Eigen webwinkel starten: dit moet je weten
14 oktober 2022 
15 min. leestijd

Eigen webwinkel starten: dit moet je weten

Wil jij jouw eigen webwinkel starten of ben je daar al mee bezig? Goed plan! Het beginnen van een webwinkel is namelijk een ontzettend leuke manier om te bouwen aan een eigen business waarin je vrij bent om je eigen doelen, werkzaamheden en dagindeling te bepalen. Het is wel belangrijk om je van begin af aan te realiseren dat er een hoop bij komt kijken. Wil je écht succes met je webshop, dan is het niet iets wat je er zomaar even naast doet. Daarom zetten we in dit artikel alles op een rij wat je moet weten als je jouw eigen webwinkel start.

Recent onderzoek is er duidelijk over: online winkelen zit de laatste jaren nog steeds in de lift. Een toenemend aantal Nederlanders shopt vaker via het internet en geeft per aankoop ook nog eens meer geld uit. Met name kleding, schoenen en andere fashion gerelateerde items worden vaak online gekocht. Maar mensen kopen ook graag maaltijden, meubels, woonaccessoires, tuinartikelen, cosmetica en sportartikelen via internet. Natuurlijk beheersen webreuzen als Bol.com, Amazon en Coolblue een groot deel van de online markt. Maar er liggen absoluut genoeg kansen voor kleine ondernemers om zich te onderscheiden en zo succesvol te concurreren met e-commercegiganten.  

Eén van de grootste voordelen van het runnen van een webwinkel is dat je zelf je tijd en je werkzaamheden in kunt delen. Oftewel: het runnen van een webwinkel geeft je heel veel vrijheid. Dit maakt het makkelijk om alvast aan de slag te gaan met het opzetten van je webwinkel terwijl je nog een baan hebt. Het inkomen uit loondienst geeft je dan de rust die je nodig hebt om in je vrije tijd zorgeloos te ondernemen. Maar je kunt je webwinkelavontuur ook goed combineren met bijvoorbeeld mantelzorg of de zorg voor jonge kinderen. Omdat je veel van je werkzaamheden op je laptop kunt doen, ben je ook niet gebonden aan een bepaalde locatie. Je kunt dus prima af en toe op 'workation' naar een zonnige locatie of als je daar zin in hebt je favoriete koffietent in duiken om met een flat white voor je neus even flink meters te maken.

Met een webwinkel kun je locatie-onafhankelijk werken

Er zitten dus absoluut voordelen aan het runnen van een webshop. Daarom vinden wij het ook zo leuk! Maar het is goed om jezelf - voordat je van start gaat - stevig in te prenten dat er waarschijnlijk flink wat tijd in je webshop gaat zitten voordat je ervan kunt leven. Hoe lang het duurt voordat het je lukt om je webshop winstgevend te krijgen, is moeilijk te zeggen. Maar één ding is zeker: de weg ernaartoe is serious business! De grootste kans op succes heb je dan ook, als je het starten van je webshop benadert als het opzetten van een serieus bedrijf. Dit begint met je verdiepen in wat er allemaal bij komt kijken - precies wat je nu aan het doen bent dus!

Bij sommige mensen zit ondernemen in het bloed. Die mensen staan als tiener al te springen om hun eigen business op te zetten. Ben jij zo iemand? Dan is het goed om te weten dat je ook als minderjarige een webshop kunt starten. Je moet dan wel rekening houden met een aantal praktische uitdagingen. Maar als jij écht een geboren ondernemer bent, draai jij je hand daar vast niet voor om. 

Eén van de redenen dat het voor ondernemers vrij laagdrempelig is om een webshop te starten, is dat je niet veel kapitaal nodig hebt om aan de slag te gaan. Een eigen webshop starten met een laag budget is namelijk heel goed mogelijk. Je kunt je kosten laag houden door je voorraden klein te houden en je webshop zelf te bouwen. En ook je marketing hoeft niet veel geld te kosten.  

