan gebruiken. Plaats eens een bericht op een ander tijdstip. Post dus niet alleen op die momenten, wanneer je volgers het meest online zijn. Het is goed om je statistieken hierbij te gebruiken. Plaats dus eens op een andere tijd en kijk wat dit doet. Maar ook juist 15 minuten voordat je volgers actief online zijn. Zo ben je vaak als eerste zichtbaar op het meest actieve tijdstip. Zo kom je vaak snel in beeld van het nieuwsoverzicht. Maak je hier zelf al eens gebruik van?

Social media is en blijft ‘doen en opnieuw proberen’.  Als iets niet werkt, laat je niet ontmoedigen maar probeer iets nieuws. Wees creatief en houd niet teveel rekening met het algoritme. Dit is iets waar we geen grip op krijgen. Je kunt het wat beter begrijpen, deze tips meenemen in het schrijven van nieuwe content. Want met deze tips krijg je meer interactie met je volgers, wat altijd goed is als je het algoritme wil verslaan. Ga die connectie met je volgers aan, zodat je via sociale media die gunfactor krijgt. Maak van je volgers klanten met meer succes!

Over de schrijver
Ik ben Audrey van Esch, eigenaar van Studio Online Marketing waarbij ik ondernemers advies en ondersteuning geef voor meer online zichtbaarheid. Wil jij je bedrijf of webwinkel tot een succes maken? Dan kun je daarbij vaak wel wat hulp gebruiken. Ik geef advies over het goed inzetten van je social media tot het werken volgens een marketingplan. Maak een succes van je webwinkel, terwijl je zelf tijd overhoudt voor de dingen die je leuk vindt en waar je goed in bent. Dat is de kracht achter jouw succes.
Reactie plaatsen