Webwinkel starten
Astrid van der Made
Webwinkel starten
7 min

Eigen webwinkel starten: dit moet je weten

7 min

Wil jij jouw eigen webwinkel starten of ben je daar al mee bezig? Goed plan! Het beginnen van een webwinkel is namelijk een ontzettend leuke manier om te bouwen aan een eigen business waarin je vrij bent om je eigen doelen, werkzaamheden en dagindeling te bepalen. Het is wel belangrijk om je van begin af aan te realiseren dat er een hoop bij komt kijken. Wil je écht succes met je webshop, dan is het niet iets wat je er zomaar even naast doet. Daarom zetten we in dit artikel alles op een rij wat je moet weten als je jouw eigen webwinkel start.

Online winkelen groeit nog steeds

Recent onderzoek is er duidelijk over: online winkelen zit de laatste jaren nog steeds in de lift. Een toenemend aantal Nederlanders shopt vaker via het internet en geeft per aankoop ook nog eens meer geld uit. Met name kleding, schoenen en andere fashion gerelateerde items worden vaak online gekocht. Maar mensen kopen ook graag maaltijden, meubels, woonaccessoires, tuinartikelen, cosmetica en sportartikelen via internet. Natuurlijk beheersen webreuzen als Bol.com, Amazon en Coolblue een groot deel van de online markt. Maar er liggen absoluut genoeg kansen voor kleine ondernemers om zich te onderscheiden en zo succesvol te concurreren met e-commercegiganten.

Een eigen webwinkel geeft vrijheid

Eén van de grootste voordelen van het runnen van een webwinkel is dat je zelf je tijd en je werkzaamheden in kunt delen. Oftewel: het runnen van een webwinkel geeft je heel veel vrijheid. Dit maakt het makkelijk om alvast aan de slag te gaan met het opzetten van je webwinkel terwijl je nog een baan hebt. Het inkomen uit loondienst geeft je dan de rust die je nodig hebt om in je vrije tijd zorgeloos te ondernemen. Maar je kunt je webwinkelavontuur ook goed combineren met bijvoorbeeld mantelzorg of de zorg voor jonge kinderen. Omdat je veel van je werkzaamheden op je laptop kunt doen, ben je ook niet gebonden aan een bepaalde locatie. Je kunt dus prima af en toe op 'workation' naar een zonnige locatie of als je daar zin in hebt je favoriete koffietent in duiken om met een flat white voor je neus even flink meters te maken.

Met een webwinkel kun je locatie-onafhankelijk werken

Let op: een webshop starten, is hard werken

Er zitten dus absoluut voordelen aan het runnen van een webshop. Daarom vinden wij het ook zo leuk! Maar het is goed om jezelf - voordat je van start gaat - stevig in te prenten dat er waarschijnlijk flink wat tijd in je webshop gaat zitten voordat je ervan kunt leven. Hoe lang het duurt voordat het je lukt om je webshop winstgevend te krijgen, is moeilijk te zeggen. Maar één ding is zeker: de weg ernaartoe is serious business! De grootste kans op succes heb je dan ook, als je het starten van je webshop benadert als het opzetten van een serieus bedrijf. Dit begint met je verdiepen in wat er allemaal bij komt kijken - precies wat je nu aan het doen bent dus!

Tip: Wil jij jouw webshop-plannen concreet maken? Volg dan mijn gratis training waarin ik 5 gouden tips deel voor het starten én winstgevend maken van jouw eigen webshop. Meld je aan via deze link.

Een webwinkel starten als minderjarige

Bij sommige mensen zit ondernemen in het bloed. Die mensen staan als tiener al te springen om hun eigen business op te zetten. Ben jij zo iemand? Dan is het goed om te weten dat je ook als minderjarige een webshop kunt starten. Je moet dan wel rekening houden met een aantal praktische uitdagingen. Maar als jij écht een geboren ondernemer bent, draai jij je hand daar vast niet voor om.