De kosten van een webshop

Dat je met een klein startkapitaal kunt beginnen, wil niet zeggen dat het opzetten van een webshop gratis is. Een webshop runnen brengt kosten met zich mee, net als ieder ander bedrijf. Hoe veel jij moet investeren in je webshop, is moeilijk te zeggen. Dit hangt om te beginnen al af van het type product dat je gaat verkopen (bijvoorbeeld vanwege de inkoopprijs) maar ook keuzes die je maakt in je bedrijfsvoering hebben invloed op het benodigde budget. Ga je bijvoorbeeld alles zelf doen of wil je voor bepaalde zaken specialisten inhuren? En welke marketingactiviteiten heb je voor ogen voor je webshop? Grofweg moet je rekening houden met kosten in de volgende categorieën:

  • Winkelkosten, bijv. hosting en webwinkelsoftware
  • Operationele kosten, bijv. de kosten voor een zakelijke bankrekening en een provider voor je betalingen
  • Administratie en verzekeringen
  • Inkoopkosten voor je producten
  • Logistieke kosten, bijv. verpakkingsmateriaal en verzendkosten
  • Marketingkosten, bijv. advertenties en flyers drukken
  • Personeelskosten, bijv. het inhuren van een designer of een professionele fotograaf

Zo vind je financiering voor je webshop

Zelfs als je aan een klein startkapitaal genoeg hebt, moet je de financiering voor je webshop nog wel ergens vandaan halen. Als je zelf een spaarpotje hebt, is het logisch om je eigen geld in te leggen. Dit wordt ook wel bootstrapping genoemd. In het kort zijn dit de manieren om je webwinkel te financieren:

  • Eigen spaargeld en inkomsten
  • Een zakelijke lening
  • Crowdfunding
  • Business angels
  • Durfkapitalisten

Voordat je op zoek gaat naar financiering, moet je een financieel plan maken. De kans dat je anders iemand bereid vindt om te investeren, is heel klein. Maar ook als je eigen geld inlegt is het verstandig om hier tijd en aandacht aan te besteden. Meer inzicht in je toekomstige financiën helpt je om scherp te stellen wat haalbaar is, je verwachtingen te managen, doelen te stellen en je onderneming financieel gezond te houden.

De lijst van dingen die je kunt verkopen, is natuurlijk nagenoeg oneindig. Producten vinden voor je webwinkel kan dan ook best een uitdaging zijn. In principe kun je alles wat je in een fysieke winkel zou zetten ook online aanbieden. Heb je al een fysieke winkel? Dan is het een logische stap om de producten die je al op voorraad hebt ook online te verkopen. Begin je helemaal op nul? Dan vallen de producten waar je uit kunt kiezen grofweg uiteen in deze vier categorieën:

  • Dropshipping
  • Digitale producten
  • Zelfgemaakte producten
  • Inkoop en verkoop

Welke producten ga je verkopen in je webshop?

Dropshipping

Bij dropshipping werk je samen met een leverancier van bepaalde producten. Jij doet hiervoor de marketing. Maar als er een bestelling binnenkomt, dan handelt de leverancier die verder af. Met andere woorden: de leverancier stuurt namens jou een pakketje naar de klant. Jij bent wel het aanspreekpunt. Mocht er bijvoorbeeld iets mis zijn met het geleverde product, dan loopt het klantcontact via jou. Dit model heeft voordelen: je hebt bijvoorbeeld geen voorraad en hoeft je ook niet bezig te houden met het verzendproces. Het nadeel is dat je heel erg afhankelijk bent van je leverancier: zowel in hoe je aanbod eruit ziet als in hoe de pakketjes de deur uitgaan en aankomen bij je klant. Hierdoor voelt je webshop wellicht ook iets minder 'van jou'. Dit zijn een aantal productcategorieën die zich goed lenen voor dropshipping:

  • Smartwatches
  • Kantoorbenodigdheden
  • Fitnessapparatuur
  • Gadgets
  • Doe-het-zelf
  • Dieet

Digitale producten

Digitale producten zijn ideaal om online te verkopen. Het grote voordeel van deze producten is dat je ze maar één keer hoeft te maken en daarna eindeloos kunt verkopen. Hierdoor kun je op deze producten veel winst maken. Je business is dus makkelijk schaalbaar. Mits je je digitale producten goed in de markt weet te zetten natuurlijk! Ter inspiratie is dit een niet-uitputtende lijst van digitale producten die je kunt verkopen:

  • E-books
  • Software
  • Apps
  • Videotrainingen
  • Exclusieve content (bijv. artikelen of podcasts)
  • Webinars
  • Templates en sjablonen
  • Beeldmateriaal
  • Digitale designs
  • Games
  • Plug-ins
  • Thema's voor websites
  • Geluidseffecten
  • Lettertypes
  • Meditatietracks

Zelfgemaakte producten

Als jouw toekomst als webwinkelier in deze productcategorie ligt, dan weet je dat waarschijnlijk al. Dan ben je namelijk super goed in sokken breien, sieraden maken, kleding naaien, meubels timmeren, het ambachtelijk bereiden van jam, het fermenteren van groenten van eigen land, schilderijen maken of noem het maar op. Jij bent een artiest of een ander type maker en wilt je webwinkel gebruiken om jouw producten toegankelijk te maken voor een groter publiek. Het idee alleen al dat andere mensen straks genieten van wat jij gemaakt hebt, is natuurlijk hartstikke leuk. En het is ook meteen je concurrentievoordeel: niemand maakt jouw product precies zo als jij. Oftewel: jíj bent wat jou onderscheidt van je concurrenten. Om een idee te krijgen, dit zijn zelfgemaakte producten die je kunt verkopen via een webwinkel:

