Waarom sfeerfoto's in je webwinkel van toegevoegde waarde zijn

Waarom sfeerfoto's in je webwinkel van toegevoegde waarde zijn

Er is al veel geschreven over het belang van goede productfoto’s voor je webwinkel. Het niet kunnen zien, voelen en aanraken van een product is namelijk nog altijd een van de grootste nadelen van online winkelen. Een nadeel dat niet op te lossen is, maar dat je wel kunt verminderen. Met duidelijke productfoto’s dus, waarop details goed zichtbaar zijn. Maar heb je ook wel eens gedacht aan sfeerfotografie voor je webwinkel?

Sfeerfoto’s in je webwinkel bieden in veel gevallen echt meerwaarde. Een voor de hand liggend voorbeeld: bedenk wat jou eerder zou aanzetten tot kopen: een dekbedovertrek in de verpakking of een foto van een mooi opgemaakt bed in een sfeervolle kamer? Een trui die vrijstaand gefotografeerd is of een trui die gedragen wordt door een model, zodat je meteen kunt zien hoe dit kledingstuk valt? Hier hoef je niet lang over na te denken toch?

Sfeerbeeld Bobbi Ravioli

Op de homepage bijvoorbeeld. Een mooie binnenkomer die bezoekers direct laat zien wat er in jouw webwinkel te vinden is. Ook op de categorie pagina’s kun je een sfeerfoto toevoegen waarmee je direct een goed beeld geeft van de producten in die categorie. En op de productpagina’s kun je ze gebruiken natuurlijk. Het product op een andere manier tonen dan slechts vrijstaand kan bezoekers over de streep trekken. Ze zien ineens mogelijkheden van het product die ze eerder niet zagen. Of doen inspiratie op die ze zouden missen als je uitsluitend vrijstaande beelden gebruikt.

Ook als je een persbericht wilt versturen is het slim om sfeerbeelden voor je webwinkel te (laten) maken. Sfeerfoto’s trekken direct de aandacht van degene die het persbericht onder ogen krijgt. Ze krijgen – nog voordat ze het bericht gelezen hebben – al een goede indruk van het product. Dat is fijn, want de meeste redacteuren ontvangen ontzettend veel persberichten. Trekt jouw bericht de aandacht, dan is de kans op publicatie groter. Bovendien geef je de redacteur zo wat te kiezen: ze kunnen de vrijstaande beelden gebruiken maar ook de sfeerbeelden, net wat beter bij hun magazine of website past.

Sfeerbeeld Little Thingz

Ik kan je hier allerlei praktische tips voor geven natuurlijk. Maar de beste tip die ik je kan geven is dat je daarvoor iemand inschakelt die vaker met dit bijltje gehakt heeft. De sfeerbeelden voor mijn eigen webwinkel heb ik laten maken door Rianne. Door haar opleiding en ervaring wist ze de producten zo te stylen dat het eindresultaat echt super is. Origineel, authentiek en qua sfeer perfect passend bij wat ik met mijn webwinkel wil uitstralen. Want dat is ontzettend belangrijk natuurlijk, dat de sfeerfoto’s een geheel vormen, dat ze de look en feel van je webwinkel ondersteunen en naadloos daarop aansluiten. Je hoeft overigens helemaal niet naar een dure fotostudio of bijzondere locatie, mijn sfeerfoto’s zijn gewoon bij mij thuis gemaakt. Als je grotere producten of bijvoorbeeld kleding wilt fotograferen is het natuurlijk wel belangrijk dat je een mooie achtergrond hebt. Een goede fotograaf kan je daarover adviseren.

Sfeerbeeld Ookinhetpaars

Heel belangrijk natuurlijk. De ene fotograaf is de andere niet en de kosten voor sfeerfotografie zijn natuurlijk ook afhankelijk van je producten en je wensen. Hoeveel verschillende sfeeropstellingen wil je, heb je modellen nodig of zelfs een bijzondere locatie? Vraag bij verschillende fotografen een offerte op. Mijn ervaring is dat de kosten best meevallen. Zeker als je bedenkt dat je de foto’s op veel manieren kunt gebruiken.

Sfeerbeeld PersoonLeuk

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.