Hoeveel startkapitaal heb je nodig voor een webshop?

Eén van de redenen dat het voor ondernemers vrij laagdrempelig is om een webshop te starten, is dat je niet veel kapitaal nodig hebt om aan de slag te gaan. Een eigen webshop starten met een laag budget is namelijk heel goed mogelijk. Je kunt je kosten laag houden door je voorraden klein te houden en je webshop zelf te bouwen. En ook je marketing hoeft niet veel geld te kosten.

De kosten van een webshop

Dat je met een klein startkapitaal kunt beginnen, wil niet zeggen dat het opzetten van een webshop gratis is. Een webshop runnen brengt kosten met zich mee, net als ieder ander bedrijf. Hoe veel jij moet investeren in je webshop, is moeilijk te zeggen. Dit hangt om te beginnen al af van het type product dat je gaat verkopen (bijvoorbeeld vanwege de inkoopprijs) maar ook keuzes die je maakt in je bedrijfsvoering hebben invloed op het benodigde budget. Ga je bijvoorbeeld alles zelf doen of wil je voor bepaalde zaken specialisten inhuren? En welke marketingactiviteiten heb je voor ogen voor je webshop? Grofweg moet je rekening houden met kosten in de volgende categorieën:

  • Winkelkosten, bijv. hosting en webwinkelsoftware
  • Operationele kosten, bijv. de kosten voor een zakelijke bankrekening en een provider voor je betalingen
  • Administratie en verzekeringen
  • Inkoopkosten voor je producten
  • Logistieke kosten, bijv. verpakkingsmateriaal en verzendkosten
  • Marketingkosten, bijv. advertenties en flyers drukken
  • Personeelskosten, bijv. het inhuren van een designer of een professionele fotograaf

Zo vind je financiering voor je webshop

Zelfs als je aan een klein startkapitaal genoeg hebt, moet je de financiering voor je webshop nog wel ergens vandaan halen. Als je zelf een spaarpotje hebt, is het logisch om je eigen geld in te leggen. Dit wordt ook wel bootstrapping genoemd. In het kort zijn dit de manieren om je webwinkel te financieren:

  • Eigen spaargeld en inkomsten
  • Een zakelijke lening
  • Crowdfunding
  • Business angels
  • Durfkapitalisten

Voordat je op zoek gaat naar financiering, moet je een financieel plan maken. De kans dat je anders iemand bereid vindt om te investeren, is heel klein. Maar ook als je eigen geld inlegt is het verstandig om hier tijd en aandacht aan te besteden. Meer inzicht in je toekomstige financiën helpt je om scherp te stellen wat haalbaar is, je verwachtingen te managen, doelen te stellen en je onderneming financieel gezond te houden.

Is dit het moment om jouw webshop te starten? Leer hoe je jouw webshop online zet én direct de eerste klanten trekt. Zonder gedoe, in duidelijke stappen. Meer info >>

Producten: wat ga je verkopen?

De lijst van dingen die je kunt verkopen, is natuurlijk nagenoeg oneindig. Producten vinden voor je webwinkel kan dan ook best een uitdaging zijn. In principe kun je alles wat je in een fysieke winkel zou zetten ook online aanbieden. Heb je al een fysieke winkel? Dan is het een logische stap om de producten die je al op voorraad hebt ook online te verkopen. Begin je helemaal op nul? Dan vallen de producten waar je uit kunt kiezen grofweg uiteen in deze vier categorieën:

  • Dropshipping
  • Digitale producten
  • Zelfgemaakte producten
  • Inkoop en verkoop

TIP: Lees ook mijn e-book Perfect Productaanbod. Hierin ontdek je hoe je in 6 stappen een assortiment samenstelt waarvan je blij wordt én waarmee je lekker verdient.

Welke producten ga je verkopen in je webshop?