  • Badbruisballen
  • Natuurlijke zeep
  • Cadeauboxen (bijv. voor een geboorte of een trouwerij)
  • T-shirts, linnen tassen en andere producten met prints
  • Sieraden
  • Gebreide sokken, mutsen, truien
  • Emaille speldjes
  • Ambachtelijke voedingswaren, zoals jam of vegan kaas
  • Kunst
  • Decoratie en lifestyle items
  • Keramiek

Durf te kiezen

Het lijkt misschien een goed idee om voor een breed productaanbod te kiezen. In de praktijk is dit echter een van de meest gemaakte fouten door beginnende webwinkeliers. In de overvolle webwinkelmarkt is het namelijk veel makkelijker om je te onderscheiden als je kiest voor een duidelijke niche. Het is dan veel eenvoudiger om je aanbod compleet te maken, je te onderscheiden ten opzichte van je concurrenten én om je doelgroep heel gericht te targeten.

De werkzaamheden van een webwinkelier zijn super veelzijdig. Precies daarom is het vak ook zo leuk en uitdagend! Zeker als je net begint en nog geen budget hebt om taken uit te besteden, komt er namelijk een hoop kijken bij het starten van je eigen webshop. Heb je even? Want hier komen al jouw nieuwe functietitels:

  • Marktonderzoeker
  • Productinkoper
  • Webshopbouwer
  • Productfotograaf
  • Marketeer
  • Conversiespecialist
  • Klantenservicemedewerker
  • Pakketjesinpakker
  • Boekhouder

Als webshop eigenaar heb je veel verschillende taken

En natuurlijk ben je de CEO van je eigen onderneming en moet je als hoofd HR (want ook dat ben je zelf) goed op je mensen letten, namelijk: op jou! Jij gaat namelijk al deze dingen zelf doen. En dat is een ontzettend leuk en spannend avontuur én precies wat maakt dat het opzetten van een webwinkel zo veel voldoening geeft! Er zijn namelijk eindeloos veel dingen te leren en te doen. Maar het kan ook een beetje overweldigend zijn. Het is dus belangrijk om grenzen te stellen en goed voor jezelf te zorgen.

Wie een fysieke winkel wil openen, gaat op zoek naar een pand. Wie een webwinkel wil beginnen, gaat op zoek naar software. Bij voorkeur de perfecte software voor jouw situatie! Iedere webwinkel is immers anders en ook voorkeuren verschillen van ondernemer tot ondernemer. Er is dan ook geen hapklaar antwoord op de vraag welke software je moet kiezen, maar er zijn wel wat dingen waar je op moet letten. Een belangrijke keuze is of je je webwinkelsoftware open source of kant-en-klaar wilt.

Kant-en-klare webwinkelsoftware

Veel beginnende webwinkeliers kiezen voor kant-en-klare webwinkelsoftware. Bij kant-en-klare webwinkelsoftware zit de hosting voor je webshop standaard inbegrepen. Net als je domeinnaam. Super handig! Zo weet je zeker dat je een partij te pakken hebt die zorgt voor een stabiele hosting. Voorbeelden van kant-en-klare software voor je webwinkel zijn Mijnwebwinkel, Shopify, Lightspeed en Jouwweb. Het grote voordeel van dit type software is dat je in principe alleen nog je eigen productfoto's en je logo erin hoeft te schuiven. Dat is ook meteen het nadeel: je hebt een beperkte keus in de lay-out en de functionaliteiten van je webshop. Bovendien is de instapprijs vaak vrij laag, maar kosten extra functionaliteiten al snel veel geld. De kosten voor webwinkelsoftware keren maandelijks terug. In feite huur je een online webwinkel. Jij betaalt huur en je huurbaas zorgt ervoor dat je winkel altijd draait en dat er - mocht er toch iets misgaan - altijd een actuele back-up beschikbaar is.

Open source software

Als je je webwinkel bouwt met open source software, kun je je webwinkel helemaal naar wens inrichten. Een bekend voorbeeld hiervan is WordPress in combinatie met webshop plugin WooCommerce. Open source is ook een stuk voordeliger dan kant-en-klaar. Bovendien werken er wereldwijd zo veel developers en designers continu aan nieuwe (gratis en betaalde) plug-ins, thema's en templates, dat je altijd wel kunt vinden wat je zoekt. Het nadeel is dat het veel tijd kost om je webshop helemaal zelf te bouwen, zeker als je nog helemaal moet leren hoe je dit doet. Natuurlijk kun je ook iemand inhuren om je shop op maat te maken, maar daar moet je wel het budget voor hebben. Gelukkig heb je een hoop pagebuilders - bijvoorbeeld Elementor of Wix - die intuïtief werken en waarmee je zonder al te veel technische kennis prachtige pagina's kunt bouwen. Maar je kunt niet even de klantenservice bellen en bent dus ook zelf verantwoordelijk voor alle trouble shooting. En - ook niet onbelangrijk - voor het regelmatig maken van updates.

Een webshop zonder klanten levert geen inkomsten op, dat is duidelijk. Klanten in je webshop krijgen is dan ook één van de grootste uitdagingen van beginnende webwinkeliers. Een groot deel van je werkuren zul je dan ook bezig zijn met marketing. Er zijn ontzettend veel manieren om de marketing voor jouw webshop succesvol in te richten. Denk aan:

Er is helaas niet één gouden marketingformule die voor iedere webwinkel werkt. Het is belangrijk om goed in kaart te brengen wie je doelgroep is en waar je die het beste kunt bereiken. Natuurlijk is de hoogte van het marketingbudget voor beginnende webwinkeliers vaak ook een bepalende factor. Houd in ieder geval rekening met marketingkansen rondom Sinterklaas, kerst en andere inhaakmomenten door het jaar heen.

Social media voor je webshop

Soms ben je als webshopeigenaar zó gefocust op het trekken van bezoekers, dat je bijna zou vergeten dat ze wel iets moeten kopen. Anders heb je er nog steeds niks aan dat je winkel digitaal platgelopen wordt. Het percentage van je bezoekers dat een aankoop doet, noem je de conversie. Vallen je inkomsten tegen? Dan levert het in sommige gevallen meer op om je conversie aan een kritische inspectie te onderwerpen, dan om je marketingactiviteiten groots op te schalen. Je gaat dan kijken waar en waarom je potentiële klanten afhaken én hoe je dit kunt verbeteren. Dit noem je conversie optimalisatie. Vertrouwen, gebruiksvriendelijkheid en overtuigingskracht zijn de pijlers onder het optimaliseren van je conversie.

Bestaande klanten zijn goud waard! Zij hebben immers de hoogst haalbare interesse in jouw producten al tastbaar aangetoond: ze hebben bij je gekocht. Onderhoud het contact met deze klanten door middel van e-mailupdates, social posts en speciale win- en kortingsacties. Als kleine webwinkel moet je het vaak eerder hebben van een trouw fanbase dan van de grote massa.  

Voor de meeste ondernemers is dit echt 'noodzakelijk kwaad': het voldoen aan juridische vereisten. Maar even door de zure appel heen bijten kan een hoop problemen voorkomen. Je kunt hier natuurlijk iemand voor inhuren, maar een voordelig en makkelijk alternatief zijn online invulmodules waar je doorheen geloodst wordt met als resultaat de benodigde juridische papierwinkel voor je webshop.

Natuurlijk is het mogelijk om met je webshop grenzen te overstijgen en de internationale markt te bestormen. Maar het is wel belangrijk om je vooraf goed te oriënteren op wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een internationale webshop. Denk aan:

  • Voldoen aan internationale wetgeving
  • Internationale betalingen regelen
  • Je webshop (laten) vertalen
  • Marktonderzoek doen (iedere markt is anders!)
  • Een passend e-commercesysteem kiezen
  • Internationale marketing opzetten

Weet dus waar je aan begint! Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk super leuk om je grenzen (letterlijk!) te verleggen en boor je met een nieuwe markt ook nieuwe kansen aan.

Zeker als je nog helemaal aan het begin staat, kan het starten en succesvol maken van je eigen webwinkel weleens voelen als een onoverzichtelijke en onoverkomelijke berg werk. Maar uiteindelijk is het natuurlijk - net als alle mooie doelen - een kwestie van stap voor stap de juiste acties ondernemen. En soms natuurlijk ook van de verkeerde acties ondernemen en daar achteraf een heleboel van leren! Loop je nou ergens vast, heb je geen idee waar je moet beginnen of vind je het leuker om samen op avontuur te gaan? Dan is onze training Start Jouw Winstgevende Webshop misschien wel iets voor jou. In drie maanden nemen we jou stap voor stap mee naar succes met je webshop!             

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.