Dropshipping

Bij dropshipping werk je samen met een leverancier van bepaalde producten. Jij doet hiervoor de marketing. Maar als er een bestelling binnenkomt, dan handelt de leverancier die verder af. Met andere woorden: de leverancier stuurt namens jou een pakketje naar de klant. Jij bent wel het aanspreekpunt. Mocht er bijvoorbeeld iets mis zijn met het geleverde product, dan loopt het klantcontact via jou. Dit model heeft voordelen: je hebt bijvoorbeeld geen voorraad en hoeft je ook niet bezig te houden met het verzendproces. Het nadeel is dat je heel erg afhankelijk bent van je leverancier: zowel in hoe je aanbod eruit ziet als in hoe de pakketjes de deur uitgaan en aankomen bij je klant. Hierdoor voelt je webshop wellicht ook iets minder 'van jou'. Dit zijn een aantal productcategorieën die zich goed lenen voor dropshipping:

  • Smartwatches
  • Kantoorbenodigdheden
  • Fitnessapparatuur
  • Gadgets
  • Doe-het-zelf
  • Dieet

Digitale producten

Digitale producten zijn ideaal om online te verkopen. Het grote voordeel van deze producten is dat je ze maar één keer hoeft te maken en daarna eindeloos kunt verkopen. Hierdoor kun je op deze producten veel winst maken. Je business is dus makkelijk schaalbaar. Mits je je digitale producten goed in de markt weet te zetten natuurlijk! Ter inspiratie is dit een niet-uitputtende lijst van digitale producten die je kunt verkopen:

  • E-books
  • Software
  • Apps
  • Videotrainingen
  • Exclusieve content (bijv. artikelen of podcasts)
  • Webinars
  • Templates en sjablonen
  • Beeldmateriaal
  • Digitale designs
  • Games
  • Plug-ins
  • Thema's voor websites
  • Geluidseffecten
  • Lettertypes
  • Meditatietracks

Zelfgemaakte producten

Als jouw toekomst als webwinkelier in deze productcategorie ligt, dan weet je dat waarschijnlijk al. Dan ben je namelijk super goed in sokken breien, sieraden maken, kleding naaien, meubels timmeren, het ambachtelijk bereiden van jam, het fermenteren van groenten van eigen land, schilderijen maken of noem het maar op. Jij bent een artiest of een ander type maker en wilt je webwinkel gebruiken om jouw producten toegankelijk te maken voor een groter publiek. Het idee alleen al dat andere mensen straks genieten van wat jij gemaakt hebt, is natuurlijk hartstikke leuk. En het is ook meteen je concurrentievoordeel: niemand maakt jouw product precies zo als jij. Oftewel: jíj bent wat jou onderscheidt van je concurrenten. Om een idee te krijgen, dit zijn zelfgemaakte producten die je kunt verkopen via een webwinkel:

  • Badbruisballen
  • Natuurlijke zeep
  • Cadeauboxen (bijv. voor een geboorte of een trouwerij)
  • T-shirts, linnen tassen en andere producten met prints
  • Sieraden
  • Gebreide sokken, mutsen, truien
  • Emaille speldjes
  • Ambachtelijke voedingswaren, zoals jam of vegan kaas
  • Kunst
  • Decoratie en lifestyle items
  • Keramiek

Durf te kiezen

Het lijkt misschien een goed idee om voor een breed productaanbod te kiezen. In de praktijk is dit echter een van de meest gemaakte fouten door beginnende webwinkeliers. In de overvolle webwinkelmarkt is het namelijk veel makkelijker om je te onderscheiden als je kiest voor een duidelijke niche. Het is dan veel eenvoudiger om je aanbod compleet te maken, je te onderscheiden ten opzichte van je concurrenten én om je doelgroep heel gericht te targeten.

De werkzaamheden van een webwinkelier

De werkzaamheden van een webwinkelier zijn super veelzijdig. Precies daarom is het vak ook zo leuk en uitdagend! Zeker als je net begint en nog geen budget hebt om taken uit te besteden, komt er namelijk een hoop kijken bij het starten van je eigen webshop. Heb

Categorieën